Puheenaihe

Espoon ja Kirkkonummen junat täyttyvät, koska rantaradalle ei mahdu enää vuoroja – "Tarvitsemme lisää raiteita"

Ei haittaa etten pääse istumaan, sanoo laaksolahtelainen Suvi Laukkanen. Laukkanen nousi Helsinkiin menevään junaan Leppävaarassa maanantaina.

Päivi Tuovinen

Rantaradan junat ovat ruuhkautumassa.

Matkustajamäärät ovat suurimmillaan Helsingin ja Leppävaaran välillä, mutta ratakapasiteetti on kovimmillaan Leppävaaran ja Kirkkonummen välillä, kertoo junaliikenteen sopimuspäällikkö Tuomo Lankinen HSL:stä.

– Siellä alkaa ratakapasiteetti loppua. Emme käytännössä voi lisätä uusia junavuoroja, koska Y-, U- ja E-junat liikennöivät samoilla raiteilla, missä kulkevat myös Turun kaukojunat, sanoo Lankinen.

Tiheä vuoroväli on mahdollista Helsingin ja Leppävaaran välillä, koska A-junalla on käytössään omat raiteet. Tämä niin sanottu kaupunkirata päättyy Leppävaaraan.

– Odotamme, että kaupunkiradan jatke lähtisi etenemään. Muuta konkreettista ei ole juuri tehtävissä. Tarvitsemme lisää raiteita. Vasta se toisi helpotusta matkustajien elämään, toteaa Lankinen.

 

Hakaniemeen töihin suuntaava Suvi Laukkanen on tottunut rantaradan täysiin juniin. Hän ajaa kotoaan Laaksolahdesta autolla Leppävaaran liityntäparkkiin ja hyppää nopeaan Helsinkiin menevään lähijunaan.

– A-junassa mahtuisi istumaan, mutta vältän sitä, koska se pysähtyy joka pysäkillä. Näissä ei pääse istumaan, ja yleensä välitkin ovat tosi täynnä, Laukkanen kuvailee U-junassa.

Seisomaan joutuminen ei kuitenkaan Laukkasta kismitä, vaan liityntäparkin käyttämisen hankaluus.

– Pysäköinti on suurin ongelma. Liityntäpysäköinnin maksamiseen tarvitaan euron kolikko. Se on hankalaa, kun eihän käteistä enää juuri muuten tarvitse, Laukkanen sanoo.

Helsingin päässä Laukkanen hyppää metroon. Autolla, junalla ja maanalaisella tehtyyn matkaan kuluu liki tunti suuntaansa.

– Pääsisin bussilla kotoa Leppävaaraan, mutta sitten aikaa kuluisi vielä enemmän. Kokeilimme myös sitä, että mieheni vie minut metron varteen. Silloin emme olisi tarvinneet kahta autoa. Paluumatkojen yhteensovittaminen osoittautui kuitenkin hankalaksi.

 

Lähijunamatkustajien nousut lisääntyivät viime vuoden tammi-toukokuusta tämän vuoden vastaavaan ajankohtaan 2,9 prosenttia.

Lankisen mukaan rantaradalla ei olla matkustajamäärien kasvusta huolimatta kuitenkaan vielä lähelläkään esimerkiksi Japanin tilannetta.

– Se voidaan luvata, että jokainen mahtuu kyytiin, Lankinen linjaa.

Ruuhka-aikoina osalle katsotaan riittävän seisomapaikkakin.

– HSL:n suunnitteluohjeen mukaan ruuhka-aikoina kaikille matkustajille ei tarjota istumapaikkaa. Se olisi verovarojen tuhlausta, sillä ruuhka-aikojen ulkopuolella olisi huomattavasti nykyistä enemmän junia seisomassa varikolla.

HSL nojaa suunnittelussa junien automaattisten matkustajalaskentalaitteiden antamaan dataan sekä asiakaspalautteisiin.

Junamatkustajien määrä nousee perinteisesti syksyn edetessä.

– On hyvin subjektiivinen kokemus, onko juna täynnä. Kesällä ja alkusyksystä matkustajamäärät ovat vielä pienempiä, kun moni esimerkiksi pyöräilee. Lokakuussa matkustajamäärät kasvavat, Lankinen tietää.

Ja jos yksi juna perutaan, seuraava on väistämättä täynnä.

Jos kaupunkirataa jatkettaisiin Leppävaarasta Espoon keskukseen tai Kauklahteen, pystyttäisiin väliä liikennöimään 10 minuutin vuorovälillä, Lankinen kertoo.

– Kaupunkirata vapauttaisi kapasiteettia myös Kirkkonummen junille. Kirkkonummelle voitaisiin liikennöidä huomattavasti nykyistä tiheämmin.

Muutoksia lähijunaliikenteessä

Y-juna alkoi 12. elokuuta lähtien pysähtyä myös Kauklahdessa.

Lisäksi pari Y-junaa on muutettu kaikilla asemilla pysähtyviksi U-juniksi.

Lokakuussa juniin ollaan lisäämässä yksiköitä. Yhdessä junayksikössä on 260 istumapaikkaa ja 160 seisomapaikkaa eli paikka yhteensä 420 matkustajalle. Kolmen yksikön junaan mahtuu siis 1 260 matkustajaa.

Kolmen yksikön junat eivät mahdu laituriin esimerkiksi Jorvaksessa, vaan ennen Jorvasta yksi yksikkö täytyy tyhjentää ja siirtää matkustajat kahteen muuhun yksikköön.

Muutoksilla HSL pyrkii tasaamaan ja helpottamaan lähijuniensa ruuhkia rantaradalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Jättimäinen kaupunginosa lähtökuopissa Espoossa, mutta päätös kaupunkiradasta viipyy – "Emme voi jäädä odottamaan", sanoo kaupunginjohtaja Mäkelä22.6.2019 07.00
Kaupunkiradan jatkeelle ei ole tapahtunut mitään kahteen vuoteen – odotetaan länsimetron veroista piristäjää Espoossa22.3.2018 06.45
Tunnin juna on lastattu kovilla toiveilla – kymmeniä tuhansia uusia asukkaita, Espooseen kokonainen kaupunginosa pystymetsään20.4.2018 06.45
Kaupunkiradan lisäraiteet kolkuttelevat vasta paperilla9.12.2015 06.00
Espoo kiirehtii kaupunkiradan jatkosuunnittelua21.6.2011 11.33
Espoo haluaa jatkaa kaupunkirataa nopeasti17.12.2010 14.36

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu