Johanna HalavaKirjoittaja on Länsiväylän toimitussihteeri.

Paremmat yhteydet ennen alennuksia

(PÄÄKIRJOITUS) Helsingin seudun liikenne (HSL) esitti Länsiväylässä (LV 2.1.), että jos pääkaupunkiseudulla otettaisiin käyttöön tienkäyttömaksut, kannattaisi niiden tuotot käyttää joukkoliikenteen lipunhintojen alentamiseen ja liikenneinvestointeihin. HSL:n mukaan lippujen hinnat voisivat laskea 15–30 prosenttia.

Lippujen hinnan alentamista tärkeämpänä moni espoolainen varmaan pitää sujuvia julkisia liikenneyhteyksiä. Jos matka, joka taittuu omalla autolla 20 minuutissa, kestää julkisilla tunnin, ei auton vaihtaminen bussin ja metron yhdistelmään houkuttele.

Metro on sujuvoittanut asemien välittömässä läheisyydessä asuvien kulkua Espoosta Helsinkiin, mutta monella matka-aika Helsingin keskustaan on metron ja sen mukanaan tuoman liityntäliikenteen vuoksi pidentynyt.

Lisäksi poikittaisliikennettä tulee kehittää. Nykyisellään pääkaupunkiseudun poikittaisliikenne ei palvele niin kuin sen pitäisi.

Tiemaksut eivät saa suurta kannatusta Helsingin seudun asukkailta. Touko-kesäkuussa tehdyn Mal-barometritutkimuksen mukaan tiemaksuja kannattaa 18 prosenttia ja vastustaa 55 prosenttia. Toisaalta samaan aikaan yli puolet vastanneista (58 prosenttia) oli sitä mieltä, että henkilöautoliikenteen kasvua tulee hillitä. Ainoastaan 16 prosenttia oli eri mieltä väittämän kanssa.

HSL:n mukaan tienkäyttömaksut ovat tehokkain tapa hillitä nopeasti liikenteen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä Helsingin seudulla. Helsingin seudun kehittämistä linjaavan Mal 2019 -suunnitelman velvoittavana tavoitteena on liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Johanna Halava

Johanna Halava

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet