Puheenaihe

Metrokiukku laajenee yhä Espoossa – "Kaikki junat kulkemaan Matinkylään ja suoria bussiyhteyksiä heti takaisin"

Länsimetron pääteasema Espoon Matinkylässä ruuhkautui pahasti tiistaina ja maanantaina. Arkistokuva.

Lukijan kuva

Vaatimukset metron liityntäliikenteessä ja liian harvoissa vuoroväleissä ilmenneiden ongelmien ratkaisemiseksi lisääntyvät nopeasti Espoossa.

Eilen tiistaina konsernijaostoa johtava kansanedustaja Maria Guzenina (sd.) vaati HSL:ää palauttamaan osan suorista bussilinjoista Espoosta Helsingin Kamppiin välittömästi. Myös kaupunginvaltuuston kolmas varapuheenjohtaja ja demarien valtuustoryhmää johtava Markku Sistonen on samalla kannalla.

– Tiistain asetinlaiteviasta johtunut kaaos metroasemilla osoitti, että Etelä-Espoon joukkoliikenne halvaantuu täysin kun metroliikenteessä ilmenee laitevikoja. Näin ei voi jatkua, Sistonen jyrähtää.

Hän aikookin jättää seuraavassa valtuuston kokouksessa aloitteen, jossa vaaditaan neuvottelujen käynnistämistä välittömästi, jotta osa suorista bussiyhteyksistä Helsinkiin palautettaisiin.

– On olemassa hyvin suuri vaara, että ajatus ihmisten siirtymisestä joukkoliikenteen käyttäjiksi nykyisten ongelmien takia romuttuu täysin.

Sistonen pelkää, että yhä useampi espoolainen siirtyy käyttämään omaa autoa ja täyttämään ennestään ruuhkaista Länsiväylää.

Jo maanantaina paljastui, että metron pääteasemalta Matinkylästä lähtevät junat ruuhkautuvat etenkin aamuisin. Pahimpaan ruuhka-aikaan junaa odottaneet matkustajat eivät kaikki mahtuneet vaunuihin, vaan joutuivat odottamaan seuraavaa junaa.

Keskiviikkona metro- ja liityntäliikenteen ongelmista ärähtivät myös Espoon vihreät.

Kannanotossaan puolue kritisoi HSL:ää, joka ei sen mielestä ole riittävästi varautunut poikkeusliikenteen järjestämiseen metron vikaantuessa.

Vihreät vaativat ongelmiin puuttumista viipymättä.

– Kaikki metrot on syytä ohjata ruuhka-aikaan Matinkylään heti kun riittävä kalusto saadaan hankittua ja kuljettajamäärä koulutettua. Tällä hetkellä ruuhkassa kapasiteetti on tiukalla Matinkylä-Tapiola välillä. Kokonaismatka-ajatkin lyhenevät, jos Matinkylän linjan liikennöintitiheys kaksinkertaistuu ja terminaalin ruuhkautuminen helpottuu, painottaa kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsen ja valtuutettu Tiina Pursula.

Vihreiden valtuustoryhmää johtava Inka Hopsu huomauttaa, että on selvää, että suoria linjoja ruuhka-aikana Kamppiin tarvitaan välittömänä korjausliikkeenä siirtymäajalle.

– Näin voitaisiin kohtuullistaa matka-aikoja erityisesti Espoonlahden ja Finnoontien suunnista (entisten linjojen 143-165 alueilta) sekä keventää Matinkylän terminaalin kuormaa, Hopsu lisää.

Espoon konsernijaosto kokoontuu seuraavan kerran 22. tammikuuta.

– Silloin on ehdottomasti tehtävä päätöksiä ongelmien nopeaksi ratkaisemiseksi, Pursula vaatii.

Julkilausumassaan vihreät vaativat, että HSL reagoi nopeasti heille toimitettuun listaan ongelmakohdista.

–  Ongelmallisia ovat muun muassa. Meilahteen heikentyneet yhteydet, Latokasken ja Olarin välisen yhteyden katkeaminen sekä Iivisniemen heikentyneet yhteydet Espoonlahden ja Espoon keskuksen suuntiin linjan 46 lakkautuksen myötä, vihreät luettelevat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Metrokiukku kasvaa Espoossa – poliitikko vaatii jo bussiyhteyksien palauttamista9.1.2018 11.16
Kuvat: Länsimetrossa totaalinen ruuhka – "Ihan sumpussa ollaan, seisomapaikka heti lähtöasemalta"8.1.2018 08.37
"Missä se Tapiolan metroasema oikein on?"9.1.2018 10.25
Tämä ongelma aiheutti metron pysähtymisen tänään9.1.2018 08.46
Nyt yksi ongelmista poistui – Matinkylän liukuportaiden kulkusuunta vaihdettiin9.1.2018 18.35
Matinkylän metroaseman rullaportaat ruuhkautuivat jälleen – Nyt löytyi uusi syy: Väärinpäin kulkevat liukuportaat8.1.2018 17.20

Kommentit (12)

Kommentit

Hyvät poliitikot ja

Hyvät poliitikot ja virkamiehet: Ette arvaa mutta varmaan pikkuhiljaa käsitätte minkä karhunpalveluksen espoolaisille teitte tällä surkealla metroespoo-joukkoliikenneuudistuksella. Meitä suuttuneita on jo paljon ja lisää tulee koko ajan. Vielä esimerkki: Kun aiemmin lähdin Helsinkiin, riitti että astuin pari askelmaa bussiin ja alas ja olin Kampissa alle puolessa tunnissa. Nyt ensin astun bussiin ja alas ja olen Omenan metropysäkillä. Sitten pakotetaan ruuhkassa aivan typeriin pitkiin metroportaisiin, joita on molemmissa päissä, niissä vierähtää 5-10 min. Luuletteko tosiaan esim. että joku tykkää seisoskella metroportaissa? Ja hyppiä bussin lisäksi ruuhkaiseen metrovaunuun ja kuljeskella asemilla? Ja kuluttaa matkaansa tuplasti aikaa eli n.60 min. mikä on puolet lisää. Ja sitten lisäksi kaikki häiriöt liikenteessä ja metron tekniikassa kestettävänä. Metrolle pitää olla vaihtoehto eli suoria bussilinjoja ehdottomasti tarvitaan takaisin. Maksoi mitä maksoi, eihän tällaista kukaan ole tilannut/halunnut. Luultiin että metro tulee bussiliikenteen rinnalle. Nyt kansaa ajetaan metroon kuin karjaa villissä lännessä.

Miten tuttua Itämetron

Miten tuttua Itämetron aloituksen ajoilta, eli mikään ei ole muuttunut vuodesta 1982.

Ehkäpä vuonna 2018 ihmisillä

Ehkäpä vuonna 2018 ihmisillä on erilaiset odotukset kuin vuonna 1982. Hevosellakin tietenkin pääsee, 1800 luvullahan näin mentiin. Ei tarkoita kuitenkaan että 2018 muutaman kilometrin siirtymiseen menee sama aika kuin 1800- luvulla hevosen kanssa ja sen pitäisi olla ihan ok mielestäsi?

Tuskin suorien bussilinjojen

Tuskin suorien bussilinjojen palauttaminen on mikään ongelma kunhan Espoo ilmoittaa HSL:lle maksavansa niistä aiheutuvat kustannukset. Kukaan muu ei niitä lähde maksamaan, joten espoolaispäättäjien kiukuttelu HSL:n suuntaan on turhaa. Espoo on Länsimetro Oy:n pääomistaja joten Espoon konsernijaoston puheenjohtaja kantaa itse ison vastuun ongelmista.

Minä ajelen autolla, ei ole

Minä ajelen autolla, ei ole näiden jälkeen pelkoa, että metroon haksahtaisin. Kerran kuljin ja se riittää. Parkkipaikkakin on ilmainen minulla työpaikan puolesta. Suorilla busseilla voisin kulkea, mutta en ala 20min. matkaan kuluttamaan 45-50min.

Matinkylän kuormituksen

Matinkylän kuormituksen vähentämiseksi järkevintä olisi parantaa rantaradan junien palvelutasoa. Matkustajien syöttäminen Espoon keskuksesta juna-asemalta Matinkylään metrolle on lähtökohtaisesti hassua!

Ensin kovalla innolla ja

Ensin kovalla innolla ja vielä isommalla rahalla hankitaan ainakin paikallisesti päästöttömiä ja pienhiukkasia tuottamattomia metroja ja sitten heti kun hieno linja on saatu tehtyä niin osittain samat henkilöt ovatkin vaatimassa isoilla dieselmoottoreilla varustettuja painavia hiekotushiekan murskaavia autoja pientaloalueille ja keskustoihin ilmaa pilaamaan. Pidemmät matka-ajat ovat osa kehitystä mitkä ovat lähes väistämättömiä kaupungistumisen seurauksia mitkä pitää hyväksyä. Espoossa ongelma korostuu kun täällä yritetään tehdä väkiluvultaan suurta kaupunkia levittämällä väestöä pikkusieviin tönöihin laajalle alueelle.

Nautiskelkaa nyt edes vähän,

Nautiskelkaa nyt edes vähän, kyllä täälläkin on kirjoiteltu monen vuoden ajan tästä mutta ei kiinnosta ketään, niin kuin ei moni muukaan asia.

Seuraan tarkasti löytyykö

Seuraan tarkasti löytyykö politiikkoja, joilla munaa myöntää virhe. Ja vielä tarkemmin ketkä pystyvät korjaamaan sen. Oma matka aika lähes tuplaantui.

Meidän asuinalueella kävi

Meidän asuinalueella kävi niin, että bussivuorot vähenivät alle puoleen, eli nyt Matinkylään pääsee bussilla kahdesti tunnissa. Kaiken lisäksi matka Kamppiin piteni 25min yli 50min. En tykkää. En tule käyttämään.

Niin kauan kuin metro on

Niin kauan kuin metro on tällainen torso niin ei voi toimia liityntäliikenne on vasta silloin toimiva kuin metro on vedetty Kivenlahteen asti.Bussit takaisin laittakaa vaikka kansalaisaloite kyllä nyt täytyy jo ruveta erottamaan ihmisiä jotka on tämän farssin takana.Espoo ei osaa mitään eikä ole koskaan osannutkaan mitään.

Olen asunut Kuitinmäessä liki

Olen asunut Kuitinmäessä liki 40 vuotta erinomaisista julkisista yhteyksistä nauttien joten muutos entiseen on melkoinen. Olin eilen konsertissa Musiikkitalossa. Konsertti loppui n. 22.30 ja kotona olin 23.50.Varsinaiseen metro-bussi-kävelymatkaan Kampista meni noin 50 minuuttia. Se mikä minua eniten ihmetyttää, miksei Matinkylän metroasemalta lähde Olariin yhtään bussia terminaalista, miksi esim silloin illalla molemmat bussit 531B ja 532 lähtivät pysäkiltä samalla kellonlyömällä 23.33, täsmälleen samaan aikaan kun juna saapui asemalle. Tällöin on aivan mahdoton juosta rullaportaat ylös ja kadun yli pysäkille. Seuraava yhteys olikin sitten puolen tunnin kuluttua. Niittykummun metroaseman kautta ei yhtään helpommin. Jos tuota metroa on siedettävä niin liityntäliikennettä on ainakin tehostettava, myös iltaisin.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu