Kulttuuri

Historia tutuksi Auroran kanssa – Aurora Karamzinin jättämä jälki näkyy Espoossa monin tavoin

Opetusta voi elävöittää vaikkapa Auroran koruilla. Sopivia koruja saattaa löytyä kirpputoreilta.

Anneli Tuominen-Halomo

Espoon koulut saavat paikallista oppimateriaalia Aurora Karamzinista. Hankkeen takana on Espoon perinneseura ry:n 6-henkinen työryhmä ja aineiston käytännön toteutuksesta ovat vastanneet Eija Koivumäki, Nina Mäkelä ja Leena Yrjölä. He kaikki ovat kokeneita opettajia.

Lisäksi aineistoon kuuluu Aalto-yliopistolla tehty videomateriaali Träskändan kartanosta.

Espoon Perinneseura on aktiivisesti edistänyt Aurora Karamzinin aikoinaan omistaman Träskändan kartanon kunnostamista ja saamista kuntalaisten käyttöön. Samalla yhdistys on Träskändan puistossa järjestämillään tapahtumilla tehnyt tunnetuksi Aurora Karamzinia ja hänen elämäntyötään.

Tässä yhteydessä syntyi idea Aurora Karamziniin liittyvän oppimateriaalin tekemisestä. Nykyisessä opetussuunnitelmassa paikallisellakin historialla on tärkeä rooli, mutta eri ikäisille sopivia oppimateriaaleja on niukasti.

Aluksi työryhmällä oli tarkoituksena tehdä kouluille 10-sivuinen tietopaketti, mutta lopputuloksena onkin 60-sivuinen oppimateriaalipaketti peruskoulun opettajille.

Se sisältää kirjoitetun tiedon lisäksi runsaasti vanhoja ja uusia valokuvia historiallisilta paikoilta sekä entisajan elämää valaisevia piirroskuvia, jotka ovat Leena Yrjölän käsialaa. Tekstejä on kirjoittanut Eija Koivumäki ja tehtäviä on ollut laatimassa Nina Mäkelä.

– Olemme itsekin oppineet valtavasti tämän työn aikana, Eija Koivumäki sanoo.

– Olin itse eräässä koulussa sijaisena ja pidin siellä luokalle kokonaisen koulupäivän tunnit Aurorasta. Oppilaat tekivät innoissaan tehtäviä, muun muassa suunnittelivat itselleen monogrammin. Aurora-materiaalin käyttö on ilmiöoppimista parhaimmillaan, Nina Mäkelä toteaa.

Oppimateriaali kertoo Aurora Karamzinin poikkeuksellisesta elämästä 1800-luvulla ja hänen päättäväisyydestään ja rohkeudestaan. Aurora Karamzin tunnetaan muun muassa Diakonissalaitoksen perustajana.

Aineistoa voi hyödyntää äidinkielen, kuvataiteen, historian ja ympäristötiedon opetuksessa.

– Aineistoa voi käyttää vaikka liikuntatunnilla, jos opetellaan sellainen vanha tanssi, jota Träskändan kartanossa on tanssittu.

Tehtävät on suunniteltu eri ikäisille oppilaille: luokille 1–3, luokille 4–6 ja yläkouluun. Kaikkein pienimmät oppilaat voivat vaikkapa suunnitella itselleen juhlapuvun tanssiaisiin ja yläkoululaiset saavat pohtia vaikkapa sitä, miten nykyinen Suomen tasavalta eroaa suuriruhtinaskunnasta.

Työryhmä tutustui ensimmäiseksi Ritarihuoneeseen. Sen jälkeen työryhmä luki, mitä Aurorasta on kirjoitettu. Se oli pidettävä koko ajan mielessä, että Aurora oli merkittävä henkilö.

– Historia on paljolti miesten historiaa, mutta Aurora oli hyvin merkittävä, koska hän pääsi lähelle sen ajan politiikkaa ja hän yritti omalla toiminnallaan vaikuttaa päätöksiin ja elinoloihin, työryhmä painottaa.

Olennainen osa Aurora Karamziniin tutustumista olisi vierailu Träskändan puistossa. Työryhmä toivookin, että siellä olisi paikka, johon pääsisi kätevästi syömään eväitä.

Aurora-aineisto valmistui keväällä.

– Nyt koulujen alettua olemme yhteydessä opetusvirastoon ja toivomme sen välittävän tietoa kouluille. Aineisto on tulossa myös Espoon Perinneseuran verkkosivuille, yhdistyksen varapuheenjohtaja Kari Koivumäki kertoo.

Hän toivoo, että Espoon lisäksi Aurora-materiaalia hyödynnettäisiin muillakin paikkakunnilla, jotka liittyvät Aurora Karamzinin elämään.

Aurora Karamzin

Paikallista historiaa

Aurora Karamzin (syntyjään Stjernvall) 1808–1902.

Hän oli maamme rikkain ja vaikutusvaltaisin nainen 1800-luvulla.

Espoossa hän omisti Träskändan kartanon puistoineen ja maineen.

Aurora Karamzin vietti viimeiset vuotensa Hakasalmen huvilassa Helsingissä.

Espoon perinneseura on perustettu vuonna 2000 tekemään kotiseutu- ja perinnetyötä Espoossa.

Perinneseura on julkaissut mm. Pirkko Kivimäen ja Esko Uotilan kirjoittaman Aurora Karamzinin ja Träskändan kartanon tarina -kirjan vuonna 2016.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu