Puheenaihe

Länsimetrolla karu vaikutus: Ei vedä matkustajia odotetusti – matkakorttimyynti jopa vähentynyt

MATKA Yhdellä asemalla tavoitteet ylittyvät välillä reippaastikin.

Länsimetron matkustajamäärät ovat jääneet ennakoitua pienemmiksi Espoossa.

Minna Airamaa

Länsimetron alkuvuoden matkustajamäärät eivät yllä ennusteisiin, jotka Helsingin seudun liikenne (HSL) teki viime vuonna ennen metroliikenteen käynnistymistä Espooseen.

Arkipäivisin matkustajia on noussut metroon esimerkiksi Matinkylässä keskimäärin 16 000, mikä on kaksituhatta ennakoitua vähemmän.

Keilaniemessä metroon nousuja arvioitiin kertyvän neljätuhatta päivässä, mutta määrät ovat jääneet alle kolmeentuhanteen.

Tapiolassa metrovaunuun astelee vähän yli tai alle seitsemäntuhatta matkustajaa päivässä, vaikka heitä piti olla 10 000.

Aalto-yliopiston metroasemalla sen sijaan ylletään asetettuun seitsemääntuhanteen matkustajaan ja joinakin viikkoina määrä ylittyy reippaastikin. Esimerkiksi helmikuun alkupuolella Aalto-yliopiston asemalla metroon nousi keskimäärin 8 300 matkustajaa päivässä.

Niittykummussa odotettu neljäntuhannen metroon nousijan luku pitää kutinsa, mutta ei Urheilupuistossa.

Kaikkiaan länsimetron odotettiin vetävän arkisin keskimäärin 60 000 matkustajaa. Määrä on kuitenkin jäänyt noin 55 000:een.

HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila ei pidä ennusteen ja toteutuneen matkustajamäärän noin kymmenen prosentin heittoa merkittävänä. Hän tietää silti muutamiakin syitä, miksi arviosta on jääty jälkeen.

– Ennuste on tietokoneohjelmalla tehty matemaattinen malli. Se on yksinkertaistettu kuvaus todellisuudesta, joka ei kuitenkaan ota huomioon esimerkiksi rakennustöitä asemien liepeillä.

Tapiolassa ja Keilaniemessä asemia ympäröivät alueet ovat vielä keskeneräisiä.

Anttilan mukaan asukkailla myös kestää jopa vuosi tai puolitoista oppia käyttämään uutta joukkoliikennemuotoa.

Matkakorttien myynti on vähentynyt vuoden alusta lähtien Matinkylän länsipuolella, kuten Suomenojalla ja Espoonlahdessa ja myös Haukilahdessa ja Westendissä.

Metron myötä tullut liityntäliikenne pidensi monella matka-aikoja.

– Väheneminen ei tullut kovin suurena yllätyksensä. Yleensä myynti vähenee alueilla, joissa joukkoliikenteen yhteydet heikkenevät ja vastaavasti lisääntyvät siellä, missä yhteydet paranevat, Anttila sanoo.

Linjastosuunnitelmaan tehdään hänen mukaansa lähiaikoina korjauksia.

Mobiili nousee

HSL:n mukaan matkakorttimyynti väheni maaliskuussa, mutta osaltaan se johtuu mobiililipun suosion kasvusta. Pääsiäisen takia arkipäiviä oli myös kaksi vähemmän.

Viime vuonna käyttöön tullut mobiililippu on syrjäyttänyt kertalippujen ja arvolippujen myyntiä. Maaliskuussa mobiililipun myynti oli lähes neljä miljoonaa euroa.

Koko HSL-alueen lipunmyynti kasvoi 3,5 prosenttia tammi-maaliskuussa verrattuna viime vuoteen.

Espoolaisilla matkakorteilla ostetut liput vähenivät yhteensä prosentin verran tammi-maaliskuussa. Eniten vähenivät Helsingin sisäisten matkojen ostot. Espoon sisäisten ja seutulippujen ostot lisääntyivät.

Espoolaiset ostivat alkuvuoden aikana mobiililippuja yli miljoonalla eurolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (24)

Kommentit

2000 ostaneet auton joka on

2000 ostaneet auton joka on taivaan lahja jos aikoo asua Espoossa.

Länsimetro perustui

Länsimetro perustui keskikokoisen kaupungin kuntapoliitikkojen napoleon -ilmiöön. Siinä ei faktoja kaivattu kun isoa päätöstä tehtiin. Toteutus annettiin poliittisille viranhaltijoille joilla ei ollut ammattitaitoa. Mikä on Espoon strategia rahoitusaseman suhteen kun ollaan jo nyt Suomen ylivoimaisesti velkaisin kunta ?

Aamuisin juna on kuitenkin

Aamuisin juna on kuitenkin täynnä kuin turusen pyssy. Ei sinne mahdu edes kyytiin, saatikka istumaan. Tätäkään ei varmaan matemaattiset mallit osanneet ennustaa ;).

Käsi sydämelle, kenet tämä

Käsi sydämelle, kenet tämä yllätti. Itsekin hankkisin kakkosauton, ellei olisi oikeastaan mahdotonta saada sille parkkipaikkaa kotitalon pihasta ja työpaikkani olisi ihan keskustassa, jolloin sen parkkeeraaminen maksaisi n. 400 e/kk. Ei auta kuin kärvistellä. Olisin valmis maksamaan ekstraa siitä, että pääsisin suoralla bussilla Kamppiin. Kirkkonummelta ilmeisesti joitakin menee, mutta minua ne eivät auta, koska pitäisi ensin päästä jotenkin Länsiväylän varteen. Ja koska sisäinenkin liikenne on romahdutettu, niin ei sinnekään oikein järkevästi pääse.

Ei yllätä.

Ei yllätä. Voisiko Länsiväylä täydentää kuvaa vielä sillä, miten yksityisautoilu on kehittynyt: miten liikennemäärät ovat muuttuneet pääväylillä Helsinkiin mentäessä verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Ehdotan tarkistamaan etenkin Länsiväylän, mutta myös Turun motarin, Kehä I:n ja Kehä II:n. Kuljen itse Länsiväylää autolla ja kokemusperäinen havaintoni on, että aamuruuhka on lisääntynyt merkittävästi. Olen siirtynyt autoilijaksi metron myötä. Autosta tulee kustannuksia, mutta olen päätynyt siihen lopputulokseen, että aika on rahaa tärkeämpää. Suomen sääoloissa myös mukavuus, eli se, ettei kylmässä tai sateessa tarvitse pelata ontuvan liityntäliikenteen kanssa tai vaeltaa metropysäkille.

Kun Länsimetron asemien

Kun Länsimetron asemien viimeistelytyöt ovat valmistuneet ja kesälomat ovat ohi, tarvitaan uusia liikennemäärien mittauksia Länsimetrossa ja kehäteillä sekä Länsiväylällä ja Turunväylällä. Jos autoliikenne on lisääntynyt, pääkaupunkiseudun kunnallispolitiikassa vaikuttavien tuulimyllynlämmittäjien ajamat kaupunkibulevardi-suunnitelmat täytyy keskeyttää. Sitten kun uutta luotettavaa tietoa julkisen liikenteen ja yksityisautoilun määrän kehittymisestä saadaan, voidaan suunnitelmiin tarvittaessa palata.

Vain vihreillä on aikaa

Vain vihreillä on aikaa käyttää metroa ja odotella pysäkeillä. Oikeissa töissä käyvä ei halua käyttää vähäistä vapaa-aikaansa julkisissa liikennevälineissä.

HSL tekee parhaillaan

HSL tekee parhaillaan matkustajatutkimusta Länsimetron alueella. Harmi vain, että siihen voivat osallistua vain metroa käyttävät. Tutkimus jättää kokonaan ulkopuolelle ne, jotka jo ovat siirtyneet käyttämään omaa autoa. Eli sen tutkimuksen tulos on taas vähän niin sun näin.

Länsimetroa yritetään ajaa

Länsimetroa yritetään ajaa kuin käärmettä pyssyyn. Se palvelee vain niitä asukkaita, jotka asuvat alle 500 metrin etäisyydellä lähimmästä asemasta. Esimerkiksi vanhasta Olarista matka Kamppiin on kasvanut 15 min. per suunta. Käsittämätöntä, että meitä veronmaksajia on huijattu näin. Tällaisen investoinnin jälkeen kenenkään asukkaan saaman palvelun tason ei pitäisi ainakaan huonontua. HSL:n selvitykset ja tutkimukset eivät kestä minkäänlaista objektiivista tarkastelua - ala-asteikäisten näpertelyä.

Olen samaa mieltä.

Olen samaa mieltä. Miljardihanke, joka huonontaa palvelutasoa, ja vielä näinkin merkittävästi, on kertakaikkisen absurdi ajatus.

Sinne alle kilometrin

Sinne alle kilometrin kävelyetäisyyden päähän metroasemista muuttaa enimmäkseen kehitysmaista muuttaneita siirtolaisia, ainakin jos Länsimetron vilkkaimpien asemien lähistöt suunnitellaan kuten Vuosaari, Rastila, Kontula ja Itäkeskus. Heistä useimmilla riittää aikaa metrolla matkustamiseen. Pääkaupunkiseudun asuntopolitiikan kieroutumista kuvastaa hyvin se, että tavalliset kantasuomalaiset kulkevat pitkät työmatkansa omilla autoilla, jos eivät tyydy tuhlaamaan työpäivästään toista tuntia julkisen liikenteen kulkuneuvolla matkustamiseen. Onko järkevää asuntopolitiikkaa se, että kaupungit rakentavat vuokra-asuintalonsa alle kilometrin päähän metro- ja juna-asemista tai ratikkalinjan varteen? Paljon viisaampaa ollisi tarjota metroasemien vierestä kovan rahan asuntoja työssäkäyvälle väestönosalle.

Kun VR rakentaa rataosuuden,

Kun VR rakentaa rataosuuden,,bussilinjoja karsitaan jos se osoittautuu tarpeelliseksi matkustustilastoihin perustuen vasta sitten kun raideliikenteen vaikutus tunnetaan.

Edullinen ratkaisuhan on

Edullinen ratkaisuhan on käytetty moposkootteri jonka saa pysäköidä kuten fillarin .

Espoonlahdesta - Helsingin

Espoonlahdesta - Helsingin keskustaan matkustavalle, keskustassa työskentelevälle tulee saman hintaiseksi ostaa auto kun matkustaa julkisilla ja säästää ajassa huomattavasti. Länsiväylän M.O.T. ryhmä voisi tehdä tutkivaa journalismia ja selvittää kuinka paljon espoolaiset ovat joutuneet ostamaan autoja lisää metron myötä.

SIllä, että ostin auton

SIllä, että ostin auton säästämme molemmat 9 työviikon edestä aikaa vuosittain. Ja mikäli tuo vanha kosla pysyy kunnossa säästämme myös kuukausittain rahaa. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että siinä ajassa, jossa HSL saa meidät kuljetettua julkisella liikenteellä 19,6 kilometriä Ruoholahdesta kotiin - pääsee Onnibussilla Salon Piihoviin saakka. Kahdeksan vuotta olin ilman autoa, ja ihan heti ei ole näkyvissä että siirtyisin takaisin HSL:n asiakkaaksi.

Vahinko, että juuri

Vahinko, että juuri teidänkaltaiset jäävät pois HSL:n matkustajaselvityksestä. Heille tekisi hyvää lukea näitäkin kirjoituksia. Itse sain sen kyselykutsun ja kerroin kyllä mielipiteeni hyvin vahvasti, toivottavasti moni muukin teki niin. Ei sillä, että niillä mitään merkitystä olisi, Helsinkiläiset HSL:ssä määräävät kaiken, miten Espoossa ja Vantaalla liikutaan.

Meitä on monta helsinkiläistä

Meitä on monta helsinkiläistä, jotka tuemme teitä espoolaisia 100% tässä asiassa. Esim minä olen keskustellut paljon HSL:n kanssa, palstoissa, sekä viestien kautta. Jossakin määrin Länsimetron järjestelyt huononsi liikennettä myös meille helsinkiläsille, kysy vaikka vattuniemeläisiä (en ole itse niitä). Nythän oli uutinen siitä, että HSL olisi taipumassa jossakin määrin. Toivottavasti asiat menevät parempaan suuntaan. Ja toivottavasti helsinkiläisten ylivalta loppuu, se on väärin muita kohtaan.

Vahinko vain, että sinne HSL

Vahinko vain, että sinne HSL:ään on pesiytynyt ainoastaan niitä asioista toista mieltä olevia. Mutta nyt on sentään helpotusta luvassa, toivottavasti myös Matinkylän itäpuolisille alueille, vaikka niistä ei nyt tässä vaiheessa mainintaa ollut.

Metron myötä ainakin

Metron myötä ainakin Suomenojan ja Espoonlahden välillä on taksi- ja bussiliikenne lisääntynyt valtavasti. Olisiko siinä syy vähentyneisiin matkustajamääriin? Itseasiassa tuolla välillähän on edelleen joukkoliikennekaista, jota käyttää virallisesti vain muutama bussi tunnissa, mutta jostain ihmeellisestä syystä kaista on tupaten täynnä henkilöautoja, jotka asiaan kuuluvasti ajavat reippaasti yli nopeusrajoitusten. Olisiko viranomaisilla mahdollisuutta tulla valvomaan?!

Metro, pilasi koko etelä

Metro, pilasi koko etelä-espoon maineen asuinalueena.

Ei ole kovin paljon näkynyt

Ei ole kovin paljon näkynyt metron puolesta äänestäneiden puolueiden tai poliitikkojen perusteluja sille, miksi tämä oli hyvä valinta. Äänestäjienkin kannattaisi valita sellaisia ehdokkaita, jotka osaavat itse muodostaa mielipiteensä ja toimia sen mukaan, vaikka jäisivätkin vähemmistöön. Politiikassa ei pidä olla petaamassa uraa itselleen vaan tekemässä hyviä päätöksiä.

Metro ei koskaan korvaa

Metro ei koskaan korvaa bussia missä kääntyvät pyörät koko Suomi ei edes edusta ihmismäärältään metrokokoista kaupunkia missä asuu 8-12 miljoonaa ihmistä ja metro tarvitaan.Suurudenhulluus vaivaa aina meidän päättäjiä.

Matka Matinkylän perukoilta

Matka Matinkylän perukoilta Tiistilästä Kamppiin kestää n. 20 min kauemmin suuntaansa. Bussinro 132 keräsi ennen hyvin ihmiset Tiistilästä, Nuottaniemesta ja Matinlahdesta ja ajoi sitten nopeasti Kamppiin. Lisäksi vaikeutui kulku Matinkylän terveysasemalle. Pysäkki oli vastapäätä, mutta nyt ei millään neuvolla Tiistilästä pääse sinne suoraan vaan tulee kävelyä. Liikuntarajoitteisille merkitsee joko taksia tai yksityisautoilua. Kun terveysaseman toiminta tämän vuoden lopussa päättyy ja mahdollisesti siirtyy Tapiolaan Ahertajantielle, pitkittyy ja vaikeutuu matinkyläläisten kulkeminen edelleen. Ongelmia ei ole autoilijoilla, ei tarvitse olla metron varassa eikä maksaa taksista. Metro ei todellakaan koskaan korvaa bussia, eikä yksityisautoilua.

Tämä matkakorttien ostojen

Tämä matkakorttien ostojen väheneminen oli oikeasti odotettavissa. Aikan jolloin metron selvityksiä tehtiin 2000-luvun alkuvuosina oli olemassa tutkimusmateriaali, josta selkeästi näki, että monien espoolaisten asuinpaikat ja työpaikat sijaitsevat (siis todelliset tutkitut sijainnit yhden henkilön osalta) siten, että näitä matkoja ei voi tehdä metrolla. Tätä materiaalia ei vain saanut viedä poliitiseen käsitelyyn. Tähän tilanteeseen, siis joukkoliikenteellä ennen tehtyihin pääosin suoriin matkoihin, ei haettu metron liityntäliikennettä ja sisäistä bussiliikennettä suunniteltaessa yhtä hyviä ratkaisuja. Jätettiin huomioimatta ilmeisen tietoisesti se tosiasia että Kamppiin suuntautuneilla bussivuoroilla tehtiin palojon matkoja suoraan Espoon sisällä. Yksi esimerkki oli Latokasken ja Olarin väliset matkat. Nämä matkat rikottiin metrojärjestelmässä. Sisäisen liikkumisen helppous ei ollut metron bussikiilenteen suunnitelussa ihan siinä prioriteetissa missä sen olisi pitänyt olla. Huomiotta on jäänyt myöskin kehien suuntaiset runkoyhteydet eli niille pääsy on tehty vaikeaksi vaikka tiedetään, että Jokerin ja Pasila-Meilahden suuntaan on tarpeita on suunnitelussa ja rakentamsieessa tietoisesti jätetty suunnittelematta ja rakentamatta runkoyhteyksien vaihtopaikka Otaniemessä, vaikka sen pitäsi olla koko Eteläisen Espoon vaihtopaikka poikittaisille runkoyhteyksille. Otaniemessä tämä vaihtopaikka on ala-arvoinen. Asemalta ei ole edes sadekatosta vaihtopysäkille vaan liukas ja pimeä polku nurmikon poikki. Pysäkit ovat mahdollisimman sekavasti tien molemmin puolin eikä liityntälinjat ohita samaa puolta katua ja samalta pysäkiltä. Matkustaja ei tiedä kummalta puolelta katua Jokeri mihinkin suuntaan liikennöi. Näytösä ei tien toisella puolella näy kummalla puolella kulloinkin pitäsi seistä eli mikä bussilinja on tulossa minne.Tien yli ei ole rakennettu korotettua suojatietäkään vaan kulku tapahtuu sateisella ja loskaisella kelillä suuren vesilammikon kautta tässä lammikossa likoavalla suojatiellä. Joskus on esitetty niin absurdeja lähtökohtia, että korkean tason vaihtopaikka on suunniteilla Kielaniemeen (Raide-Jokerin päätepisteeseen) siis paikkaan mistä Jokerillakin tulee 5-10 minuuttia aikaa kiemurrella Otaniemen metroasemalle minkä ohi siis jo ajettiin metrolla. Henkilöuto on siis Espoon asukkaille paras kulkutapa, valitettavati. Metro ei tuonut kymmeniin vuosiin Helsinkiin menestyviä haluttuja kaupunginosia, miksi ihmeessä siihen uskottiin Espoossa, missä on ollut korkealuokkainen, haluttu ja hyvin joukkoliikenteellä palveltu asuinalueiden kokonaisuus koko Etelä-Espoon alueella?

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu