Toimitukselta

Auto – kukapa sitä tarvitsee?

Viimeinkin! Nyt minä pääsen eroon omasta autosta. Olen aina inhonnut autolla ajamista. Auto ei ole minulle statussymboli, vaan käyttöesine. Olen vaan ollut siinä harhaluulossa, että auton omistaminen on perheen kuljetustarpeiden kannalta välttämätöntä.

Liikenne-ja kuntaministeri Paula Risikko (kok.) on väläyttänyt sellaista mahdollisuutta, että henkilöauton omistamisen sijaan suomalaiset voisivat tulevaisuudessa ostaa erilaisia liikkumispaketteja. Risikon mukaan omaa autoa ei tarvittaisi enää lainkaan.

Yksi julkisuudessa ollut vaihtoehto voisi olla tällainen: Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1 500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa. Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa.

Autottomuus on mahdollista, jos koko elämänpiiri mahtuu noin yhden neliökilometrin sisään.”

Hienoa, että ministeri Paula Risikko haluaa tarjota ministeriauton kyytiä vastaavaa mukavuutta kaikelle kansalle. Mistä näitä paketteja saa ostaa? Minulle heti tällainen 95 euron paketti.

Idea toimii hyvin teoriassa, mutta entäs käytännössä? Kaikki eivät asu eivätkä kaikki työpaikat ole lähijunaliikenteen ulottuvilla. Eivätkä metron.

Autottomuus on mahdollista , jos koko elämänpiiri mahtuu noin yhden neliökilometrin sisään. Siis koti, päiväkoti, koulu, työpaikka, hyvä ruokakauppa, läheiset sukulaiset ja ystävät, kirjasto ja liikuntahalli.

Nämä ideanikkarit varmaan tietävät, millaiset ovat esimerkiksi viisihenkisen, paljon harrastavan lapsiperheen kuljetustarpeet vaikkapa viikossa.

Kyse on joskus ihan minuuttipelistä, kun koulusta pitää kiitää soittotunnille, sitten kotiin syömään välipala ja vaihtamaan vaatteet, sitten jatketaan liikuntaharrastuksiin. Uuden liikkumisvision kimppataksihan tulee 15 minuutissa.

Millä nämä visionäärit, jotka ovat pohtineet tietulleja, ruuhkamaksuja, kilometriveroa ja mitä kaikkea näitä nyt on ollutkaan, kulkevat töihin? Etteivät vaan omalla autolla?

Se on tietysti ihan pieni osa ihmisistä, jotka palvovat mersujaan ja audejaan. Tämä vähemmistökin hyötyy uudistuksesta, koska heidän ei enää tarvitse hiiltyä ruuhkissa.

Kun pääkaupunkiseudusta tulee maailman ensimmäinen yksityisautoilun kieltävä metropolialue, olemme maailmankartalla.

Anneli Tuominen-Halomo

 

 

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet