Puheenaihe

Kauppakeskuksilla menee hyvin Espoossa: sekä myynti että kävijämäärät kasvussa – "Ihmiset ovat tottuneet käymään lähikeskuksissaan"

Huomenna torstaina Tapiolassa avautuva laajennus nivoo kauppakeskus Ainoan osat yhdeksi kokonaisuudeksi. Kaupallinen johtaja Marja-Liisa Neuvonen ja kauppakeskuspäällikkö Juha Mäkelä olivat vielä alkuviikolla keskellä hyörinää, kun viimeisiä asennuksia tehtiin ja hyllyjä täytettiin.

Klaus Nurmi

Espoon kolmesta suuresta kauppakeskuksesta kahden myynti ja kävijämäärä on viime vuosina noussut rajusti ja yhden pysynyt kutakuinkin samoissa lukemissa.

Voimakas kasvu on tullut kauppakeskusten laajentumisesta.

Suurin on Leppävaaran Sello, joka on koko maankin mitassa toiseksi suurin kauppakeskus sekä myynnissä että käynneissä mitaten. Sen luvut ovat heilahdelleet vain maltillisesti.

Kauppakeskusyhdistyksen tilaston mukaan Sellon myynti oli viime vuonna 393 miljoonaa euroa. Neljän viime vuoden aikana myynti on vaihdellut 388 miljoonasta enimmillään 402 miljoonaan euroon vuonna 2016.

Vuonna 2015 Sellossa oli 23 miljoonaa kävijää ja siitä eteenpäin heitä on ollut 24 miljoonaa tai vähän yli joka vuosi.

 

Matinkylän Iso Omena veti neljä vuotta sitten kahdeksan miljoonaa kävijää. Myynti oli 210 miljoonaa euroa.

Mittava laajennushanke valmistui 2017, jolloin myynti nousi runsaaseen 317 miljoonaan euroon ja kävijämäärä 11,5 miljoonaan.

Viime vuonna kävijöitä olikin jo 20 miljoonaa ja myynti 371 miljoonaa euroa. Kävijämäärää nostaa osaltaan myös kauppakeskuksessa oleva metrokeskus.

Valtakunnan tasolla Iso Omena kapuaa kolmanneksi sekä myynnissä että kävijöissä. Vuokrattavan liiketilan määrässäkin se yltää neljänneksi.

 

Laajentaminen nosti vahvasti myös Tapiolan kauppakeskus Ainoaa, jonka ensimmäinen osa valmistui 2013. Toinen osa avautui neljä vuotta myöhemmin ja kolmas laajennus avataan tällä viikolla.

Vuonna 2016 Ainoa veti 2,7 miljoonaa kävijää ja myynti oli 34,5 miljoonaa euroa.

Seuraavana vuonna kävijämäärä nousi laajennuksen myötä viiteen miljoonaan ja myynti 113,6 miljoonaan euroon.

Viime vuonna Ainoan myynti oli runsaat 133 miljoonaa ja kävijöitä vähän yli kuusi miljoonaa. Myös Ainoassa kävijämäärään vaikuttaa sen yhteydessä oleva metroasema.

– Tänä vuonna kävijöiden määrä nousee lähelle seitsemää miljoonaa, sanoo Ainoan kauppakeskuspäällikkö Juha Mäkelä.

Mäkelä arvioi, että ensi vuonna Ainoa vetää jo lähemmäs kymmenen miljoonaa kävijää.

 

Espoon keskuksen Entressen myynti oli viime vuonna 51 miljoonaa ja kävijämäärä 3,5 miljoonaa. Luvut ovat pysyneet koko lailla samoina viimeisten kolmen vuoden aikana.

Tilanne on säilynyt tasaisena myös naapurissa Espoontorilla, jossa kävijöitä oli viime vuonna 3,9 miljoonaa ja myynti 36,5 miljoonaa euroa.

 

Kaupat eivät ole enää ainoita houkutuksia uusissa kauppakeskuksissa.

– Asiakkaat hakevat elämyksiä ja yllätyksellisyyttä, vapaa-ajan palveluita yhä enemmän, sanoo Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Johanna Aho.

Pasilassa avattua Triplaa Aho kuvaa kaupungistumiskehityksen merkkipaaluksi, mutta ei ryhdy arvailemaan sen vaikutusta esimerkiksi Espoon kauppakeskuksiin.

– Uusi tietysti kiinnostaa aina, mutta ihmiset ovat aika tottuneita käymään lähikeskuksissaan ja se varmasti jatkuu. Espoossahan on todella hienoja kauppakeskuksia, Aho toteaa.

Hän katsoo Ainoan ja Ison Omenan hyötyvän selkeästi taannoisesta matkalippujen uudistuksesta. AB-vyöhykkeen lipulla voi ajaa metrolinjan päästä päähän.

Aho kehuu myös Espoonlahden entisen Lippulaivan kauppakeskuksen tilalle tullutta Pikkulaivaa.

– Se toimii todella hyvin. Siellä käydään Kirkkonummelta asti.

Korjaus 23.10. klo 10.35: Muutettu kauppakeskuspäällikkö Mäkelän arvio Ainoan ensi vuoden kävijämäärästä.

Kauppa

Sello on koko maan kärkisijoilla

Kauppakeskusyhdistyksen tilaston mukaan Leppävaaran Sello oli viime vuonna myynnissä Suomen toiseksi suurin. Edelle meni vain Vantaalla sijaitseva Jumbo runsaan 411 miljoonan euron myynnillään. Kolmantena oli Matinkylän Iso Omena.

Myös vuokrattavissa liiketiloissa Sello sijoittui toiseksi 91 700 neliöllään. Eniten tilaa on Lempäälän Ideaparkissa, 103 027 neliötä.

Kävijämäärässä valtakunnan ykkössijan vei Kamppi Helsingissä. Sen kautta kulki liki 33 miljoonaa kävijää. Toisena oli Sello.

Vuokrattavaa liiketilaa Kampissa on kuitenkin vain kolmasosa siitä mitä Sellossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kokonsa tuplaavassa kauppakeskuksessa uskotaan Stockmannin menestykseen – "Teemme Ainoasta tarpeeksi ison, mutta emme liian isoa"31.8.2019 07.00
Ainoan laajennusosaan Suomessa uusia sisustusliikkeitä Tanskasta ja Saksasta23.8.2019 11.00
Leppävaaran Sello palkittiin vuoden parhaana kauppakeskuksena9.10.2019 11.53
Kauppakeskus Sello pyrkii täydelliseen hiilineutraaliuteen kompensoimalla päästöjään29.9.2019 10.20
Ensimmäisenä Suomessa: Museo muuttaa kauppakeskukseen Espoossa – "Sijainti herättänyt kiinnostusta"25.8.2019 08.05
Nuorista tuli tärkeitä kauppakeskuksille: Isossa Omenassa järjestyksenvalvoja selvittää vaikkapa koulukiusaamista – ”Osa on täällä enemmän kuin kotonaan”13.3.2019 06.45
Redin ongelmista ei tietoakaan Espoon kauppakeskuksissa – "Tavoitteet ylittyivät"1.12.2018 06.45
Espoon kauppapomot arvioivat: Sijainti ratkaisee kauppakeskuskilvassa – Oheispalvelujen merkitys kasvaa21.10.2018 06.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu