Puheenaihe

Helsingin Satama keksi keinon ohjata rekkoja keskustan sijaan Vuosaareen – "Voimme olla tyytyväisiä"

Uuden hinnoittelumallin käytössä ollessa rekkaliikenne Vuosaaren satamaan kasvoi kolmanneksella.

Päivi Tuovinen/Arkisto

Helsingin Satama otti viime vuoden alussa käyttöön hinnoittelumallin, jolla ohjataan rekkaliikennettä ruuhka-aikoina keskustan ulkopuolisiin satamiin. Mallin ollessa käytössä Vuosaaren rekkaliikenne kasvoi 33 prosenttia ja keskustan satamien liikenne väheni 4 prosenttia.

Uudessa hinnoittelumallissa rekat saavat ruuhka-aikoina alennusta, jos ne käyttävät Vuosaaren satamaa, kun taas keskustan satamien rekkaliikenteen maksuja korotetaan.

– Voimme olla tyytyväisiä uuteen hinnoittelumalliin, sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari sanoo tiedotteessa.

 

Satama jatkaa hintaohjausta myös tänä vuonna. Hintaohjaus on Happasaaren mukaan yksi keino sujuvoittaa sataman liikennettä, mutta se tarvitsee rinnalleen myös muita keinoja, kuten jo käyttöön otettuja digitaalisia ratkaisuja liikenteen optimointiin ja laivojen check-in -toimintojen sujuvoittamista automaatiolla. Tarvittaessa tehdään myös liikennejärjestelyjä.

– Hinnoittelulla ei voida siirtää kaikkea sataman rekkaliikennettä Vuosaareen. Helsingin keskustaan liikennöivät matkustajalautat tuovat mukanaan merkittävän määrän Suomen ulkomaankaupalle ja elinkeinoelämälle keskeisiä kuljetuksia. Rahdin ja matkustajien kuljettaminen samoissa laivoissa on matkustajavarustamoille kannattavan liiketoiminnan edellytys. Samalla se on ympäristön kannalta järkevintä, Haapasaari toteaa.

 

Liikenteen ohjautumista Vuosaareen on edesauttanut Vuosaaresta jo liikennöivä Tallinkin Seawind-alus. Kasvun on mahdollistanut myös uusi yhteys, kun Eckerön Finbo Cargo -alus aloitti liikennöinnin Vuosaaren sataman ja Tallinnan välillä kesäkuun lopussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu