Puheenaihe

ST1-miljardööri varoittaa kohutun polttoaineiden myyntilupaehdotuksen puutteesta –  US: "Silloin kyyti on kylmää"

Mika Anttosen mukaan tutkijoiden esitys on oikea, kun tavoitteena on liikennepäästöjen vähentäminen. Suomen kansantalous voisi kuitenkin rampautua, jos järjestelmä ei olisi vähintään EU:n laajuinen.

Tiina Mutila

Aalto-ylipiston tutkijoiden esitys uudesta liikennepäästöjä leikkaavasta polttoaineiden myyntilupajärjestelmästä herättää vilkasta keskustelua.

Polttoaineyhtiön St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen näkee paljon hyvää tiistaina julkaistussa esityksessä.

Anttonen sanoo Uuden Suomen haastattelussa, että esitys on siinä mielessä oikea, että se kohdistuu suoraan polttoaineita myyviin yhtiöihin.

– Tässä ei oteta kantaa jaeltavan polttoaineen määrään, eikä siinä ole esitetty polttoaineen säännöstelyä. Sen sijaan otetaan kantaa polttoaineen hiilidioksidipäästöihin, joita tulisi esityksen mukaan vähentää. Ja se on oikein, niin tuleekin tehdä, Anttonen sanoo sanoo US:lle.

Anttosen mukaan valtion jakamiin myyntilupiin perustuva järjestelmä voisi lisätä alan kilpailua. Malli ei ottaisi myöskään kantaa yksittäisiin teknologioihin.

Suuri ongelma kuitenkin on, että ehdotus koskisi vain Suomea. Anttosen mukaan laajuuden pitäisi olla vähintään EU-tasoa.

– Esimerkin näyttäminen tyyliin ”hiilivapaa Mynämäki” voi huonoimmillaan johtaa kansantalouden siihen tilaan, että emme enää kykene hoitamaan peruspalveluitakaan. Ja silloin kyyti on kylmää, Anttonen huomauttaa US:lle.

Tutkijoiden esityksen taustalla on liikenne- ja viestintäministeriön toimeksianto. Valtiovalta tilasi selvityksen, koska Suomi on sitoutunut puolittamaan fossiilisten polttoaineiden kulutuksen tieliikenteessä vuoteen 2030 mennessä.

Tavoite on osa ilmastopakettia, johon kaikki eduskuntapuolueet perussuomalaisia lukuun ottamatta sitoutuivat viime talvena.

Aalto Economic Instituten tutkijat esittivät tiistaina, että tehokkain tapa leikata liikennepäästöjä olisi järjestelmä, jossa jakelijan olisi ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa.

Lupien määrä vähenisi vähitellen niin, että vuonna 2030 liikenteessä syntyisi puolet nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

Raportin tekoa vetäneen professori Matti Liskin mukaan lupajärjestelmällä on muihin keinoihin verrattuna kaksi tärkeää etua: varmuus tavoitteeseen pääsemisestä sekä kustannustehokkuus.

– Ehdotus jättäisi kuluttajien ja yritysten päätettäväksi, mikä on niille tehokkain tapa sopeutua muutokseen. Tämä voi myös muuttua ajan myötä riippuen eri teknologioiden kehityksestä, Liski sanoi.

Liski tosin pitää Suomen päästötavoitetta erittäin kovana.

– Tajuavatko päättäjät, mitä tuli sovittua, Liski kummasteli Ylen haastattelussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu