Puheenaihe

Koulut eivät välttyneet tehostusvaateilta – ryhmäkoot uhkaavat kasvaa, lukiokursseja karsitaan ja ip-kerhot vain ekaluokkalaisille

Tänään julkistettu budjettiehdotus on kasvattamassa perusopetuksen ryhmäkokoja vajaalla yhdellä oppilaalla nykyisestä.

Arkisto/Veera Visuri

Perusopetuksen ryhmäkokoja kasvatetaan keskimäärin vajaalla yhdellä oppilaalla nykyisestä. Lukioiden ryhmäkoot kasvavat 1,5 oppilaalla.

Kouluavustajien määrästä tehdään päätös koulukohtaisesti, mutta tarkoitus on supistaa avustajien käyttöä. Iltapäivätoiminnasta säästetään tarjoamalla ip-kerhoja lähinnä vain ekaluokkalaisille.

Kaupunginjohtajan ensi vuoden budjettiehdotus on tuomassa koulupuolelle monenlaisia tehostamistoimia.

– Tämä ei ole paniikin paikka, mutta tehostamista haetaan kautta linjan, luonnehtii Espoon sivistystoimen johtaja Harri Rinta-aho.

– On hyvä muistaa, että Espoossa lähtötaso on kohtuullisen hyvä verrattuna muihin kuntiin.

 

Kaupunginjohtajan budjettiehdotuksen tavoitteena on pitää opetuksen kulut Espoossa ensi vuonna liki ennallaan vaikka oppilasmäärät kasvavat noin 900:llä.

Rinta-ahon mukaan opetuspuolen budjettiin on tulossa ensi vuodeksi noin 3,2 prosentin lisäys kuluvaan vuoteen verrattuna. Iso osa tästä menee kuitenkin kasvaviin koulujen vuokrakustannuksiin ja henkilöstökuluihin.

Säästöpaineita luo se, että kaupungin kuluvan vuoden verotulot jäävät ennakoidusta.

 

Lukiopuolella säästöjä haetaan supistamalla soveltavien kurssien määrää. Tätä kompensoidaan lisäämällä lukioiden keskinäistä yhteistyötä sekä yhteistyötä Aalto-yliopiston ja Omnian kanssa.

Rinta-ahon mukaan esimerkiksi Tapiolan alueen lukiolaiset voisivat opiskella vaikkapa jotain harvinaisempaa A-kieltä toisen lukion tunneilla, sillä alueella toimii neljä lukiota vain noin vartin matkan päästä toisistaan.

– Teemme työtä saadaksemme lukiot verkostoitumaan entistä paremmin.

 

Rinta-ahon mukaan erityisesti lukioissa on mahdollista rakentaa oppilasryhmiä vapaammin.

– Kun itse toimi rehtorina, järjestin kaikille yhteiset kurssit isommissa, 33–36 oppilaan ryhmissä. Sillä tavalla pystyimme sitten järjestämään myös valinnaiskursseja oppilaiden kysynnän mukaan ja ylläpitämään laajaa kielitarjontaa, Rinta-aho sanoo.

Alakoululaisten tunneista, joissa iso luokka on jaettu kahtia hän ei sen sijaan hevin nipistäisi.

– On tärkeää, ettei kukaan putoa veneestä, sillä pudonneista tulee niin sanottuja kalliita oppilaita, kun joudutaan antamaan kallista tehostettua opetusta. Hyvän kierre kantaa, mutta negatiivinen kierre vaikuttaa oppilaiden itsetuntoon, hän sanoo.

Oppilashuoltoa on tarkoitus tehostaa ensi vuonna digitaalisia työvälineitä hyödyntämällä.

– Jatkossa kuraattorien ja psykologien aika ei mene ajanvarausten hoitamiseen, kun yhteydenotot tehdään sähköisinä. Se on iso aikaresurssin säästö, kun ei tule niitä tilanteita, ettei ketään tule vastaanotolle, Rinta-aho sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Budjetti 2020: Espoo kasvaa nopeasti ja se näkyy menoissa, muttei välttämättä verotuloissa31.10.2019 17.00
Espoo-lisä ja koulusäästöt hiertävät budjettineuvotteluissa – "Suuret investoinnit eivät saa tarkoittaa, että palveluja karsitaan"16.11.2018 08.29

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu