Puheenaihe

Kaupunkipyörät eivät tule Espoonlahteen ensi keväänä – päätökset vielä odotuksessa

Uusia kaupunkipyöräasemia asennettiin Leppävaaraan kesällä 2018.

Johanna Halava

Kaupunkipyörien tuominen myös Espoonlahteen jumittaa edelleen Espoon päätöksenteossa.

Keväällä tehty valtuustoaloite kaupunkipyöräverkoston ulottamisesta Espoonlahden alueelle mahdollisesti jo ensi vuonna jäi pöydälle Espoon valtuustossa viime viikolla.

Uusien pyörien hankinnan valmistelu ja päätöksenteko olisi pitänyt saada aikaiseksi syys-lokakuussa. Kaupunkipyörien kausi alkaa huhtikuussa ja jatkuu lokakuun loppuun.

– Hankinnasta ei ole tehty mitään valmisteluja. Odotamme asian poliittista käsittelyä, sanoo Espoon kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg.

Nybergin mukaan kaupunkipyöriä ei enää ehditä saada Espoonlahteen ensi kauden alkuun mennessä.

Vielä on kuitenkin mahdollista, että pyöriä otettaisiin käyttöön vähitellen ensi kesänä.

Espoonlahden alue on Leppävaaran jälkeen toiseksi suurin Espoon aluekeskuksista, muistutetaan Tiina Pursulan (vihr.), Pinja Niemisen (vihr.) ja 46 muun valtuutetun huhtikuussa tekemässä aloitteessa kaupunkipyöräverkoston laajentamiseksi.

Kaupunkipyörät kävisivät aloitteen mukaan hyvin paikalliseen asiointiin, sillä länsimetron liityntäliikenteen myötä alueen joukkoliikenne heikkeni. Pyörät lisäisivät myös muun muassa rantaraitin virkistyskäyttöä.

Pyörien käyttäjämääriä on Nybergin mukaan kuitenkin hyvin vaikea arvioida etukäteen.

– Espoonlahdessa ei esimerkiksi ole työpaikkoja niin paljon kuin Leppävaarassa.

Kaupunkipyöräasemien verkostoa laajennettiin viime vuonna juuri Leppävaaraan.

Länsimetron jatkeen valmistuminen muutaman vuoden kuluttua Espoonlahteen ainakin lisäisi kaupunkipyörienkin käyttöä.

Metroa ei kuitenkaan kannata odottaa, katsoo Nyberg.

– Kaupunkipyörien nykyinen sopimus ulottuu vuoteen 2025. Ensi vuodesta lähtien ehtisi siis pyöräillä vielä kuusi vuotta ennen seuraavaa kilpailutusta.

Laajentaminen toisi Espoonlahteen noin 25 pyöräasemaa ja se maksaisi kaupungille puoli miljoonaa euroa vuodessa.

Nykyinen kaupunkipyöräsopimus maksaa Espoolle runsaat miljoona euroa vuodessa. Pyörien käyttäjiltä kertyi viime vuonna tuloja 0,2 miljoonaa euroa.

– Puoli miljoonaa on tietysti paljon rahaa, mutta tuohan se tuottoakin, Nyberg toteaa. Hän ei keksi erityistä syytä, miksi pyöriä ei voisi tuoda Espoonlahteen.

Asukkaat ovat toivoneet kaupunkipyöriä myös Espoon keskukseen ja Keraan.

– Kyllä näistä pyöristä tykätään, Nyberg sanoo.

Hän huomauttaa, että pyörien lisääminen jollekin alueelle kasvattaa niiden käyttöä myös muualla, esimerkiksi Helsingin keskustassa.

Espoossa on tällä haavaa 107 kaupunkipyöräasemaa ja 1 070 kaupunkipyörää.

Espoon kaupunkipyöräjärjestelmä on yhteinen Helsingin kanssa. Tämän vuoden kaudella palveluun rekisteröityi 50 000 käyttäjää, joista noin 18 prosenttia on espoolaisia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Espoossa kaupunkipyörä on osa joukkoliikennematkaa – "Kymmeniä tuhansia automatkoja vähemmän"2.10.2019 10.37
Kaupunkipyöriä kaavaillaan myös Espoonlahteen – Valmistelu pitäisi aloittaa pian, hintalappu puoli miljoonaa euroa vuodessa14.8.2019 07.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu