Mikko HeinoKirjoittaja on Länsiväylän päätoimittaja.

Joulusesongin alkupaukku

(PÄÄKIRJOITUS) Ison veden takaa tällä vuosikymmenellä rantautuneet Black Friday ja Cyber Monday ovat jo suomalaistenkin kuluttajien arkipäivää. Yhdysvalloissa aikoinaan kiitospäivän viettämisen jatkeeksi syntynyt Black Friday aloittaa viimeistään kaupankäynnin joulusesongin. Samalla marraskuun merkitys ostoskuukautena on kasvanut.

Black Friday on myös saanut jatkeekseen verkkokauppaan painottuvan Cyber Mondayn. Enää kyse ei ole edes yksittäisistä tarjouspäivistä, sillä Black Friday ja Cyber Monday ovat yhdessä venyneet toista viikkoa kestäväksi sesonkikampanjaksi.

Alkuviikosta julkistettujen ensimmäisten lukujen perusteella suomalaisilla ei ole ollut huolta ilmastohuomisesta näiden erikoispäivien ympärillä, vaan tavaraa on mennyt ainakin verkko-ostosten osalta kaupaksi edellisvuotta enemmän. Tarkemmat luvut saadaan toki vasta myöhemmin.

Millaiset sitten ovat joulukaupan näkymät? Tänä vuonna jouluostoksiin ei veronpalautusten maksuaikataulun muutosten vuoksi ole välttämättä odotettavissa samanlaista piristysruisketta kuin aiemmin.

Kaupan liitto teetti lokakuussa kyselyn, jonka mukaan noin joka kuudes suomalaiskuluttaja arvioi veronpalautusten aikaistetun ajankohdan vaikuttavan jouluostoksiin. Toisaalta samaan aikaan kaksi kolmasosaa vastasi varautuneensa jouluhankintoihin riippumatta veronpalautusten maksupäivästä.

Kuluttaminen siirtyy entistä enemmän verkkokauppaan. Mutta mihin espoolaiset suuntaavat silloin, kun he lähtevät ostoksille?

Jotain osviittaa antaa Länsiväylän tänä syksynä teettämä Espoo-tutkimus, jossa kysyttiin espoolaisilta, miksi he asioivat Helsingin keskustassa. Kolme tärkeintä syytä isommalle kirkolle lähtöön olivat kulttuuripalvelut, tapahtumat ja ravintolatarjonta. Ostosmahdollisuudet tulivat vasta neljäntenä eli kotikaupungin omien ostospaikkojen pito on espoolaisten keskuudessa vähintään kohtuullinen.

Mikko Heino

Mikko Heino

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet