Kulttuuri

Italian futurismi oli osa poliittista kuohuntaa

Italian futurismia esittelevän näyttelyn teokset tulevat pääosin yksityisiltä kerääjiltä Italiasta, mutta joukossa on myös museolainoja. Esillä on muun muassa De Pistorisin teos Nainen tilassa (öljy kankaalle, 1922), jonka vaurioita konservaattori Katja Oijusluoma kirjaa.

Heikki Merihaara

Italialaisen monitaiteilija Filippo Tommaso Marinettin (1876–1944) vuonna 1909 julkaisema manifesti aloitti futurismin kauden, joka päättyi Marinettin kuolemaan.

Futurismi eli ja vaikutti erityisesti Italiassa. Sieltä futurismi heijastui myös Venäjän, Saksan ja Englannin taiteeseen ja muutamiin kokeiluihin myös Suomessa.

 

Futuristit ihannoivat koneita, melua, vauhtia, liikettä ja väkivaltaa.”

Emman kevätnäyttelyssä esitellään futurismin elinkaarta 52 taiteilijan ja 150 teoksen voimin. Esillä on maalauksia, luonnoksia, veistoksia, esineitä ja huonekaluja.

 

– Futurismi oli 1900-luvun ensimmäinen taidetta kokonaisvaltaisesti uudistava, avantgardistinen liike. Sen vaikutukset olivat laaja-alaisia ja kauaskantoisia. Futurismi oli osa Euroopan poliittista kuohuntaa, teollistumista ja kulttuurin murrosta. Se vaikutti esimerkiksi kirjallisuuteen, musiikkiin, kuvataiteisiin, teatteriin, elokuviin ja muotoiluun, kuvaa Emman museonjohtaja Markku Valkonen.

Italiassa futurismi sai myös voimakkaita, nationalistisia piirteitä. Futuristit kiistivät vanhan merkityksen tavoitellessaan kokonaan uuden kulttuurin luomista.

– Futuristit ihannoivat uutta urbaania maailmaa: koneita, melua, vauhtia, liikettä ja väkivaltaa. Vastaavasti he halveksivat menneiden vuosikymmenten saavutuksia ja ihanteita.

Näyttelyssä esitellään 1910-luvun anarkistista ja avantgardistista futurismia, joka vaikutti muun muassa dadaan ja surrealismiin. Esillä on lisäksi futurismin toinen kausi sotien välissä. Uusia näkökulmia haettiin esimerkiksi aeropitturasta eli lentokoneen näkymistä.

Toisessa näyttelyssä on esillä ranskalaisen Sophie Callen, 58, laaja videoita, tekstipaneeleita ja valokuvia sisältävä installaatioteos Take Care of Yourself.

– Callen miesystävä lopetti heidän suhteensa mainituilla sanoilla sähköpostikirjeessä, kertoo intendentti Päivi Talasmaa.

Calle lähetti kirjeen 107 eri elämänaloilla työskentelevälle naiselle ja pyysi heitä auttamaan kirjeen ymmärtämisessä. Teos rakentuu naisten analyyseihin ja vastauksiin.

– Tuloksena on koskettavia ja humoristisia tulkintoja. Yhdessä ne muodostavat vaikuttavan installaation kirjeinä, sävellyksinä, piirroksina, lauluna ja tanssina, Talasmaa arvioi.

Emman näyttelyt Uusi taide – nopeus, vaara, uhma. Italian futurismi 1909–1944 sekä Sophie Calle: Take Care of Yourself 10.6. asti. www.emma.museum.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu