Puheenaihe

Espoon valtuusto hyväksyi roimasti kallistuneen raidejokerin – päätöstä edelsi pitkä keskustelu

Tältä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille tuleva raidejokeri-pikaraitiolinja näyttää havainnekuvassa Leppävaaran aseman pysäkillä. 

Raide-Jokeri

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman kokouksessaan maanantaina.

Valtuusto hyväksyi pikaraitiolinjan tarkennetun hankesuunnitelman kustannusnousuineen pitkän keskustelun päätteeksi. Kristillisten valtuustoryhmä jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Mikään läpihuutojuttu raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman hyväksyminen ei ollut. Sekä sinisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Jukka Kilpi että kristillisten valtuustoryhmän Antero Laukkanen ja Kaarina Järvenpää esittivät raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman hylkäämistä.

Kilpi perusteli hylkäysesitystään raidejokerin kohonneilla kustannuksilla ja sillä, että se on liikenteellisesti vanhanaikainen.

Myös Antero Laukkanen ja Kaarina Järvenpää vetosivat hylkäysesityksessään siihen, että raidejokerin kustannukset ovat nousseet merkittävästi hankesuunnitelman tarkennuttua. He uumoilevat, että pikaraitiolinjan kustannukset nousevat vielä nytkin esitetystä huomattavasti.

– Emme ole vakuuttuneita raidejokerin tarpeellisuudesta. Se olisi iso kustannus vain pienen espoolaisväestön tarpeisiin, he totesivat esityksessä.

Uuden arvion mukaan raidejokerin kustannukset ovat nykyrahassa 386 miljoonaa euroa. Rahan arvon muutos huomioiden nousua Espoon ja Helsingin kolmisen vuotta sitten hyväksymän hankesuunnitelman arvioon on yli 90 miljoonaa euroa.

Valtion osuuden jälkeen Espoon maksettavaksi jäävä osuus raidejokerista on 92,5 miljoonaa euroa. Helsingin Roihupeltoon tulevan varikon infran kustannuksista Espoon osuus on 7,1 miljoonaa euroa.

Keskustan valtuustoryhmän Jussi Holma esitti kokouksessa karsittua versiota raidejokerista. Holma olisi ollut valmis jättämään Otaniemen ja Keilaniemen välisen osuuden raidejokerista toteuttamatta tässä vaiheessa.

Raidejokerin rakentaminen Keilaniemen sijasta vain Otaniemeen asti olisi tuonut säästöä arviolta noin 15 miljoonaa euroa. Holman esitys kaatui äänestyksessä.

Raidejokeripäätös jakoi paitsi Espoon eri ryhmien valtuutettuja, myös valtuustoryhmiä. Esimerkiksi vihreiden Mari Anthoni kertoi raidejokeripäätöksen ahdistavan häntä.

– Jos päätämme rakentaa raidejokerin, niin piikki on auki. Mistä me silloin säästämme? Anthoni kysyi ja lisäsi kannattavansa Antero Laukkasen ja Kaarina Järvenpään esitystä raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman hylkäämisestä.

Myös kokoomuksen valtuustoryhmässä oli sekä raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman hyväksymistä että hylkäämistä kannattavia.

– Olisi aika kummallista, että raidejokeri päättyisikin Pitäjänmäkeen, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos sanoi.

Kokoomuksen valtuutettu Kimmo Oila piti raidejokerin hintalappua kovana.

– Uskon, että olemme tekemässä tässä veronkorotuspäätöstä, Oila sanoi.

Espoon kaupunginvaltuuston maanantainen päätös tarkoittaa, että raidejokerin rakentaminen voi vielä alkaa kesäkuussa. Espoossa rakentamisen on määrä alkaa kesällä Maarintieltä.

Helsinki hyväksyi raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman jo aikaisemmin.

Raidejokeri

Raidejokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja.

Sen radan pituus on noin 25 kilometriä. Tästä Helsinkiin sijoittuisi noin 16 ja Espooseen 9 kilometriä.

Raidejokeri korvaa bussilinja 550:n.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raidejokerin rakentaminen voi yhä alkaa kesäkuussa – työt alkavat Otaniemestä20.4.2019 07.30
Espoolaiset saamassa katokset pysäkeilleen – kaupunginhallitus hyväksyi raidejokerin ilman säästöjä15.4.2019 17.34
Raidejokeri palautettiin uudelleen valmisteluun – 386 000 000 euron hinta hirvittää päättäjiä4.3.2019 18.31
Raidejokeri luo painetta korottaa lippujen hintoja – sisäisen kausilipun hinta voisi nousta jopa 2,7 e/kk, laskee HSL8.2.2019 07.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu