Kulttuuri

Viimeiset kiusaukset -ooppera puhuttelee kuulijoita vahvasti vuosikymmestä toiseen – kaksi esitystä Espoonlahden kirkossa

Pauliina Hyry harjoittelee Espoonlahden kirkon uruilla Viimeiset kiusaukset -oopperaa varten. Oopperan tunnetuin kohta on Paavon virsi.

Päivi Tuovinen

Maallikkosaarnaaja Paavo Ruotsalaisen (1777– 1852) elämästä kertova ooppera nähdään Espoonlahden kirkossa helmikuussa. Orkesterin sijaan esitystä säestävät urut ja piano.

Urkurina oopperassa on Leppävaaran seurakunnan kanttori Pauliina Hyry.

– Olen luonut kanttorin työn ohella omaa uraa. Ehdotin Lahden kansainväliselle urkuviikolle konserttia, mutta sieltä tarjottiinkin mahdollisuutta osallistua oopperaprojektiin, Hyry kertoo.

 

Urut soivat koko noin 2,5 tuntia kestävän esityksen ajan.

– Harjoittelussa oli suurempi työ kuin kuvittelin. Välillä ajattelin, että apua, mihin olen ryhtynyt. Työstin teosta vuoden verran lähinnä yksikseni. Koska teoksesta oli käytössä vain käsinkirjoitettu pianopartituuri, jouduimme pianistin kanssa jakamaan orkesteriosuuden pianolle ja uruille itsenäisesti. Koko ryhmä harjoitteli ennen Lahden esitystä yhdessä vain viisi päivää.

5731857-n.jpg

Pauliina Hyry harjoittelee Espoonlahden kirkon uruilla Viimeiset kiusaukset -oopperaa varten. Oopperan tunnetuin kohta on Paavon virsi. Kuva: Päivi Tuovinen

 

 

Kirkkomusiikissa urkuri on vahvemmassa roolissa, mutta nyt laulajat kantavat pääroolin. Pauliina Hyryn mielestä on virkistävää olla tekemässä jotain erilaista.

– Olen tosi tyytyväinen, että olen uskaltautunut ylittämään omia rajoja niin ammatillisesti, henkisesti kuin fyysisestikin. Itseluottamus on kasvanut valtavasti ja olen alkanut kuunnella musiikkia eri tavalla.

– Melkein kaikkein eniten jännitin soittamista fyysisenä suorituksena. Ystäväni sanoi, että ajattele soittavasi ensin yhden konsertin ja sitten heti perään toisen.

 

Ennen projektiin ryhtymistään Pauliina Hyry ei ollut kuullut Viimeiset kiusaukset -oopperaa kokonaisuutena. Oopperan maailma oli hänelle kuitenkin jollain lailla tuttu, koska hänen edesmennyt veljensä Heikki Toivanen teki oopperalaulajan uran Saksassa.

– Isä oli kanttori, mutta hän aloitti uransa oopperan kuorossa. Isän ja äidin ensitapaaminenkin oli Helsingin Kansallisoopperassa, Pauliina Hyry mainitsee.

 

– Oopperaprojektin kautta tutustuin laulajiin ja muihin ihmisiin, jotka kuuluivat oopperalaulajaveljeni elämään ja sain kuulla paljon hänestä. Se oli koskettavaa ja merkityksellistä. Ehkä minulla oli joku aavistus tästä, että näin sen piti mennä.

Pauliina Hyryn mielestä Viimeiset kiusaukset on monitasoinen kertomus. Hänen on helppo samaistua sekä Paavo Ruotsalaiseen että tämän vaimoon Riittaan, koska hän itsekin on ison perheen äiti ja hänellä on myös ura, kutsumus ja missio.

5731291-n.jpg

Viimeiset kiusaukset on ooppera, jonka sanoma vetoaa suomalaisiin. Kuva: Lahden Kansainvälinen Urkuviikko

 

 

Viimeiset kiusaukset on esitetty satoja kertoja ympäri Suomea ja sitä on esitetty myös ulkomailla, muun muassa New Yorkin Metropolitanissa.

– Tämä oopperaohjaus on suunniteltu nimenomaan kirkoissa esitettäväksi, koska orkesterin sijaan säestyksestä vastaavat urkuri ja pianisti. Lisäksi ooppera on suunnitteltu kiertäväksi ja myöhemmin tänä vuonna se kuullaan Kerimäellä, oopperan tuottaja, ohjaaja ja Juhanan roolin laulava Jukka Saarman kertoo.

 

Saarman kertoo ohjanneensa oopperasta version, jonka Paavo on normaali suomalainen mies, jolle viinakin maistuu.

– Haluan, että yleisö pystyy samaistumaan Paavoon, Saarman perustelee.

Paavon roolin laulaa Juha Pikkarainen, ja se on tuonut teokseen omat vivahteensa.

– Juha Pikkarainen on alkuperäiseltä koulutukseltaan näyttelijä, mutta nykyään hän laulaa sekä kansallisoopperassa että Oslon kansallisoopperassa.

5731318-n.jpg

Viimeiset kiusaukset ohjaa Jukka Saarman, joka laulaa Juhanan roolin. Opperalaulaja Sirkka Parviainen esittää Paavo Ruotsalaisen vaimon Riitan roolin. Kuva: Anneli Tuominen-Halomo

 

 

Saarmanin mielestä Viimeiset kiusaukset -oopperan sanoma on säilynyt kirkkaana. Se tuo hyvin esille sen, mitä ihminen kaipaa henkisellä puolella.

– Olen ohjannut oopperan niin, että se on ikään kuin uni, jossa Paavon sukulaiset tulevat häntä kiusaamaan.

 

Paavon vaimon, Riitan roolin laulava Sirkka Parviainen kuvaa Riittaa vahvaksi, rohkeaksi ja monessa liemessä keitetyksi suomalaiseksi naiseksi.

– Hänen elämänsä väriskaala oli hyvin laaja, johon kuuluu lasten syntymä, vaikeudet ja hyvätkin hetket perheen kanssa. Paavo oli aatteen mies. Kaikkine heikkouksineenkin hän oli mies, jolla oli selkärankaa. Riitta kantoi vahvan miehen taustalla vastuuta, mutta toisaalta hän oli vaatimaton ihminen.

Vaikka ooppera on esitetty jo Lahdessa, Sirkka Parviainen sanoo esityksen nostavan paineita.

– Työmoraalini ei salli läpilaulamista. Oopperassa on rytmisesti vaikeaa musiikkia ja haluan käydä kaiken uudelleen tarkasti läpi. Yleisölle pitää aina antaa parastaan.

5731859-n.jpg

Pauliina Hyry joutuu soittamaan selin johtajaan ja esiintyjiin. Hän seuraa tapahtumia peilin kautta. Kuva: Päivi Tuovinen

 

Ooppera

Viimeiset kiusaukset

Viimeiset kiusaukset -esitykset Espoonlahden kirkossa pe 7.2. kello 19 ja la 8.2. kello 15.00

Oopperan on säveltänyt Joonas Kokkonen ja se kantaesitettiin vuonna 1975.

Libreton on kirjoittanut Lauri Kokkonen ja se pohjautuu hänen samannimiseen näytelmäänsä.

Rooleissa Juha Pikkarainen (Paavo Ruotsalainen) Sirkka Parviainen (Riitta), Raimo Laukka

(Seppä Högman) ja Jukka Saarman (Juhana).

Muut roolit  Aki Alamikkotervo, Kristian Lindroos, Jaakko Hietikko, Leena Kanninen, Aurora Ikävalko, Pilvi Äikäs, Marja Jäppinen ja Silvia Lempinen.

Kapellimestari Esa Heikkilä, urut Pauliina Hyry ja piano Tero Valtonen. Lahden Bach-kuoro, johtajana Jori Männistö.

Liput Lippu.fi, hintaan 35,50 / 33 euroa.

 

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu