LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Matinkylän kääntöraiteen sijaan kääntökuljettaja – veronmaksaja kiittäisi

Päivi Tuovinen

Metron ruuhkaisuuden helpottamiseksi Matinkylään puuhataan kääntöraidetta, joka maksaisi 100 miljoonaa euroa ja rakentamisvaihe aiheuttaisi metron toimintaan käyttökatkoja.

Kääntöraiteen ainoa tarkoitus on nopeuttaa junan kääntämistä, jotta vuoroväliä saadaan tihennettyä. Nykyisellä pistoraidemallilla kääntäminen on liian hidasta, kun kuljettajan pitäisi ehtiä kävelemään junan toisesta päästä toiseen kulkusuunnan muuttamiseksi.

Hukkainvestoinnin välttämiseksi on yksinkertainen ja edullinen ratkaisu: kääntökuljettaja. Matinkylän asemalle sijoitettaisiin yksi ylimääräinen metrokuljettaja, joka nousisi pistoraiteelle ajettavan junan peräpäähän aina, kun juna tulisi pistoraiteelle. Alkuperäinen kuljettaja poistuisi junasta ja toimisi seuraavalle junalle vaihtokuljettajana. Tällä järjestelyllä pistoraiteelle tullut metrojuna pääsisi lähtemään lähes viiveettä uuteen suuntaan. Lisäkustannuksena olisi vain yhden ylimääräisen kuljettajan kokonaiskustannus eli esimerkiksi 50 000 euroa vuodessa.

100 miljoonalla eurolla tätä systeemiä pyörittäisi 2 000 vuotta, eikä tämän toteuttaminen kestä vuosia tai aiheuta käyttökatkoja.

Vaihtokuljettajajärjestelmä olisi tarvittaessa helppo toteuttaa joustavasti millä tahansa asemalla ilman lisäinvestointeja. Kääntöraidettahan ei voi siirtää uuteen paikkaan ruuhkatilanteiden muuttuessa. Jos haluttaisiin lisätä vaihtokuljettajien vaihtoaikaa, niin yhden sijaan sijoitettaisiin kaksi vaihtokuljettajaa asemalle (tätäkin voisi pyörittää 1 000 vuotta).

Veronmaksaja kiittäisi.

Jarkko Lahtinen

Espoo

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet