Paikalliset

Hiusalan alv-korotus nosti tuntuvasti kampaamohintoja

Salon Harlequinin liikkeenharjoittaja Raili Perttu palvelee asiakastaan. Perttu pitää parturi-kampaamoiden arvonlisäveron korotusta suurena vääryytenä.

Päivi Tuovinen

Vuoden alussa voimaan tullut parturi-kampaamoiden 14 prosentin arvonlisäveron korotus on nostanut selvästi alan kuluttajahintoja Espoossa ja muualla pääkaupunkiseudulla. Alv-korotus siirtyi täysimääräisesti tai osittain liikkeiden hintoihin.

Hiusalan yrittäjät arvioivat, että veronousun takia asiakaskäynnit vähenevät ja pimeä parturibisnes lisääntyy. Varsinkin pieniä parturi-kampaamoja korotus voi kouraista ankaralla kädellä.

Leppävaaralaisen Salon Harlequinin kaikki hinnat ovat kohonneet veronousun takia 14 prosenttia. Esimerkiksi miesten hiustenleikkuu maksaa nyt 30 euroa, kun aiempi hinta oli 26 euroa. Liikkeenharjoittaja Raili Perttu sanoo, että hintoja on pakko korottaa reippaasti, koska samaan aikaan myös sähkö-, materiaali- ja muut kulut ovat kasvussa.

– Veronkorotus ei tunnu kivalta. Me saadaan asiakkaiden haukut ja valtio tulot. Meidän tulomme eivät nouse, päinvastoin, Perttu harmittelee.

 

Se on ihan syvältä.”

 

– Monet käyvät jatkossa harvemmin parturissa. Myös pimeiden töiden määrä alalla kasvaa. Etenkin nuoret yrittäjät, jotka hakevat uusia asiakkaita, voivat olla nyt vaikeuksissa, Perttu miettii veronousun seurauksia.

Käpyläläisen Salon Beauty Bellan palvelut maksavat nyt 9–14 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Liikkeen yrittäjä Eija Nieminen pitää veronkorotusta ”ihan järkyttävänä”.

– Parturi-kampaamoiden asiakaskäynnit vähenevät sen takia. Jos asiakas on käynyt parturissa aiemmin kahden kuukauden välein, jatkossa hän käy kolmen kuukauden välein.

Yksin liikettään pyörittävä Nieminen on huolissaan tulevaisuudesta.

– Vähän jännitän, pärjäänkö. Jos näyttää heikolta, on pakko lopettaa ja mennä työvoimatoimiston asiakkaaksi.

Tikkurilalaisen Salon Josefinan yrittäjä Jaakko Hellstén haukkuu veronousun pataluhaksi.

– Se on ihan syvältä, hän lataa.

Hellsténin parturi-kampaamossa hinnat ovat nousseet alv-korotuksen takia 7–14 prosenttia.

Yrittäjän mielestä käsityöalaa kohdellaan nyt törkeästi.

– Meidän on tehtävä tänä vuonna puolentoista ihmisen työpanos enemmän, jotta paikattaisiin veronkorotus ja saataisiin sama tulos kuin viime vuonna.

Hellsténin mukaan edessä ovatkin ”mielenkiintoiset ajat”.

– Asiakaskäynnit harvenevat ja joudumme entistä tiukemmalle. Työvoimaa emme joudu kuitenkaan vähentämään.

Alv nousi 14 prosenttia

Partureiden ja kampaamoiden arvonlisävero nousi 2012 alussa 14 prosenttia: 9:stä 23 prosenttiin.

Suomessa alkoi 2007 EU:n kokeilu, jossa parturi-kampaamoiden alv laski 22:sta 8 prosenttiin. Tavoitteena oli lisätä palveluiden kysyntää ja työllisyyttä sekä vähentää harmaata taloutta halvemmilla hinnoilla.

2007–2010 palveluihin sovellettiin 8 prosentin arvonlisäverokantaa. Kokeilua ei jatkettu, koska palvelujen kysyntää ja työpaikkoja ei syntynyt toivotusti.

2010 parturi-kampaamoiden alv nousi 9 prosenttiin alv-kantojen yleisen nousun myötä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu