Puheenaihe

Ruotsista matkitun ajokorttilain seuraukset näkyvät nyt – "Ihmiset käyvät hakkaamassa päätään seinään"

Piia Juhola ja Jali Taajamo tarkistavat päivän aikataulua. Lakimuutoksen takia ajokokeessa epäonnistuneiden ei ole pakko käydä ylimääräisiä ajotunteja, vaikka ajokoe menisi pahasti penkin alle. Tämä herättää autokoulussa huolta, sillä monet eivät halua maksaa ylimääräistä, vaikka tarvetta olisi.

Anton Soinne

Ajokorttilaki uudistui 1.7.2018 ja kulunut vuosi on osoittanut, ettei muutoksilla viety kokonaisuutta oikeaan suuntaan.

Autokouluyrittäjä Jali Taajamo kohtaa ongelmat suoraan työssään.

– Leikattu opetusmäärä ei todellakaan riitä. Riskitilanteiden käsittely jää vain pintaraapaisuksi. Aiheen merkittävyyttä ei huomioida, Taajamo toteaa Keski-Uusimaan haastattelussa.

Teoriaopetuksen elektronisia vaihtoehtoja on lisätty, eli ajokorttia hamuava voi opiskella teoriaa kotikoneelta.

Taajamo näkee sähköistymisessä hyvää, mutta ei siirtäisi yksinomaan kaikkea verkkoon.

– Verkko-opetus on hyvä vaihtoehto, jos ei pääse jostain syystä paikalle, mutta ei se kaikkea korvaa. Onhan se ihan eri asia käykö asiaa yksin kotona läpi, vaiko jonkun opettamana.

Simulaattori on uudistuksen myötä vaihtoehtoinen suoritustapa liukkaan kelin radalle.

Ajokoulutuskeskuksessa käy paljon oppilaita, jotka kokeilevat simulaattoria, mutta varaavatkin pian ajan radalle.

– Simulaattori on uusinta tekniikkaa, mutta ei se silti auto ole. Tuntuma ei ole sama. Siksi paremman oppimistuloksen saa oikealla radalla, Taajamo sanoo K-U:lle.

Ajokoe on yhä viimeinen portinvartija ennen ajokortin myöntämistä. Koetus on pyritty pitämään haastavana pidentämällä kokeen kestoa vartilla. Logiikka on, että pidempi aika tarkoittaa samaa kuin suurempi todennäköisyys kohdata liikenteen riskitilanteita.

– Ajokokeen niin sanottu vaikeuttaminen on vitsi. Ei se 15 minuuttia tuo mitään lisähaastetta. Suora vaikutus haasteeseen on reitillä, Järvenpään Ajokoulutuskeskuksen yrittäjä Taajamo kritisoi.

Taajamon mukaan ajokokeen valvojien tiukkuudessa on paljon eroja. Paras ennaltaehkäisy liikenteen riskeille olisi tehdä autokoulusta taas opetuspainotteinen.

– Enää ei tarvitse ottaa lisätunteja, vaikka menisi inssi pieleen. Ihmiset käyvät hakkaamassa päätään seinään. Kyllä sieltä lopulta tulee vastaan joku, joka päästää läpi, Taajamo harmittelee.

Ruotsissa on jo todettu koepainotteinen autokoulu toimimattomaksi ja malli on siirtymässä takaisin teoriapainotteiseen.

– Eikö se ole suomalainen hallitustapa katsoa, mikä Ruotsissa ei toiminut, ja kopioida se, Taajamo sivaltaa.

Murheenkryyni on tuntimäärien päälaelleen käännetty logiikka.

– Miksi opetuksen pienin tuntimäärä on mopoilla ja suurin isommilla ajoneuvoilla? Ensi kertaa mopon kyytiin hyppäävällä ei ole mitään kokemusta liikenteessä toimimisesta, Taajamo pohtii.

– Isomman rekan puikkoihin siirtyvä on ajanut jo vuosia pienempää rekkaa ja muita ajoneuvoja. Päivistä tulee pitkiä, kun pitää istua tuntikausia ajamisen täydellisesti hallitsevan kaverin vieressä, Taajamo kertoo.

Hän vertaa tilannetta peruskouluun. Siellä painotus pidetään vahvojen perusteiden oppimisessa ennen kuin siirrytään yksittäisiin haastavampiin kokonaisuuksiin. Samaa logiikkaa kaivataan autokouluihin.

– Varsinkin mopokortin kanssa on menty päin honkia. Ennen teoriakokeesta pääsi ensimmäisellä yrittämällä läpi 90 prosenttia, nykyään lukema on 30 tienoilla, Taajamo nostaa esiin.

Ajokorttilain vaikutuksia liikenteelle on vielä vaikea arvioida. Taajamo uskoo, että nykyisellä mallilla negatiiviset vaikutukset tulevat näkymään liikenteessä parin vuoden sisällä.

– Uusien kuskien havainnointikyvyissä on huomattavasti parannettavaa, Taajamo tiivistää opetuksen vähyyden vaikutukset.

Hän toivoo, että päättäjät perustaisivat ratkaisunsa tutkittuun tietoon.

Tämän jutun julkaisi ensin Keski-Uusimaa.

Uudistettu ajokorttilaki

Uusi ajokorttilaki tuli voimaan 1.7.2018

Se vähensi teoriaopetusta 20 tunnista 8 tuntiin

Myös käytännön ajo-opetus väheni 17 tunnista 10 tuntiin

Lisätunteja saa aina ottaa maksua vastaan, mutta se ei ole pakollista

Muutoksella pyrittiin kohtuullistamaan ajokortin hintaa

Muutos herätti spekulointia uuden ajo-opetuksen riittävyydestä

Vastineena opetuksen vähyyteen ajokoetta pyrittiin koventamaan pidentämällä sitä 15 minuuttia

Opetuslupien saamista helpotettiin

Opettajan ei tarvitse enää käydä teoriakokeessa tai muutoskatsastaa opetusautoa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ajokorttiuudistus etenee eduskuntaan – tämä kaikki muuttuu autokouluissa19.10.2017 18.06
Jättiselvitys paljasti: Näin autokoulun hinnat ovat laskeneet – Suomen halvin ajopaketti nyt 797 euroa6.2.2019 08.27

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu