Puheenaihe

Tuliset terveiset: Helsinki ei saa estää autoilua – Kirkkonummi vetoaa jo perustuslakiin

Havainnekuva ja visio Länsiväylän päästä. Kuva liittyy Koivusaaren osayleiskaavasuunnitelmiin.

Arkkitehtuuritoimisto Sopanen-Svärd Oy

Helsingin suunnitelmat muun muassa sisääntuloväylien kattamisesta aiheuttavat ympäristökunnissa närää. Kirkkonummi vetoaa jo perustuslakiin ja ihmisten vapaaseen liikkuvuuteen.

Kirkkonummen kunnanhallitus antoi maanantai-iltana kipakan lausunnon Helsingin yleiskaavasta, jossa ehkä eniten huomiota on kiinnitetty Helsingin sisääntuloväylien rakentamissuunnitelmiin.

Kunnanhallituksen lausunnossa huomautetaan, että Suomen kansalaisille tulee taata vapaa liikkuvuus pääkaupunkiin ja sieltä pois ja vapaan liikkuvuuden rajoittaminen on vastoin kansalaisten perusoikeuksia.

− Pieneen puolen miljoonan ihmisen Helsingin kaupunkiin kaavoituksella tahallaan aiheutetut liikenneruuhkat eivät palvele kenenkään etua. Ilmasto-asiat ovat tärkeitä, mutta päästötön autoilu on jo nyt mahdollista, Kirkkonummi toteaa.

Tahallaan aiheutetut ruuhkat lisäävät Kirkkonummen mielestä liikenteen päästöjä, ja vastaavasti sujuva liikenne pienentää niitä. 

− Keskeytetyt liikennevirrat aiheuttavat ajallisia ja rahallisia tappioita sekä yritysten, kansalaisten ja valtion toimintaedellytysten huonontumista. Liikennemuotoja tulee kehittää rinnakkain, ei vaihtoehtoja rajoittamalla.

Kunnanhallituksen päättämä lausunto ei ollut esittelijän tekstissä, vaan kunnanhallitus lisäsi sen Pekka M. Sinisalon (ps.) esityksestä äänestäen luvuin 10-2. 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Mitä sanot autoilija: Osa Länsiväylästä kaupunkibulevardiksi?28.10.2013 17.17
Visio: Ankea Länsiväylä kaupunkibulevardiksi?10.1.2012 10.12

Kommentit (5)

Kommentit

Kirkkonummi on oikealla

Kirkkonummi on oikealla asialla. On erinomaista vedota jopa perustuslakiin sen takia, että henkilöauton käyttöä ja vapaata liikkumista henkilöautolla rajoitetaan nykyäänkin jo ihan liikaa. Esimerkiksi Helsingin kaupunkibulevardit ovat huono ajatus eikä niitä tule toteuttaa. Ihmisille saadaan asuintilaa yksinkertaisesti kun rakennetaan korkeita taloja kuten muissakin isoissa kaupungeissa. Kaupunkibulevardit saisivat Helsingin keskustan autioitumaan yrityksistä ja niissä vierailevista ihmisistä. Tällä hetkellä Helsingin keskustaan pääse hyvin ja melko nopeasti henkilöautolla joka on hieno asia. Myös nopeusrajoitusten tiukentamisessa on menty monin paikoin liian pitkälle. Minusta esimerkiksi Länsiväylälle asetettu järjetön 80 rajoitus Suomenojalta Kivenlahteen on melkoista yksityisautoilun tahallista rajoittamista ja auton käyttäjien kiusaamista. Eikös Suomen perustuslaki takaa ihmisille vapaan liikkuvuuden? Vaadin että 100 rajoitus palautetaan heti mainitulle osuudelle.

Mikä ihmeen itsetarkoitus

Mikä ihmeen itsetarkoitus yksityisautoilu on? Helsingin sateliittikunnat ovat pelkkä kustannus, joka kuluttaa ja täyttää Helsingin kadut. Porukka, jolle joukkoliikenne ei kelpaa, täyttään kadut työsuhdeautoillaan.

Jostain kumman syystä

Jostain kumman syystä liikennesuunnittelussa ideologinen äärinäkemys korvaa asiantuntemuksen. Onko meillä varaa tällaiseen idealismiin. Ps. En ole viimeiseen kuukauteen nähnyt Helsingissä montakaan polkupyörää, vaikka se Helsingin liikennesuunnittelijoiden mukaan on ratkaisu tulevuuden liikenneongelmiin.

Ehkäpä Kirkkonummen viesti on

Ehkäpä Kirkkonummen viesti on ymmärrettävä että heillä on halua maksaa kuntalaistensa autoilun vaatimat katuinvestoinnit ja pysäköintipaikat ylläpitoineen muissa kaupungeissa. Jos ei rahaa löydykään, olisi syytä olla aika hiljaa

kesällä voipi länsiväylän

kesällä voipi länsiväylän päässä olla ruuhkaa kun ihmiset matkaavat mökeilleen pitkin buevardeja

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu