Länsimetron hinta kipuaa yli miljardin

Länsimetron rakentaminen on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2015 loppuun mennessä. Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen arvion mukaan rakentamisaikataulussa pysytään, jos joillain työmailla töitä ruvetaan tekemään kahdessa vuorossa.

Päivi Tuovinen

Länsimetron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään tulee maksamaan vähintään miljardi euroa.

– Tässä vaiheessa voinee jo työlukuna puhua noin miljardin euron hankkeesta, myöntää Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Konttas (kok).

Espoon kaupungin osuus tulee takausvastuina nousemaan Konttaksen arvion mukaan noin 520 miljoonaan euroon.

Vuonna 2008 tehdyssä hankesuunnitelmassa länsimetron hinnaksi arvioitiin 713,6 miljoonaa euroa.

Hinnan raju pompahtaminen ei espoolaispäättäjiä ilahduta.

– Kustannusarviot tehtiin aikanaan suhteellisen optimistiseksi, Konttas pohtii.

Nyt kuluja on Konttaksen mielestä prässättävä mahdollisimman alas.

– Näin käy kaikessa rakentamisessa Espoossa, huokaa hallituksen varapuheenjohtaja Markku Sistonen (sd).

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan länsimetron virallinen hintalappu on tällä hetkellä 976 miljoonaa euroa.

– Ylimääräisiä menoja matkan varrella on tähän mennessä tullut 80–95 miljoonaa euroa.

Loppuosa hinnannoususta selittyy yleisellä rakennuskustannustason nousulla. Kustannustaso Kokkisen mukaan noussut noin 20 prosenttia.

Lopulliseen hintaan vaikuttavat vielä esimerkiksi Niittykummun metroaseman rakentamiskustannukset, jotka ennen urakkakilpailun päättymistä on arvioitu vähintään 20 miljoonaksi euroksi.

Kustannusten tahallisen alimitoituksen hankesuunnitelmaa tehtäessä Kokkinen kiistää.

– Laskelmat tehtiin sen hetkisen parhaan tietämyksen ja asiantuntemuksen mukaan.

Sen Kokkinen myöntää, että maanalaisten asemien rakentamiskustannuksia arvioitiin alakanttiin.

– Todellisuus osoitti, että maan alla rakentaminen maksaa enemmän.

Ylimääräisiä miljoonia metroasemiin on uponnut tällä hetkellä noin 30 miljoonaa.

Reilun 40 miljoonan ylimääräiset kustannukset ovat aiheuttaneet heikko kallioperä muun muassa Keilaniemessä ja Lauttasaaressa.

– Nyt viime vaiheessa on metrotunnelia jouduttu tukemaan heikon kallioperän takia myös Niittykummun ja urheilupuiston välillä, Kokkinen kertoo.

Metroon liittyvien turvallisuusmääräysten kiristyminen rakentamisen aikana on merkinnyt 20 miljoonan lisäkustannuksia.

– Maksamme ylimääräistä osittain siitä, että länsimetrosta on haluttu tehdä maailman turvallisin metro, Markku Sistonen arvioi.

Metropäätöksistä tehtyjen valitusten vaikutus kustannuksiin on Kokkisen arvion mukaan useampi kymmenen miljoonaa euroa.

Jatkamishalut eivät ole vähentyneet

Espoon haluun jatkaa länsimetroa Matinkylästä Kivenlahteen mahdollisimman nopeasti kasvaneet kustannukset eivät vaikuta.

Espoo odottaa maan hallituksen tekevän kehysriihessä maaliskuussa linjauksen valtion aikataulusta osallistua metron jatkorakentamisen kustannuksiin.

Kaupunginvaltuusto päättää keväällä, jatketaanko metrotunnelien kaivamista länteen saman tien. Vai ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa.

Lähde:kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Konttas.

Kommentit

Mikähän osuus tuosta miljaardista voidaan laitaa Kurt Bymanin piikkiin. Muistaakseni silloin 2010 lehdet kirjoittivat että vuoden lykkäys aloituksessa maksoi Espoolaisille 100 milj. €. Nyt olisi analyysin paikka.

kuntalainen_

Miljoonakurre on todellakin tullut meille espoolaisille kalliiksi. Pahoin pelkään, että hänen lempinimensä tulee kohta muttaa muotoon MiljardiKurre.

RTR

 Näin käy kaikessa rakentamisessa Espoossa, huokaa hallituksen varapuheenjohtaja Markku Sistonen (sd). kyllä päättäjien pitäisi osata ottaa kaikki tulevat kulut huomioon eikä sitten jälkeenpäin selitellä mutkun mutkun toi ja toi.jos eivät osaa ne on vaihdettava.vai onko tuo tahallista valehtelua kustannusten osalta että saadaan asioita menemään läpi.

rane

jos byman olisi saanut tahtonsa läpi olisi espoolla yli puoli miljardia euroa enemmän käytettävissä näinä vaikeina aikoina.ei tarvitsisi tehdä vaihtoja työmatkalla eikä ajaa omalla autolla johonkin liityntäpysäköintiin. aika näyttää mitenkä paljon se loppujenlopuksi maksaa. jos kerran ei lasketa rakennuskustannusten nousua(Loppuosa hinnannoususta selittyy yleisellä rakennuskustannustason nousulla. Kustannustaso Kokkisen mukaan noussut noin 20 prosenttia.) niin kyllä tohon voi varmaankin lisätä parisataa miljoonaa

rane

Jos olisi saanut tahtonsa läpi niin

a) Espoossa olisi järkyttävä asuntopula (byman on vastustanut lähes joka ikistä kaavaa)
b) Espoossa olisi henkilöautoja paljon enemmän, hiilidioksidipäästöt olisi paljon suuremmat
c) Helsinki olisi todennäköisesti estänyt bussien ja "citymaasturien" rallin keskelle Helsinkiä
d) Espoon talous olisi täysin kuralla koska yritykset eivät byman-espooseen tulisi vaan sijoittautuisivat Vantaalle ja Helsinkiin

kuule, en voi nyt sulle tässä...

no jos noin on niin täytyy onnitella niitä jotka saavat,ostavat uuden asunnon metron varrelta.tota b juttuu en kyllä allekirjoita ,ei monikaan autoa omista ajaakseen länsiväylää pitkin helsinkiin,mutta nuo vaihdot lisäävät varmasti oman auton käyttöä. ei helsingillä ole varaa estää ketään pääsemästä ostoksille tai työpaikalle jos ei sitten halua kuihtua pois.tuosta yrityksien sijoittumisesta en kyllä tiedä hölkäsenpöläystä,leppävaarassa taitaa olla melkoiset ryppäät näitä yrityksiä ja tyhjiä tiloja,mitä yrityksiä ja mihin länsimetron varrelle on suunnitteilla, vai onko odotus että helsinkiläiset tulee pilvin pimein tapiolan ostosparatiisiin,miksi tulisivat

rane

Taitaa ola ihmemies tuo Byman. Kaikki mikä Espoossa menee pieleen on näköjään Bymanin syytä. Mitä muu kunnallishallinto tekee ? Eikö valtuustossa ole muita voimamiehiä kun Byman ? Lieneekö valtuusto kuin määkivä lammaslauma jota virkamiespässit hyppyyttävät ? Voimia KB:lle, että jaksaa touhuta kaksinaamaisten selkäänpuukottajien kaupungissa.

ErkkiA

Ei Espoossa vois mitenkään olla enempää henkilöautoja kuin jo on. Hyväosaisilla alueilla on lähes joka perheessä 2 autoa, eikä niistä yhden metron takia luovuta. Itsekin mieluummin menen bussilla kuin metrolla, ja jos ei bussi sitten enää kulje, menen omalla autolla.

Järkeä parisuhteeseen

Sen tähden Espoossa täytyy olla joka perheenjäsenellä auto käytettävissä,
koska täällä ei ole minkäänlaista poikittaisliikennettä, joka sujuisi luontevasti yhdellä bussilla etelästä-pohjoiseen- itään ja länteen.

Päättäjät eivät ymmärrä, että Espoon on pinta-alaltaan hyvin laaja ja kaikilla ei ole asiaa matkustaa pelkästään Helsinkiin.

Esimerkkinä, Isosta-omenasta pohjois Niipperiin tai Kalajärvelle on matka kahdella bussilla vaihtaen, joka kestää yhteen suuntaan puolitoista tuntia bussien odotuksineen.
Saman matkan ajaa henkilöautolla 30 minuutissa.

Espoon suunnittelijoilla ei ole käytännön järkeä, kun luulevat metron myötä henkilöautoliikenteen vähenevän!

Espoossa matkustavat kaikki ja muuallekin, kuin Matinkylästä Helsinkiin!
Tämä tiedoksi mistään mitään ymmärtämättömille päättäjille!

Ei tule minkään metron myötä vähenemään henkolöautolla liikkuminen tippaakaan, vaan pysyy täysin samana.

Ne ovat ainoastaan ne henkilöt jotka nykyisinkin kulkevat bussilla Matinkylän alueelta Helsinkiin päin, he kulkevat sitten sillä metrolla ei muut!

Omassa kaupungissa täytyisi ajatella oman kaupungin tarpeita ja liikennettä ja liikkumista paikasta toiseen, niin on tehnyt Helsinkikin omat linjat poikittain ja ristikkäin helposti liikuttavissa ja kunnossa ja sitten vasta ulos kaupungista.

Kaipasi tuo H:ki, sitten rahoittajaa ulostulolleen, niin sai Espoon höynäytettyä metron rakentamiseen!
Oikein hyvin ja kauniita maisemia katsellen olisi työmatkalainenkin viihtynyt bussissa, niinkuin tähänkin asti!

YKS

Tarkoitushan on vähentää, ainakin suhteellisesti tuota käsittämätöntä autokantaa. Ei ole siis dieselbussiliikenne autokantaa paljoa rajoittanut, toivottavasti metro ja raidejokeri tehostavat maankäytöä asemien lähellä siten että estävät ainakin Espoon lisäautoistumisen. Itse länsiväylän vieressä asuneena voinen todeta että suurin (ilmasaaste ja melu) ongelma on tuo käsittämäön bussiralli.

köh köh pienhiukkasia

"Yllätys" hinta pompsahtaa.. kaiken kivan lisäksi tulee vielä iso lasku siitä
kun uusi systeemi saadaan toimimaan niin kaikenlainen vikojen
korjaus maksaa myös paljon sekä turvallisuustestaukset jne.

Näillä rahoilla olisi pyöritetty busseja varmaan 100 vuotta?

ERer324

Viereinen artikkeli: "Espoo vie vammaisilta lapsilta kaikki tuet". Kerrankin Länsiväylä osaa yhdistää toisiinsa liittyvät asiat vierekkäin samalle sivulle . Näin metro syö kaikista muista palveluista leijonan osan. Ne päättäjät, jotka ovat olleet metron kannalla, katsokoon peiliin.

Kurt Bymanilla ei ole osuutta länsimetron väitetyn ja esitetyn hinnan kohoamiseen. Päin vastoin, hän on yrittänyt puhua muille järkeä ja estää metron tuoman mammuttimaisen kuluerän, joka ei koskaan tule maksamaan itseään takaisin. Ainoat hyötyjät ovat rakennusliikkeet, sijoittajat ja ne poliitikot, joiden vaalitukia ovat maksaneet. Jälleen kerran.

seebu

Metroa ei alettu rakentaa siksi, että henkilöautoja saataisiin vähennettyä, vaan siksi, että Espoo päätti keskittää lisärakentamisen ja rakennuskannan tiivistämisen Etelä-Espooseen, käytännössä Länsiväylän varteen. Päätöksen perusteena olleessa ympäristövaikutusten arvioinnissa ei todeta henkilöautoliikenteen Länsiväylällä vähenevän, päinvastoin.

Jos alkuperäisissä kustannusarvioissa ei ole otettu huomioon valitusten aiheuttamaa viivästystä, on vika pelkästään kustannusarvion laatijassa. Näin isossa projektissa tulee aivan varmasti valituksia ja niihin tulisi varautua. Itse asiassa olisi ollut huomattavasti epätodennäköisempää, että valituksia ei tule.
Valituksen mahdollisuus kuuluu myös demokraattiseen päätöksentekoon, ja siitä valittaminen myös päättäjien taholta on todella hämmentävää.

Jokeri

Miljardi on hyvä hinta laskevasta palvelutasosta joukkoliikenteessä. Summassa ei ole vielä mukana toisen auton hankintakuluja useisiin talouksiin. Kynnys nousee julkisen liikenteen käyttöön ja autojen määrä lisääntyy. Toisaalta ehkä on laskettu metron maksavan itsensä takaisin erilaisina auto- ja polttoaineveroina...

Täytetään tunnelit

Ari Konttakselle ja Pia Kaumalle kenkää. Kokoomukset vaikuttajat vaihtoon kun tulevat liian kalliiksi, kustannukset repeävät eikä pidetä kurissa. Ja espoolainen maksaa tämän kalliisti kun ei rahaa kouluihin ym. Espoon taloutta ei ole hoidettu koskaan näin huonosti!

Lehtori, Kaitaa

Metropäätöstä edelsi pikaraitiotieselvitys (light rail).
"Pikaratikka" olisi ollut monin verroin halvempi ja verkostoltaan kattavampi.
Pikaratikka olisi voinut kulkea maan tasossa, tunnelissa (kuten metro) ja myös muun liikenteen seassa (kuten ratikka). Liikennemuotona pikaratikka on hyvin muuntautumiskykyinen toisin kuin metro. Liikennesuunnittelijat eivät metroa Espooseen esittäneet, vaan se oli poliittinen jyräys (vastoin selvityksiä).

Kuten tässäkin, politikoilla on päätösvalta ja vastuu (vai onko?). Kaupungin byrokratiassa suunnittelijat ja virkamiehet voivat vain esittää asioita politikoiden päätettäväksi.

metropoli

Kun olisi jäänyt rakentamatta niin Espoolla menisi paremmin kuin koskaan.Leikkuslistat kasvaa kasvamista kiitoos metron mutta kuin valitsee tyhmät päättäjät niin näin käy.

tietäjä

Älkää siellä Espoossa surko. Tampereelle suunnitellaan raitiotieliikennettä. Alkuun hinnan piti olla parisensataa miljoonaa €. Nyt vähiimmäishinnaksi on arvioitu 350 miljoonaa ja huippuilmoitus 1000 milj €. Todellisuus taitaa olla 500 miljoonan molemmin puolin huoltohalleineen, asemineen, pysäkkeineen, ratitiotievaunuineen, kalustoineen, putkien, piuhojen ja muiden infrarakenteiden sekä perustusten vahvistamisineen routaa ja liejua vastaan.

Tampereen naapurista

Autokanta ei vähenne koska ovat firma autoja ja Bymanin aikeet oli säästää miljardi Espoolta turhaan käytettyä rahaa.Metroa kuin ei tarvita nyt eikä myöhemmin.Ainut mitä tapahtuu on se että bussi asiakkaat siirtyvät metroon .

tietäjä

Voi raukkoja äidin sokerisia pikku mussukoita kun eivät pääse kuivina lämpimässä päivän leikkuihin ''työpaikoilleen'' ilman turhake metroa, joka rakennetaan Espoon pelloille tuottamaan vuosikymmeniksi jättimäiset tappiot isänmaalle.

Nämäkin miljardit olisi voinut sijoittaa Suomelle tuottaviin investointeihin, mutta eihän se käy päinsä, koska se olisi ollut isänmaallinen teko.

www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Ta...

Ossaus