Puheenaihe

Raidejokeria rakennetaan jo yli 10 paikassa Espoossa ja Helsingissä – "Fakta on, että työt aiheuttavat haittaa liikenteelle"

Otaniemen Maarintiellä tehdään jo raidejokeri-pikaraitiolinjan rakennustöitä.

Johanna Halava

Raidejokerin rakentaminen muuttaa liikennejärjestelyjä Espoossa ja Helsingissä. Töitä tehdään useassa kohteessa samaan aikaan.

– Nyt on käynnissä 13 kohdetta. Tämän vuoden aikana kohteita tulee olemaan parikymmentä, kertoo raidejokerin liikennejärjestelyvastaava Joonas-Petteri Kallonen.

Hänen mukaansa rakentamisen vilkkain vaihe on vuosina 2020–2022.

Työt alkoivat kesäkuun alussa, ja tällä hetkellä tehdään alustavia töitä. Johtosiirtotyöt ovat osittain jo alkaneet.

– Kaikki raidejokerin alle jäävät pitkittäissuuntaiset johdot on siirrettävä pois, jotta niitä on mahdollisuus huoltaa jatkossa. Tämän takia moni katu suljetaan moottoriajoneuvoilta, selvittää Kallonen.

– Fakta on, että työt aiheuttavat haittaa liikenteelle. Sitä ei voi estää, kun tehdään näin massiivista projektia, hän toteaa.

– Haittoja yritetään minimoida liikenteen mallinnuksella ja tehokkaalla tiedotuksella. Esimerkiksi liikennevalojen ajastuksia säätämällä pyritään vähentämään ruuhkautumista.

Kallonen ennustaa, että pahinta haittaa liikenteelle aiheuttavat tänä vuonna Ravitien sulkeminen autoilta, tulevat kaistajärjestelyt Pitäjänmäessä, käynnissä oleva Pirkkolantien kiertoreitti Metsäpurontien kautta sekä Varikkotien ja Viilarintien töiden vaikutukset Viilarintien ja Itäväylän liittymässä.

Otaniemessä Maarintiellä käynnissä olevat työt vaikuttavat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteihin. Linnoitustiellä Leppävaarassa alkavat tällä viikolla louhintatyöt, jotka jatkuvat vuoden loppuun asti.

Vermossa Ravitie on jo suljettu autoilta. Ensi viikolla Ravitiellä alkavat paalutustyöt, jotka kestävät vuoden loppuun asti.

Pitäjänmäentien ja Pajamäentien risteys menee uusiksi. Autokaistoihin tulee pieniä muutoksia, ja kääntyvien kaistoja joudutaan poistamaan.

Huopalahden tunneli suljetaan 12. elokuuta ja joukkoliikenne ohjataan kiertotielle. Pirkkolan asuinalueella on ollut kiertotie jo jonkin aikaa ja Pirjontie on osittain suljettu. Oulunkylässä Norrtäljentie on suljettu moottoriajoneuvoilta.

Roihupellossa Varikkotie on suljettu ajoneuvoliikenteeltä ja autot kiertävät Itäväylän ja Viilarintien kautta.

– Ruuhkautumista on odotettavissa etenkin syksyllä, kun työmatkaliikenne alkaa kesälomien jälkeen, arvelee Kallonen.

Lähitulevaisuuden isoja kohteita ovat Turunväylän yli rakennettava Impilahdensilta, Lahdenväylän yli rakennettava uusi silta sekä Vantaanjoen silta. Impilahdensillan ja Lahdenväylän siltahankkeiden työt alkavat elokuussa.

– Ne vaikuttavat liikenteeseen, kun kaistoja kavennetaan ja nopeusrajoituksia pudotetaan.

Kiskotyöt alkavat näillä näkymin keväällä. Ensimmäiset kiskot tulevat Vermon Ravitielle.

Bussilinjan 550 korvaava raidejokeri kulkee Keilaniemestä Itäkeskukseen. Pikaraitiotien liikennöinnin on määrä alkaa vuonna 2024.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Osa kirsikkapuistosta ja parkkipaikoista jää raidejokerin alle Leppävaarassa – työt alkavat syys-lokakuussa25.5.2019 07.05
Raidejokerin pysäkkiä siirretään Espoon Laajarannassa noin 250 käyttäjän takia20.5.2019 15.18
Espoolla on kovat odotukset raidejokerista: Jopa 22 000 uutta asuntoa ja 20 000 työpaikkaa4.5.2019 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu