Puheenaihe

Helsinkiläinen pursiseura ja Makia sopuratkaisuun – vaatteet lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen

Makia on viime päivät ollut kohun keskellä, kun erinäisiä yhteneväisyyksiä yrityksen tuotteiden ja muiden tahojen logojen kanssa on tuotu esiin. Pursiseura Merenkävijät ilmoittaa nyt, että asiassa on päästy sovintoon.

Merenkävijät

Pursiseura Merenkävijät ry. ja helsinkiläinen vaateyritys Makia Clothing ovat päässeet sopuun Merenkävijöiden logon luvatonta versiointia koskevassa kiistassaan.

Makia on vetänyt logoa käyttäneet tekstiilit myynnistä ja lahjoittaa ne Merenkävijöille. Merenkävijät aikoo lahjoittaa tekstiilit edelleen hyväntekeväisyyteen.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että sovinto saatiin aikaan. Sen lopputulos tyydyttää Merenkävijöitä, mutta olemme sopineet yhdessä Makian kanssa, ettemme kommentoi muita sovinnon yksityiskohtia. Sovinnon myötä katsomme, että tapaus on loppuun käsitelty, sanoo Merenkävijöiden kommodori Otto Aalto tiedotteessa.

– Tämä tapaus oli herätys meille ja varmasti myös kaikille, varsinkin pienemmille yhdistyksille ja muille toimijoille tarkistaa omien tunnustensa käyttö ja oikeudet. Nämä ovat usein monimutkaisempia kuin miltä ne näyttävät. Omista oikeuksistaan pitää olla tietoinen ja tilannetta kannattaa pitää silmällä, oikeuksista kiinnipitämisestä puhumattakaan, Aalto jatkaa.

Merenkävijät on vuonna 1922 perustettu pursiseura, jonka päätukikohta sijaitsee Särkän saarella Kaivopuiston edustalla.

Makia on viime päivät ollut kohun keskellä, kun useita yhteneväisyyksiä firman tuotteissa ja eri yritysten ja tahojen logoissa on tuotu esiin sen jälkeen, kun Merenkävijöiden tapaus tuli julkisuuteen.

Makia selitti muun muassa Kauppalehdessä asiaa sillä, että kyse on katumuodin kultturista, johon sekalaiset lainaukset ja referenssit kuuluvat.

– Makian dna ei muutu. Olemme sitä, miten olemme tehneet asioita. Jos joku ei pidä meistä nyt, ei ehkä olisi pitänyt pitää ennenkään, luova johtaja Totti Nyberg totesi Kauppalehdelle.

Makian mukaan se ei kuitenkaan ole kopioinut esimerkiksi itähelsinkiläisen Merimelojien logoa, vaikka näinkin on esitetty.

Lisäksi osa yhteistöistä on virallisesti vahvistettu sopimuksilla. Makia kertoo Kauppalehdessä, että ”inspiraatiota” ei ole sopimuksella vahvistettu kolmessa tapauksessa, joita ovat Merenkävijät, Hieno suomalainen shampoo ja Helsingin metron logo.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Surullinen lista Suomelle: Nämä brändit arvioitiin epäeettisiksi – joukossa Marimekko, Makia, Halti ja moni muu tunnettu vaatemerkki17.4.2019 21.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu