Puheenaihe

Raidejokeria rakennetaan 20 kohteessa – näillä alueilla odotettavissa ruuhkia

Raidejokerin rakennustyöt ovat käynnissä muun muassa Otaniemen Maarintiellä.

Klaus Nurmi

Raidejokeri-pikaraitiotien rakentaminen on käynnissä noin 20 kohteessa. Liikennevirtojen mallinnuksen mukaan tänä syksynä ruuhkia on odotettavissa erityisesti seitsemällä alueella Espoossa ja Helsingissä.

Otaniemessä Maarintie suljetaan syyskuussa ja henkilöautoliikenne siirtyy pääasiassa Tekniikantielle ja Tietotielle. Tekniikantien ja Tietotien kohdalla on syytä varautua tavanomaista pidempiin matka-aikoihin etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan.

Turunväylällä Kehä I:n länsipuolella on syytä varautua pikaraitiotiesillan rakentamisen aiheuttamiin ruuhkiin. Turunväylän ylittävän Impilahdensillan rakennustöiden vuoksi Turunväylältä poistetaan käytöstä kaistoja ja nopeusrajoituksia alennetaan siltatyömaan kohdalla. Erityisesti Kehä I:ltä Turunväylälle siirryttäessä on odotettavissa jonoja.

Vermossa henkilöautoliikenne siirtyy Ravitien sulkemisen myötä Turuntielle, Turunväylälle ja Kehä I:lle. Turuntien linja-autoliikenteen toimivuuden kannalta on suositeltavaa käyttää reittejä Kehä I:tä Vihdintietä tai Turunväylää pitkin.

 

Helsingissä Huopalahden tunneli suljetaan moottoriajoneuvoilta maanantaista 12. elokuuta alkaen, minkä vuoksi linja-autoliikenne Haagassa lisääntyy. Pysäkeille pysähtyvät bussit aiheuttavat normaalia enemmän jonoutumista.

Pirkkolantien ja Pirjontien sulkeminen vaikuttaa liikenteeseen Pirkkolassa ja Maunulassa. Liikenne ohjautuu Metsäpurontielle, jossa myös joukkoliikenne on lisääntynyt. Vaihtoehtoisena reittinä suositellaan käyttämään Kehä I:tä tai Metsäläntietä.

Lahdenväylällä on siltatyömaan vuoksi odotettavissa ruuhkia Maaherrantien kohdalla. Lahdenväylän ylittävän uuden pikaraitiotiesillan rakentaminen alentaa ajonopeuksia Lahdenväylällä.

Ruuhkia on odotettavissa myös Viikissä ja Itäkeskuksen ympäristössä. Viikarintiellä aloitettavat louhinnat aiheuttavat muutamien minuuttien pysäytyksiä liikenteelle. Jos mahdollista, kannattaa kulkea Viilarintien sijaan Kehä I:tä tai muita vaihtoehtoisia reittejä pitkin. Varikkotien sulku tietää lisääntynyttä liikennettä Itäväylälle ja Kehä I:lle.

 

Raidejokerin rakentaminen alkoi kesäkuussa ja rakentamisen vilkkain vaihe ajoittuu vuosiin 2020–2022.

Pikaraitiotie raidejokeri kulkee Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Liikennöinnin on määrä alkaa vuonna 2024. Raidejokeri korvaa bussilinjan 550.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raidejokerin liikennehaitat alkavat näkyä syksyllä – Turunväylällä lasketaan nopeuksia ja kavennetaan kaistoja3.8.2019 07.00
Raidejokerin pikaraitiotien rakentaminen rysähtää kunnolla käyntiin elokuussa – poikkeusjärjestelyjä luvassa vuosiksi pitkin Espoota ja Helsinkiä31.7.2019 12.10
Uusi takaisku Raidejokerille: Luonnonsuojeluyhdistys sai valitusluvan – puunkaato kiellettiin välittömästi23.7.2019 10.14

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu