LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Raidejokeri tuhoaa viheralueita, hyödyttää vain itäespoolaisia ja on vanhanaikainen

Havainnekuvassa raidejokeri ylittää Kehä I:n Espoossa.

Havaoinnekuva/ Raidejokeri

Espoo on Suomen velkaisin kaupunki. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi länsimetron järjettömästä hinnannoususta. Nyt kuitenkin puuhataan taas uutta raidehanketta, raidejokeria. Kuten saattoi arvata, tämänkin ratahankkeen hinta on noussut jo nyt liki kaksinkertaiseksi.

Liikennesuunnittelussa on suosittu raideliikennettä sen näennäisen ekologisuuden ja kustannushyötyjen takia. Henkilöliikenteessä tiheällä kaupunkialueella tämä voikin päteä ja toisaalta pitkissä maaseutukuljetuksissa, mutta suhteellisen laajalla pääkaupunkiseudulla hyödyt ja ekologisuus ovat todella kyseenalaisia.

Raidejokeri hyödyttäisi vain itäespoolaisia ja Pohjois-Espoossa asuvien liikkuminen tulee entistä hankalammaksi. Heille oma auto on ainoa mahdollisuus.

Raidejokeri edustaisi pääkaupunkiseudulla jo neljättä raideliikennetyyppiä, joka ei hyödynnä millään tavalla mahdollisia synergiaetuja. Sähköautojen nopea kehittyminen tekee raiteisiin jäykästi sidotusta liikenteestä vanhanaikaista. Sähköllä liikkuvat bussit voisivat käyttää joustavasti olemassa olevaa katu- ja tieverkostoa ja älykäs reaaliaikainen reittisuunnittelu mahdollistaa vaikka yksittäisten ihmisten poimimisen kotioveltaan.

Ratojen rakentaminen tuhoaa alleen viheralueita ja Espoon hiilinieluja. Lisäksi sitä käytetään tekosyynä rakentaa viimeisiä viheralueita asunnoiksi ja työpaikka-alueiksi, ”jotta rata saadaan kannattavaksi”. Ihmisten lähivirkistysalueiden tuhoaminen aiheuttaa kuitenkin asukkaiden etsiytymisen autoilla kauempana sijaitseville viheralueille jo nyt autoista tukossa olevaan Nuuksioon asti.

Jos jokeri päätetään rakentaa, voimme taas odottaa vuosikymmenien rakennustyömaata ja lähivirkistysalueiden tuhoamista, kuten nyt Tapiolassa ja koko muussa Etelä-Espoossa. Kuka tästä hyötyy? Tietysti vielä toistaiseksi rakennusala. Kuitenkin asunnoista ja toimitiloista alkaa jo nyt olla ylitarjontaa.

Pitäisiköhän nyt vihdoin ajatella myös espoolaista asukasta ja jättää ympäristö tuhoamatta, unohtaa raidejokeri ja palauttaa tehokas bussiliikenne entiselleen mahdollisimman pian. Koko Etelä-Espoo on jo nyt siinä kunnossa, että voitaisiin ottaa käyttöön termi “ansaitsematon arvonlasku”. Niin on käynyt jo nyt monille Espoon kiinteistöille.

Äänestävä veronmaksaja ekologisesta Espoosta

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet