Paikalliset

Apu nuorten unettomuuteen: tietokone ja televisio pois huoneesta

Unettomuus vaivaa sekä nuoria että ikäihmisiä yhtälailla.

Arkisto / Taru Perämäki

– Nuorten unettomuusongelmista ei ehkä vielä ihan riittävästi puhuta, sanoo ylilääkäri Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

– Nuori tarvitsee lukioikäisenä unta 6,5-9,5 tuntia, yläasteella 6,5-10,5 tuntia ja ala-asteella 8-12 tuntia. Unen määrissä on suurta yksilöllistä vaihtelua, joten nuoret eivät ole samalla lähtöviivalla.

Nuoren unihygienian parantaminen on Partosen mielestä ensisijainen keino unettomuuden poistamiseksi.

– Ennen nukahtamista pitäisi olla yhden, kahden tunnin rauhoitettu hetki. Tietokoneet, puhelimet ja televisio pitäisi ottaa pois makuuhuoneesta, hän sanoo.

Myös liian myöhäisiä urheiluaikoja tulisi aikaistaa.

– Nuorten salivuorojen tulisi olla aikaisemmin, muutoin nuori ei ehdi palautua ja urheilu kääntyy itseään vastaan, Partonen huomauttaa.

– Tällaisia käytännön toimenpiteitä esimerkiksi harjoitusvuorojen suhteen ei vielä ole tehty.

Nuoren unettomuuden hoidossa kannattaa ensisijaisesti yrittää lääkkeettömiä vaihtoehtoja. Erilaisia rentoutumistekniikoita voi kokeilla, kuten joogaa tai musiikin kuuntelua tai muuta rentouttavaa. Tai koiran kanssa lenkillä käyntiä.

– Myös huolipäiväkirjaa voi kirjoittaa. Tekee itsensä kanssa sopimuksen, että ajattelee niitä huolia vasta seuraavana päivänä, Partonen opastaa.

Nukkumaan mennessä kannattaa noudattaa seuraavia ohjeita:

– Jos uni ei tule 15 minuutin kuluessa, pitää nousta ylös vuoteesta ja mennä vaikka pois huoneesta. Nukkumista voi mennä yrittämään vasta sen jälkeen, kun alkaa uudelleen väsyttää. Tätä pitää toistaa niin monta kertaa kuin on tarpeen.

Myös uni-valverytmi pitää pyrkiä saamaan mahdollisimman säännölliseksi. Aamuisin pitää aina nousta samaan aikaan.

– Jos on taipumusta unettomuuteen, päiväunet on kielletty, huomauttaa Partonen.

– Jos ei ole taipumusta unettomuuteen, päiväunet voi ottaa kello 12–15 välillä ja levon pituuden tulisi olla 10–30 minuuttia.

Unettomuus kannattaa aina ensisijaisesti pyrkiä hoitamaan lääkkeettömillä keinoilla. Jos ne eivät tehoa, voi hakea apua apteekista tai lääkäristä.

– Valeriana auttaa jotakuta. Melatoniini vaatii reseptiä; se on mahdollinen hyvä vaihtoehto. Sitä pitää ottaa säännöllisesti samaan aikaan illasta, ja sitä käytetään 1-3 viikkoa, jonka jälkeen arvioidaan tilanne.

– Varsinaisia unilääkkeitä bentsodiatsepiinejä ei pidä käyttää. Niihin kehittyy riippuvuus melko helposti, Partonen sanoo.

Kyseiset lääkkeet ovat myös suosittuja katukaupassa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu