Puheenaihe

Raidejokerissa yritetään välttää länsimetron virheet – "Ei aloita ainakaan elokuussa 2021"

Raidejokeri tarvitaan korvaamaan erittäin kuormitettu runkobussilinja 550.

Raidejokeri

Bussilinjan 550 korvaavan pikaraitiotien suunnittelu etenee. Projektin tilaajan johtoryhmä päätti viime viikolla, että raidejokerin varikko tulee Roihupeltoon, eikä Espoon Laajalahteen suunniteltua ja raivokkaasti vastustettua pienempää varikkoa rakenneta ainakaan tässä vaiheessa. Asemakaavassa on kuitenkin varaus Laajalahden varikolle siltä varalta, että sitä tulevaisuudessa tarvitaan.

Varikkoratkaisun lisäksi projektin tilaajan johtoryhmä käsitteli viime kokouksessaan raidejokerin rakentamisen ja kalustohankinnan yhteensovittamista. Helsingin ja Espoon valtuustojen hyväksymässä hankepäätöksessä raidejokerin alkamisen alustavaksi ajankohdaksi on arvioitu elokuu 2021.

Nyt on kuitenkin jo selvää, ettei liikenteen käynnistys elokuussa 2021 ei ole mahdollista, selviää raidejokerihankkeen tiedotteesta.

Liikennöinnin aloittaminen elokuussa 2021 edellyttäisi liikennöinnin aloitusajankohdan ilmoittamista kalustotoimittajalle jo tässä kuussa.

Raidejokerin rakentamisprojektissa on parhaillaan käynnissä vuoden 2019 tammikuun loppuun asti kestävä kehitysvaihe. Kehitysvaiheen aikana suunnitellaan projektin toteutus ja toteutuksen vaiheistus, jonka perusteella liikennöinnin aloitusajankohta selviää.

Jo aiemmin on kerrottu, että raidejokeri toteutetaan niin sanotulla allianssimallilla, mikä on yksi tapa välttää länsimetroprojektin kohtaamat ongelmat, kuten hankkeen viivästyminen ja kustannusten nousu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raidejokerin rakentaminen alkaa 2019 – urakoitsija valittu30.10.2017 13.13
Länsimetron konsulttiyhtiö jätettiin ulos raidejokerista15.6.2017 13.16
Niiaava vaunu kokeiluun raidejokerin kaksisuuntaratikassa21.12.2016 14.36
Raidejokerin rakentaminen alkaa – "Liikenne voi alkaa jo 2021"16.6.2016 08.13

Kommentit (6)

Kommentit

Herätkää kuntaveronmaksajat:

Herätkää kuntaveronmaksajat: yhtä bussilinjaa korvaamaan vedetään ratikkalinja, 2010 -luvulla !! Eikö tämä ole kauhean vanhanaikaista, kallista ja paikat särkevää. Toteutukseen tietysti samaa 'ammattitaitoa' kun metroon....tie budjettiylityksiin on katettu poliitikkojen lupauksilla.

Raiteet liian vanhan aikaista

Raiteet liian vanhan aikaista kumipyörät menee tehokkaasti joka paikkaan kääntyvillä etupyörillä.Digi Annen pitäisi puuttua tähän huonoon raidekehitykseen herran jestas me olemme 2000 luvulla raiteet oli villin lännen juttuja 1800 luvulla.

Yksinkertainen on kaunista.

Yksinkertainen on kaunista. Teknologia on porskuttanut 1700-luvulta asti. Ja täyssähköllä jo yli sata vuotta! Ei kannata korjata sitä, mikä ei ole rikki.

Älytöntä korvata linja

Älytöntä korvata linja-autolinja "pikaratikalla", jonka suurin nopeus lienee siellä 28 km/tunti. Eipä ole kovin nopeata. Ja samaa mieltä kahden edellisen kirjoittajan kanssa, että raideliikenne vanhanaikaista. Bussit ovat joustavampia, ratikka jos esim. hajoaa, niin koko liikenne on seis, kun taas bussit pääsevät ohi ja häiriö haittaa vain tuota yhtä vuoroa.

Aktiivisesti 550 käyttävänä

Aktiivisesti 550 käyttävänä arvostan, että täppösen täydet bussit vaihdetaan isompiin raitiovaunuihin. Siitä vain hommiin!

Johan se on nähty

Johan se on nähty Länsimetrosta, junista ja raitiovaunuista, että kaikki mikä toimii sähköllä ja kiskoilla EI TOIMI !

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu