Puheenaihe

Bensiinimoottori on edelleen espoolaisten ykkösvalinta – vain murto-osa valitsee seuraavaksi sähköauton

Kentala sanoo, että harvemmin asiakas tulee katselemaan autoja tietty käyttövoima mielessään, ellei toiveissa ole juuri sähköauto.

Anniina Virtanen

Länsiväylä kysyi espoolaisilta, mikä käyttövoima on talouden seuraavassa autossa. Vastausten perusteella espoolaiset luottavat vielä bensiinimoottoriin.

Tulokset eivät täysin yllätä Mercedes-Benz henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikköä Pekka Koskea.

– Äkkiseltään kuulostaa hyvin suomalaiselta, sanoisin eteläsuomalaiselta keskiarvolta. Täyssähköautojen osuus tuntuu kuitenkin poikkeavalta ja sen vähäinen määrä herättää pohdintoja, Koski arvioi kyselytutkimuksen tuloksia.

Kyselyyn vastasi 500 espoolaista, joista vain kaksi prosenttia vastasi ottavansa seuraavaksi täyssähköauton käyttöönsä.

– Ehkä espoolaiset ovat realisteja. Ensin pitäisi olla latausinfra ja vasta sen jälkeen on mahdollisuus hyödyntää täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä, Koski perustelee.

Hänen mukaansa 70–90 prosenttia sähköautojen ja ladattavien hybridien latauksista tapahtuu kotona.

– Keskustelut taloyhtiöissä asian ratkaisemiseksi ei ole lähtenyt voimallisesti liikkeelle. Tuossa näen selvää epävarmuutta, Koski sanoo viitaten sähköauton prosenttiosuuteen.

Kyselyyn vastanneista yhdeksän prosenttia aikoo hankkia seuraavaksi autoksi hybridin, jota voi ladata. Samoin toiset yhdeksän prosenttia sellaisen hybridin, jota ei voi ladata. Länsiauto Espoon autotalon johtaja Sami Sormusen mielestä kyselyn tulokset ovat linjassa heidän näkemystensä kanssa.

– Espoolaiset ovat mielestäni edistyksellisiä, uudet käyttövoimat kiinnostavat ja niistä tulee kysymyksiä. Kaikki eivät ole kuitenkaan vielä valmiita vaihtamaan käyttövoimaa, hän sanoo.

 

Kyselyssä 15 prosenttia ei osannut sanoa, minkä käyttövoiman seuraavaksi valitsee ja 16 prosenttia ei aio hankkia talouteen autoa lainkaan.

30 prosenttia vastasi, että seuraava on bensiinikäyttöinen auto. Dieselin osuus oli käyttövoimista toiseksi suurin, kuitenkin vain 13 prosenttia. Dieselin vähäinen osuus yllätti Kamux Espoon Olarin myyntipäällikön David Kentalan.

– Meidän varastossa on karkeasti puolet diesel- ja puolet bensiinikäyttöisiä autoja. Meillä on myös paljon erilaisia käyttövoimia käyttäviä autoja ja kaikki me olemme aina myyneet, hän sanoo.

Kentala muistuttaa, että auton käyttövoima tulisi valita elämäntilanteen mukaan. Runsaasti kilometrejä kuluttavien voi olla järkevämpää hankkia diesel, kun taas kasvukeskuksissa suhailevat voivat harkita ladattavaa sähkö- tai hybridiautoa.

– Olemme huomanneet, että ostopäätökseen vaikuttaa enemmän se, miten auto sopii omaan tarpeeseen, oli käyttövoima mikä hyvänsä, Kentala kertoo.

Autoalan asiantuntijat toteavat, että uusia dieseleitä parjataan julkisuudessa turhaan. Pekka Kosken mukaan dieseleitä käsitellään helposti yhtenä massana, vaikka uusimmissa dieselautoissa päästöt pysyvät kurissa.

– Keskustelua hämärtää hyvin paljon dieseliin kohdistuva vihapuhe viranomaisten ja poliitikkojen suusta, mikä osoittaa asiantuntemattomuutta, hän harmittelee.

 

Asiakkailla on Pekka Kosken mukaan tällä hetkellä epävarmuutta autojen käyttövoimasta.

– Se johtuu pääosin siitä, että kymmenen vuotta sitten valittavana oli vain bensiini- ja dieselmoottori. Nyt vaihtoehtoja on jopa kahdeksan.

Traficomin ja Verohallinnon mukaan käytettyinä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimasta dieselin osuus on 47 prosenttia, kun bensiinin on 36 prosenttia. Sen sijaan muiden käyttövoimien osuus on tänä vuonna selkeästi kasvanut verrattuna vuoteen 2015.

Kyselyssä E85 etanolibensiinikäyttöistä autoa, kaasu- ja vetyautojen kohdalla vastaajia on 1–2 prosenttia. BiFuelia, eli kaasua ja bensiiniä käyttävän auton aikoo seuraavaksi autokseen ottaa 3 prosenttia vastaajista.

David Kentala sanoo, että asiakkaiden käyttövoimatietoisuus on hieman kasvanut, ja etenkin mediassa ja julkisuudessa käydyt keskustelut vaikuttavat myös siihen, miten eri käyttövoimiin suhtaudutaan.

Ekologisten autojen hypetys julkisuudessa on Sami Sormusen mukaan suurempaa kuin mitä se on autokaupoilla.

– Tilanne ei tule muuttumaan oleellisesti seuraavien vuosien aikana. Täytyy muistaa, että Suomessa on sen verran vanha autokanta, että uuden auton hankkiminen käyttövoimasta riippumatta on iso ekoteko ympäristölle, hän sanoo.

Kyselytutkimus

Näin tutkimus toteutettiin

Suuren Espoo-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin.

Tulokset on painotettu vastaamaan Espoon väestörakennetta iän ja sukupuolen mukaan.

Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 500.

Tutkimukseen kerättiin vastauksia 30.9.–9.10.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Täyssähköisen perheauton hinta on pudonnut jo 8000 euroa – näin suomalaisia nyt ohjataan autokaupoilla3.11.2019 09.17
Autoliitto kritisoi hallituksen verolinjauksia: "Työssäkäynnistä tulee entistä kalliimpaa ja autokanta jatkaa vanhenemistaan"18.9.2019 12.24
Autokaupalla menee nyt hyvin Espoossa – Metron varteen jättimäinen keskittymä21.4.2018 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu