Mikko HeinoKirjoittaja on Länsiväylän päätoimittaja.

Lokakuu oli kauppakeskusten

(PÄÄKIRJOITUS) Mennyt lokakuu oli pääkaupunkiseudulla kauppakeskusuutisten aikaa. Ensin aukesi Pasilaan Tripla, ja viikkoa myöhemmin avautuivat Tapiolassa ovet Ainoan laajennusosaan.

Julkisuudessa on esitetty epäilyjä, riittääkö uusiin kauppakeskuksiin asiakkaita. Ainakin alun perusteella suuret massat ovat löytäneet molemmat kauppakeskukset. Miljoonan kävijän raja meni Triplassa rikki viikon aukiolon jälkeen. Laajentunut Ainoa kirjasi avajaisviikollaan 230 000 asiakasta.

Päättyvällä viikolla Espoosta saatiin muitakin kauppakeskusuutisia, kun Espoonlahteen nouseva Lippulaiva sai viimein pääurakoitsijan. Skanska rakentaa kauppakeskuksen, jonka on määrä avautua keväällä 2022.

Pääurakoitsijan valinnan myötä on myös hälvenemässä Länsimetro Oy:n huoli siitä, että kauppakeskuksen valmistumisen viivästyminen voisi uhata länsimetron jatkeen valmistumista. Tuleva Espoonlahden asema integroidaan kauppakeskukseen, sillä aseman sisäänkäynnit ovat kauppakeskuksessa ja hankkeilla on yhteisiä rakenteita.Sellon laajentumissuunnitelmat Leppävaarassa odottavat puolestaan kaavan valmistumista.

Vaikka uusimmat kauppakeskukset ovatkin saaneet hyvän alun, niin automaattista menestys ei ole. Kalasatamaan runsas vuosi sitten avautuneen Redin käynnistysvaikeudet ovat olleet paljon esillä. Vantaalla Kivistön alueen ison kauppakeskuksen piti alun perin valmistua jo tänä vuonna. Edelleen suunnittelupöydällä olevan hankkeen koko on matkan varrella pienentynyt merkittävästi, ja aikaisimmillaan Kivistössä voisi olla kauppakeskus vuonna 2021.

Espoollakin on vuosia venynyt projektinsa, sillä Lommila saa edelleen odottaa kauppakeskustaan. Hankkeen veturit Kesko ja HOK-Elanto eivät ole tyytyväisiä kaavaan sisällytettyihin päivittäistavarakaupan neliömääriin, joiden perusteella Prisman ja Citymarketin pitäisi Lommilassa olla puolet normikokoaan pienempiä.

Mikko Heino

Mikko Heino

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet