Paikalliset

Miksi koululaiset eivät saa pyöräillä kouluun?

Pienten koululaisten pyöräilykieltoa suositellaan kouluissa niin Helsingissä, Vantaalla kuin Espoossakin.

Armi Suojanen

Nuorten fyysinen kunto on heikompi kuin koskaan. Nuorista 7–18-vuotiaista 11–25 prosenttia on ylipainoisia. Samaan aikaan lähes joka koulussa on suositus, että eka- ja toka luokkalaiset eivät pyöräilisi kouluun.

– Koulut saavat itse tehdä niin kuin haluavat, mutta lähtökohta on ollut, että jalan on turvallisempaa pienimmille koululaisille, sanoo Helsingin opetustoimen johtaja Rauno Jarnila.

Vaikka yleistä sääntöä ei ole, käytännössä pienten pyöräilykieltoa suositellaan kouluissa niin Helsingissä, Vantaalla kuin Espoossakin. Suositusta myös noudatetaan.

– Harva vanhempi haluaa aloittaa lapsen koulutien asettumalla heti vastahankaan koulun kanssa, toteaa Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit -hankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Asiaa perustellaan turvallisuudella.

– Koulumme on niin vilkasliikenteisessä paikassa, että pyöräilyä ei suositella lainkaan, sanoo Helsingin Eläintarhan ala-asteen rehtori Leena Andonov.

– Olen nähnyt tutkimuksen, jonka mukaan lapsi on kypsä tarkkailemaan liikennettä pyöräillessä vasta 12-vuotiaana, sanoo Vantaan Mikkolan koulun rehtori Merja Kuokka.

Nisulan mielestä turvallisuuteen vetoaminen on kyseenalaista.

– Lapset käyttävät nykyisin kypärää, nopeusrajoituksia on alennettu ja pyöräteitä on lisätty. Kannattaisi miettiä, onko koulumatka todella niin vaarallinen kuin ajatellaan.

Nisulan mielestä pyöräilyrajoitusten asettamisessa ollaan jääty 70-luvulle.

– Aiemmin liikennekasvatus oli pelottelua ja varoittelua, tämä on sen peruja.

Nisulan mielestä paras tapa oppia varovaisuutta on mennä liikenteeseen mukaan.

– On karhunpalvelus lapselle suojella tätä liikaa. Ei ole hyvä, jos ensimmäinen kokemus itsenäisestä liikkumisesta tulee vasta kun ajaa mopo- tai ajokortin.

Osa kouluista kieltää pienten pyöräilyn tilanpuutteen vuoksi.

– Usein se on järjestelykysymys. Yhteen parkkiruutuun mahtuu aika monta lasten pyörää, toteaa Nisula.

Päiväkotilapsilta pyöräilyä ei ole kielletty.

– On tietysti hassua, että lapsi saa pyöräillä tarhaan, mutta ei kouluun, sanoo Vantaan perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo.

– Mutta päiväkodissa mukana on aina saattaja, koululaisella ei välttämättä ole, jatkaa Kalo.

Nisulan mielestä katkos pyöräilyssä on huono asia.

– Etenkin, jos lapsi tottuu siihen, että hänet viedään autolla kouluun.

Lisäksi koulun ympärillä pyörivä autoralli lisää juuri sitä, mitä halutaan välttää: autoliikennettä.

Pyöräilevä bussi

Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit -hankkeen tavoite on lisätä koulumatkojen liikkumista.

Vanhemmat sopivat etukäteen reitin ja aikataulun, jonka mukaan polkupyörä- tai kävelyletka kulkee. Mukaan voi tulla ennalta sovituilta pysäkeiltä.

Koululaisten mukana on aina joku lasten vanhemmista.

Mukana on parikymmentä koulua ympäri Suomen.

Helsingissä kokeilussa on mukana Käpylän koulu.

Hankkeen ideoija on Pyöräilykuntien verkosto ry.

Hanke on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Liikkuva koulu -ohjelmaa.

Lähde: Pyöräilykuntien verkosto ry.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (13)

Kommentit

Hieman tuo Nisula kärjistää,

Hieman tuo Nisula kärjistää, kolmoselta saa pyöräillä kouluun, siitä on aika pitkä matka mopokorttiin. Mitkäs on hnkilön motiivit? Minä ainakin kannatan että 1-2 luokilla ei pyöräillä kouluun.

Siitä lähtien, kun Vantaalla

Siitä lähtien, kun Vantaalla sanottiin koulumatkaamisen olevan huoltajan vastuulla olen vain pyrkinyt opettajana toteamaan lapsille, että olkaa varovaisia liikenteessä. En ole enää käyttänyt aikaani sen vahtimiseen, käyttävätkö oppilaat kypärää pyöräillessään kouluun ja takaisin kotiin. Vain oppitunneilla tehtävillä pyöräretkillä olen pakottanut kypärän käyttämiseen.

Mielestäni ei pidä aivan

Mielestäni ei pidä aivan alaluokkalaisia päästää fillarilla tekemään koulumatkoja, varsinkaan jos matkalle tulee tien ylityksiä useampia. Suojatiet ovat melkein vaarallisimpia kohtia, vaikka niiden pitäisi olla tae turvalliselle ajoradan ylitykselle. Joka vuosi saamme lukea lehdistä useammasta onnettomuuteen johtaneesta suojatien ylityksestä. Vaikka itse olen jo aikuinen mies niin pyrin äärettömään varovaisuuteen kulkiessani fillarilla päivittäin H:gin Malmilla. Viime perjantaiaamuna minut melkein onnistuttiin ajaa ylitse suojatiellä - onneksi fillarissani on pitävät jarrut - näitä läheltä piti tapauksia on useampia - melkein viikottain. Vetoankin lasten vanhempiin, että käytte lapsenne koulureitin läpi yhdessä mielummin kävellen - kerrotte liikenteen vaarat ja sen, että vaikka liikennevalotolpassa palaa "vihreä ukko" niin siitä huolimatta tulee olla varovainen! Fillarit tulee antaa lapsille vasta siinä vaiheessa kun he todistettavasti hallitsevat sen käytön ja tuntevat tärkeimmät liikennesäännöt.

Se on tämä pumpulisukupolvi,

Se on tämä pumpulisukupolvi, "älä tee tuota, älä mene sinne".... Sitten ihmetellään kun on ylipainoisia ja uusavuttomia omat pikku kallet ja liisat. Sitä saa mitä tilaa. http://www.icecoldfinland.com

Eikös tämä turvallisuus jo

Eikös tämä turvallisuus jo tule korvistakin ulos kun sitä joka paikassa tuputetaan. Jopa vessapaperi teline voi olla nykyisin turvallinen HALOO. Jos lapset on aikuisten mielestä kypsiä juomaan, polttamaan ja pukeutumaan seksikkäästi niin totta vie voivat myös pyöräillä minne haluavat. Toisaalta, mitä suojeltavaa on ?

Minusta on ihan ok, jos

Minusta on ihan ok, jos eka-tokaluokkalaiset kävelevät kouluun. Ylipainon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Terve lapsi leikkii ja kuluttaa niin että liikakilot eivät kouluunpyöräilemättömyydestä huolimatta aiheuta pysyvää haittaa.

Onko suurin ongelma taas,

Onko suurin ongelma taas, että meidän lapsilta on jotain kielletty...

Lapset ovat nopeita ajureita

Lapset ovat nopeita ajureita ja kun he ajelevat niitä teitä joita pyöräillessä pitää ajakkiin , on kaikki kuten kuuluu ollakin, ei se sen kummempaa ole. minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...

Monilla 1-2 luokkalaisilla on

Monilla 1-2 luokkalaisilla on riittävästi haastetta selvitä koulumatkasta yksin edes jalkaisin. Otetaan siihen vielä pyörä ("kun toi saa tulla niin miksei muut -> kaikkien pitää saada pyöräillä"), ja varmasti tulee enemmän vaaratilanteita. Jos vanhemmat saattavat lapsen kouluun ja koulusta pois, ei kai silloin ole kiellettyä käyttää vaikka potkulautaa, suksia tai riippuliidintä. Mutta yksin en suosittelisi kaikkia eka-tokaluokkalaisia pyöräilemään - vieläpä päivän ruuhkaisimpina hetkinä. Kunnon kannalta olisi sitä paitsi tehokkaampaa tulla jalan. Ei ole pakko kävellä, voi juosta tai hölkätä. Mikähän oli Nisulan varsinainen agenda?

Niin turvallisuus on kaikista

Niin turvallisuus on kaikista tärkein. Kävellen kouluun ja takaisin, se on pienelle koululaiselle turvallisempi vaihtoehto. Pyöräillä voi illalla vanhempien kanssa- niin pääsevät ihanne painoonsa aivan kaikki. Samalla vanhemmat voivat pitää silmällä liikennettä. Muistakaa pimeämmän tultua myös heijastinliivit :-) ja toimivat laput!!!

Jokos ne koulut alkoi. Tais

Jokos ne koulut alkoi. Tais joitakin vituttaa viimeiset lomapäivät. http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poikaporukka_riehui_paivakodin_pihalla_jopa_50_ikkunaa/

Jos lapsesi ei olekaan siinä

Jos lapsesi ei olekaan siinä 200 metrin päässä olevassa (lähi)koulussa vaan matkaa on vaikka 2,5km. Kävelyyn menee 40min per suunta, jos lapsi siis malttaa kävellä reippaasti jota harvemmin tapahtunee. Ja vielä kärjistäen, jos matkalla ei edes ole kuin yksi tai kaksi suojatietä niin perustetta pyöräilykiellolle ei todellakaan ole. Tässä vain tuntuu taas olevan takan, että jos joku ei selviydy niin kielletään kaikilta. Mielestäni pitäisi olla jokaisen vanhemman itse päätettävissä kykeneekö oma lapsi vai ei kulkemaan sillä pyörällä.

ei 7-8 vuotias pärjää

ei 7-8 vuotias pärjää liikesteessä, joska autoiljat eivät välitä mistään (ajat päin punaisia, kääntyvät suoraa eteen, jos joku auto pysähtyy suojatie eteen, niin viereiseltä kaistalta tuleva ei pysähdy). itse pyöräilen paljon ja läheltä piti tilanteita tulee, olen aikuinen

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu