Puheenaihe

Surullinen lista Suomelle: Nämä brändit arvioitiin epäeettisiksi – joukossa Marimekko, Makia, Halti ja moni muu tunnettu vaatemerkki

Yli puolet suomalaisista vaatebrändeistä päätyi kansainvälisessä vastuullisuusvertailussa alimpaan E-kategoriaan.

Yksikään suomalainen vaatebrändi ei yltänyt vastuullisen tuotannon A-luokkaan. Kuvituskuva.

Arkisto/Outi Paappanen

Suosituimpien suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuus on nyt rankattu, ja lista on yllättävää luettavaa. Suomalaiset vaatemerkit sijoittuvat pääasiassa häntäpäähän avoimuuteen keskittyvässä kansainvälisessä vastuullisuusarvioinnissa, osoittaa Eettisen kaupan puolesta ry:n tuore selvitys.

Arvioinnissa on mukana 23 suomalaista vaatemerkkiä.

Selvitys pohjautuu kansainväliseen Rank a Brand -kriteeristöön. Siinä vaatemerkit pisteytetään sen mukaan, miten avoimesti ne kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi.

Rankabrand.org-sivustolla suomalaisyritysten tuloksia voi vertailla yli 1 500 kansainväliseen brändiin.

Vaatemerkit pisteytettiin vastuullisuusvertailussa viiteen kategoriaan A–E.

Suomalaisista vaatemerkeistä parhaan tuloksen vertailussa sai Papu Design Oy, joka ylsi toiseksi parhaaseen B-kategoriaan. C-kategoriassa ovat vaatebrändit Sail&Ski sekä Vimma. Näiden yritysten tuotanto tapahtuu Suomessa tai muissa matalan riskin maissa.

Toiseksi viimeisestä eli D-kategoriasta löytyy By Pia’s, Noom, Lindex, Marimekko, House, Mywear, Nosh ja R-Collection.

Yli puolet suomalaisyrityksistä päätyi alimpaan E-kategoriaan. Vastuullisuuden suhteen heikoimmat vaatemerkit olivat: Halti, Reima, Nanso, Pola, Peak Performance, Sasta, Gugguu, Luhta, Makia, Rukka, Torstai ja Your Face.

– Luhta Group on ainoa yrityksistä, joka ei vastannut lainkaan Eettisen kaupan puolesta ry:n yhteydenottoihin. Suurin osa yrityksistä suhtautui ilahduttavan myönteisesti, yhdistys tiedottaa.

– Kaikilla arvioinnissa mukana olleilla yrityksillä on edelleen paljon parantamisen varaa vastuullisuuden osalta. Erityisesti riskimaissa vastuullinen tuotanto edellyttää tiukkoja toimia ja mittareita työolojen parantamiseksi ja elämiseen riittävien palkkojen varmistamiseksi.

Täysin piittaamattomia suomalaisyritykset eivät ole, vaikka pärjäsivät vertailussa surkeasti.

Suomalaisyritykset suosivat Amfori BSCI-yritysvastuujärjestelmää, mutta sen jäsenyys ei itsessään anna pisteitä, koska se ei ole riittävä tae vastuulliselle tuotannolle.

– Kuluttajan on käytännössä mahdoton arvioida yritysten ympäripyöreitä vastuullisuuslupauksia. Vastuullisen yrityksen on kerrottava täsmällistä tietoa siitä, mitä se tekee vastuullisen tuotannon varmistamiseksi, kommentoi selvityksen kirjoittaja Maija Lumme Eettisen kaupan puolesta ry:stä.

Lue myös: Helsinkiläinen pursiseura ja Makia sopuratkaisuun – vaatteet lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Yritykset uuden edessä: epäeettinen toiminta ei kerää sijoittajia – Yli puolet sijoittaa rahojaan vastuullisiin tahoihin17.4.2019 09.24

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu