Mikko HeinoKirjoittaja on Helsingin Uutisten, Länsiväylän ja Vantaan Sanomien päätoimittaja.

Myllerrysten maanantai

(PÄÄKIRJOITUS) Maanantai oli Espoon joukkoliikenteessä omassa mittakaavassaan mullistava, kun Helsingin seudun liikenteen (HSL) joukkoliikennettä alettiin ajaa parillakymmenellä sähköbussilla. Pohjolan Liikenteen sähköbussit liikennöivät pääasiassa Leppävaaran suunnalla. Aiemmin sähköbusseilla ei ole ajettu näin laajassa mittakaavassa HSL:n alueella.

Ensi helmikuussa HSL:n liikenteessä on tarkoitus olla lähes 50 sähköbussia eli hieman alle viisi prosenttia koko seudun liikenteestä. Viiden vuoden päästä tavoitteena on jo 400 sähköbussia.

Sähköbussien todellinen koetinkivi on edessä vasta muutaman kuukauden kuluttua, sillä kenraali talvi keleineen on aina arvaamaton. Pakkaskestävyys on askarruttanut liikennöitsijääkin, joka on opetellut sähköautojen lainalaisuuksia kovissa pakkasissa niin kotimaassa kuin Kiinassakin, mistä bussit Suomeen tulivat.

Samaan aikaan sähköbussien aloittamisen kanssa Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjoja myllättiin uusiksi talviaikatauluihin siirtymisen yhteydessä. Useita linjoja lakkautettiin, joidenkin linjojen reitit muuttuivat ja linjanumeroitakin muutettiin.

Linjamuutosten vaikutus kaupunkilaisten työ- ja vapaa-ajan matkoihin selviää tarkemmin myöhemmin. Espoolaisten epäilyille on kuitenkin syynsä, sillä metron liityntäliikenteen aloittamisen ja suorien bussilinjojen lakkauttamisen aiheuttamat muutokset eteläespoolaisten arjessa ovat vielä tuoreessa muistissa. Yhden linjan muutokset voivat myös kertautua, kun matka on pidempi tai suuntautuu naapurikaupunkiin.

Kaikki eivät voi uudistuksissa aina voittaa, mutta HSL:n soisi kuuntelevan herkällä korvalla asiakaspalautetta ja reagoivan tarvittaessa nopeastikin. Uudistusten seurauksena tuskin on toivottavaa, että ihmiset siirtyisivät joukkoliikenteen penkeiltä oman auton rattiin.

Mikko Heino

Mikko Heino

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet