LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Vaihdolliset yhteydet ovat hankalia lapsille ja vanhuksille

Johanna Erjonsalo

HSL:n perustehtävänä on omien sanojensa mukaan tarjota houkutteleva ja tehokas joukkoliikenne. Tehokkuuden nimissä tuntuu, että houkuttelevuus ja asiakaskokemus on unohdettu ainakin lapsiperheiden ja vanhusten osalta. Linjat tuntuvat olevan suunniteltu niille, joille pitkä kävelymatka ja vaihdot eivät ole ongelma. Olemme ystäväpiirissä huomanneet, että HSL suorastaan pakottaa viemään lapset autolla Espoon ruotsinkielisiin tarha- ja alakoulukeskittymiin.

Mäkkylässä sijaitsevaan Boställsin keskittymään joutuu suurimmalta osalta oppilaaksiottoalueita kävelemään yli kilometrin lähimmältä pysäkiltä. Melkein yhtä pitkä matka on Tapiolan Vindängenissä ja ensi syksynä myös Karamalmin keskittymässä, kun yhä useampi bussi kiertää Karakallion kautta.

Jos lähimmältä bussipysäkiltä tarhaan ja/tai kouluun on kilometrin verran ja 300–500 metriä vielä kotoa pysäkille, kuluu julkisilla 3–5 kilometrin matkaan 45 minuuttia lapsen kanssa. Autolla matkaan menee 5–10 minuuttia. Julkisilla kulkeminen vaatisi yli tunnin lisämatkustusaikaa päivittäin.

Myös koululaisten itsenäiset harrastusmatkat ovat vaikeita. On vaikea opettaa ala-asteikäiselle lapselle useampia vaihdollisia yhteyksiä. Lapsi ja varmasti myös moni aikuinen haluaisi vain istua bussiin ja matkustaa sillä vaikka vähän pidemmän aikaan harvemmalla vuorovälillä, kunhan ei tarvitsisi vaihtaa ja kävellä pitkiä matkoja. HSL mittaa asiakaskokemusta, mutta kyselyissä ei ikinä kysytä halua vaihdottomiin yhteyksiin.

Aikuisten työmatkojenkin osalta on tulossa heikennyksiä ensi syksynä. Linja 555 Myyrmäestä Otaniemeen aiotaan päättää Leppävaaraan, jotta ei tarjota päällekkäistä palvelua jo täpötäysien Jokeribussien kanssa Leppävaaran ja Otaniemie välillä. Teollisuuskatua kulkevat linjat 58 ja 551 aiotaan siirtää Aleksis Kiven kadulle, jotta linjat kulkevat sujuvammin. Huolimatta siitä, että Teollisuuskadulla ja sen pohjoispuolella on paljon työpaikkoja ja kolme oppilaitosta.

HSL muistaa aina mainita, että matkustajamäärät kasvavat, mutta ei sitä, että asukasmääräkin kasvaa. Mikä olisi tilanne, jos alueen asukasmäärän kasvun vaikutuksen poistaisi esimerkiksi länsimetron matkustajaluvuista?

Autoiluun pakotetut

perheet

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet