Klaus Nurmi

Raidejokerin hinta – oliko se yllätys?

(PÄÄKIRJOITUS) Espoon ja Helsingin päättäjät joutuvat käsittelemään uudelleen pikaraitiotiehankkeen eli raidejokerin kustannusarvion.

Itäkeskuksen ja Keilaniemen välille rakennettavien raiteiden hintalappu on kohonnut 386 miljoonaan euroon. Lisälaskua on tullut 93 miljoonaa euroa vuodesta 2016, jolloin valtuustot hyväksyivät hankkeen 275 miljoonan kustannusarvion.

Uudet päätökset edellyttävät hampaiden kiristelyä ja kriittisiä kysymyksiä siitä, miten tähän on tultu. Vastaus on tietenkin, että uudet kustannukset perustuvat tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin.

Moitteita ja äänestyksiä riittää tälle keväälle varmasti, mutta lopputulos lienee kuitenkin se, että jo pitkälle vietyä hanketta ei peruta. Raidejokeri korvaa kovasti kuormittuneen bussilinjan 550.

Mutta oliko raidehankkeen hinnan nousu oikeasti yllätys? Uskoiko joku, että 25 kilometriä pitkän raideinfran saa alle 300 miljoonalla eurolla? Matkan varrella on työstettävänä runsaasti katutekniikkaa ja johtosiirtoja ja tunneliakin pitäisi tehdä.

Ehkä joku sinisilmäisesti oli vakuuttunut, että raidejokeri saadaan aikaan kohtuulliselta kuulostavalla summalla. Moni muu varmaan tiesi sisimmässään paremmin.

Raidejokeri ei ole vain liikkumismuoto, vaan se vaikuttaa merkittävästi maankäyttöön. Linjan varrelle rakennetaan lisää asuntoja ja maan arvo nousee. Espoossa on jo huomattu, että kiinnostus maankäyttöä kohtaan on kasvanut raitiolinjan reitillä Leppävaarassa ja Otaniemen-Keilaniemen alueella.

Olennaista on lisäksi se, että raidejokeri on tärkeä vaihe matkalla kohti hiilineutraaliutta.

Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet