Paikalliset

Niittykummun visiosta tuli maanläheisempi

Metrotunnelin louhinnan lisäksi Niittykummussa tehdään parhaillaan metroon liittyvää putkistourakkaakin Merituulentien varrella. Kevyen liikenteen väylillä on välillä hankala liikkua.

Klaus Nurmi

Merituulentien ajokaistat eivät sukella maan alle Niittykummussa, kuten alueelle visioitiin vielä viime vuonna.

Isoa kiertoliittymää ei myöskään tule Haukilahdenkadun ja Merituulentien risteykseen.

Suunnitelmien volyymia on ruuvattu hieman pienemmäksi, mutta perusajatus asuinrakentamisen lisäämisestä tulevan metroaseman lähelle on säilynyt.

Metroasema sijoittuu nykyisen koirapuiston paikalle ja ympärille sijoittuu asuntoja ja liiketilaa. Ilmatilaa halkovat voimalinjat viedään maan alle.

Asukkaiden näkemyksiä on otettu huomioon, kertoo Niittykummun suunnitelmia valmisteleva Espoon kehittämisarkkitehti Risto Linkovuori.

– Merituulentien eteläpuolta koskevan ensimmäisen vaiheen suunnitelmia on tarkennettu, mutta pääosin ne ovat pysyneet samanlaisina kuin aiemminkin.

Alueen asemakaavan muutostyö pyritään saamaan valmiiksi niin, että rakentaminen käy yksiin metrotunnelin louhinnan kanssa.

Aikataulussa on pysyttykin ja Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee ensimmäisen vaiheen suunnitelmia huhtikuun lopulla.

Liikenteen ratkaisuja on jouduttu miettimään useaan kertaan.

– Kaistojen painamisesta maan alle luovuttiin liian kalliina. Samoin luovuttiin Merituulentien tason korottamisesta ja liikenneympyrästä, Linkovuori selvittää.

Toisiaan lähellä olevien Merituulentien, Haukilahdenkadun ja Olarinluoman liittymien kytkeminen sujuvasti ja kustannustehokkaasti toisiinsa ei ole helppo tehtävä. Lyhyelle matkalle tulee paljon kaistanvaihtoja.

Myös väestömäärän kasvuun perustuvia liikenne-ennusteita on tarkennettu alaspäin, Linkovuori lisää.

Liikennejärjestelyt perustuvat nykyiseen katutasoon, aika pitkälle nykyiseen katuverkkoonkin ja liikennevaloihin. Suojateitä on tiheästi ja kadunvarsipysäköinti helpottaa asiointia.

 

Vaikutelma on nyt avoimempi.”

– Kaupunkimainen ja toiminnallinen ratkaisu. Pyöräparkkejakin tulee runsaasti.

 

Olivatko alkuperäiset visiot Niittykummun muuttumisesta sitten liian korkealentoisia?

– Jostain täytyy aina lähteä liikkeelle, mutta kaikkia tavoitteita ei aina saada.

Raakilemaisen luonnoksen jälkeen suunnitelmissa on Linkovuoren mukaan nyt tultu ”lähemmäksi maanpintaa”.

– Ratkaisu tuntuu tosi luontevalta.

Palautteessaan niittykumpulaiset vierastivat muun muassa korkeita lamellitaloja kadun reunassa. Muurimaisilla rakennuksilla oli ajateltu ehkäistävän melua.

– Vain yksi tornitalo on jäljellä, kun aiemmin niitä oli kolme. Alueen vaikutelma on nyt avoimempi ja pehmeämpi, Linkovuori kuvaa suunnitelmia.

Alueen sisälle on myös saatu sijoitettua puistoja.

 

Parin vuoden päästä täysi rähinä päällä.”

Autoliikkeet muuttavat Niittykummusta Kivenlahteen ja niiden vanhentuneet liiketilat puretaan. Tilalle nousee asuntoja.

 

Myös ostoskeskus Niittytori katoaa asuntojen tieltä.

Purkukoura vie niinikään huoltoaseman Olarin kirkon edustalta. Tilalle tulee kivetty Gräsanaukio, jonka alle rakennetaan pysäköintilaitos liityntäliikenteelle ja kirkolle.

Parhaillaan Haukilahdenkadun varrella möyritään länsimetron tunnelia ja Merituulentien varrella tehdään putkiurakkaa.

– Mutta parin vuoden päästä Niittykummussa vasta on täysi rähinä päällä, sanoo Linkovuori.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu