LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Mielipide: Rantaraitin puuttuva osuus Nuottaniemessä toteutettava heti

Länsiväylän Areena-palstalla oli 26. helmikuuta Juri Aaltosen kirjoitus Rantaraitin puutteesta Nuottaniemen länsirannassa. Kirjoituksessa tuotiin hyvin esille se, että raitti siellä on odottanut rakentamista jo 31 vuotta. Onneksi Rantaraittia on saatu toteutettua muualla Nuottaniemessä, vaikka helppoa se ei ole ollut. Nuottalahden toisella puolen Finnoossa on juuri käynnistynyt uuden 17 000 asukkaan kaupunginosan rakentaminen, joten puuttuvan raittiosuuden rakentaminen on entistä ajankohtaisempaa.

Raitin rakentamiselle ei ole olemassa mitään lakiin perustuvia esteitä. Koska kyseessä on lainvoimaisen asemakaavan mukainen puistoalue, niin mikäli alueista ei saada tehtyä vapaaehtoisia kauppoja, on kaupungilla mahdollisuus hankkia ne omistukseensa lunastuslain perusteella. Siinä kaupungin ulkopuolinen puolueeton lunastustoimikunta määrittelee alueille lunastushinnan. Espoon karttapalvelun kartan mukaan kaupunki omistaa tällä hetkellä rannan yhden tontin edustalta.

Rantaraitti on yksi Espoon hienoimmista hankkeista ja onkin ihmeellistä, että kaupungin päättäjissä on vuosikymmenten ajan ollut paljon niitä, jotka katsovat, että heidät on valittu sinne puolustamaan rannanomistajia pahaa kaupunkia vastaan. Mikko Peltokorven vastauksessa (LV 7.­–8.3.) Juri Aaltosen kirjoitukseen esitetään asia jopa niin pitkälle, että koko asemakaavan mukainen puistovaraus rannasta pitäisi poistaa. Onko seuraava vaihe se, että yhdenvertaisuuden perusteella jo rakennettu raitti kaivetaan ylös ja alueet liitetään takaisin tontteihin.

Rantaraitin puuttuva osuus Nuottaniemessä on syytä toteuttaa välittömästi. Raitin käyttäjäpiiri lisääntyy lähivuosina huomattavasti ja kyseinen raittiosuus tulee olemaan myös maisemallisesti yksi hienoimmista. Kyseessä ei ole edes mikään rahallisesti erityisen kallis hanke. Lunastettavan alueen pinta-ala on noin 10 000 neliötä, eikä noin 500 metrin pituisen hiekkapintaisen polun rakentamiskustannuksilla saada rakennettua kuin pieni pätkä normaalia katua.

Pentti Aalto

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet