Puheenaihe

Helsinki ei pidä KHO:n kaavapäätöstä merkittävänä – näitä jättihankkeita jatketaan

KHO torppasi muun muassa Helsingin suunnitelmat Hämeenlinnan väylän muuttamisesta kaupunkibulevardiksi. Tältä bulevardisuunnitelma näytti vuonna 2016.

3D Render / Helsingin kaupunki

Helsingin kaupungin yleiskaavan laatijat katsovat, ettei Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu vaaranna Helsingin lähivuosien kaavoitustavoitteita.

KHO kumosi torstaina antamassaan ratkaisussa useita kiisteltyjä kohteita yleiskaavasta.

Kaupunkiympäristön toimialalla kuitenkin katsotaan, että kyse oli vain joistakin kohteista, eikä KHO:n päätös kokonaisuudessaan vaikuta Helsingissä merkittävästi 2020-luvun kaavoitukseen.

– Helsingin hallinto-oikeuden helmikuussa tekemä ratkaisu yleiskaavasta jäi suurimmalta osaltaan voimaan. Yleiskaavasta kumottiin eräitä osia. Muilta osin yleiskaava sai kuitenkin nyt lainvoiman. Kumotuilta osin voimaan jää yleiskaava 2002, Kaupunkiympäristön toimialan tiedotteessa todetaan.

KHO kumosi muun muassa useat kaupunkibulevardihankkeet sekä Keskuspuiston, Tuomarikylän peltojen ja Vartiosaaren rakentaminen.

Yleiskaavassa mukana olevien useiden suurhankkeiden valmistelu jatkuu kuitenkin edelleen. Tällaisia hankkeita ovat muun muassa raidejokerin varren rakentaminen sekä Vihdintien bulevardin sekä Tuusulanväylän bulevardin rakentaminen.

Myös Viikin-Malmin pikaraitiotie voidaan toteuttaa yleiskaava 2002:n pohjalta, vaikka Lahdenväylän kaupunkibulevardimerkintä kumottiin.

Malmin lentokentän alueella uusi yleiskaava tulee niin ikään voimaan ja suunnittelua voidaan jatkaa sen pohjalta, kaupunki katsoo.

Tuomarinkylän kartanon alueella raitiotieyhteys ja lähikeskusta voidaan toteuttaa sekä Tuusulanväylän vartta tiivistää asuntorakentamiseen. Rakentamista ei voi kuitenkaan ulottaa valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen alueelle.

Vartiosaaren osalta tilanne on auki. Yleiskaava 2002:ssa Vartiosaari on merkitty selvitysalueeksi, jonka maankäyttö ratkaistaan yleiskaavalla tai osayleiskaavalla. Vartiosaaren jatkosuunnittelun tavoitteita arvioidaan kaupungin mukaan myöhemmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Asukkaat riemuitsevat – KHO torppasi useat kiistellyt rakentamishankkeet Helsingissä, sen sijaan Malmin kentän puolustajille pettymys8.11.2018 11.00

Kommentit (3)

Kommentit

Voi olla, että Sinnemäkeä

Voi olla, että Sinnemäkeä vähän...ottaa päähän.

Vihreät ovat samanlaista

Vihreät ovat samanlaista tuholaisporukkaa kuin Isis. Kumpikin hävittää kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita silmää räpäyttämättä oman sairaan ideologiansa mukaan. On se aivan käsittämätöntä, että näiden cityvihreiden mielestä luonto on kaupungista hävitettävä, peitettävä betoniin ja asfalttiin. Pentti Linkola on ainoa vihreä, joka elää niin kuin opettaakin. Kaikilla muilla, erityisesti cityvihreillä, ei ole mitään tekemistä luonnon ja hyvän elinympäristön kanssa, päinvastoin. Mikä vielä oudompaa, Vapaavuori tuntuu olevan samaa mieltä Sinnemäen kanssa?

Nykymuodossaan

Nykymuodossaan kaupunkiibulevardien suunnittelu pitää heti keskeyttää! Tähänastiset suunnitelmat perustuvat idealistisiin kuvitelmiin siitä, että jos asuintalot sijoitetaan kiinni kaupungin tuloväylään ja väliin istutetaan muutama puu tai kapea nurmikenttä, yrittäjät ryntäävät vuokraamaan talojen kivijalkamyymälöitä ja ravitsemusliikkeitä, ja vilkkaan liikenneväylän vieressä oleviin asuntoihin jonotetaan. Niin ei tule käymään. Kaupunkibulevardi-höttöä yritetään kaupata kaupunginvaltuutetuille ja veronmaksajille teettämällä kauniita havainnekuvia, jotka ovat täysin irti todellisuudesta. Ainoa järkeenkäypä selitys tuolle touhulle lienee tonttimaan puute kohtuullisen lähellä ydinkeskustaa sekä poliitikkojen kunnianhimo, ehkä myös ilmastonmuutos-ylilyöntien synnyttämä paniikki. Mitäpä jos idealistisen haaveilun ja tarpeettoman paniikin sijasta Helsingin kaavoitus ja liikennesuunnittelu ohjattaisiin toimimaan analyyttisesti? Tässä eräs yritys: 1. Moottoriteiden ja muiden moottoriväylien pahimpana ongelmana pidetään niiden meluisuutta, mikä johtuu ajoneuvojen suurista nopeuksista ja määristä. Ajoneuvojen määrää ei tule liikaa rajoittaa eikä lisätä, koska keskustan logistiikan hoito, elinkeinoelämä ja bussiliikenne sekä keskustan katuverkoston rajoitettu liikenne- ja paikoituskapasiteetti määräävät kuinka paljon keskustan tuntumassa olevilla tuloväylillä liikkuu ajoneuvoja (myös jos ne muutettaisiin kaupunkibulevardeiksi). Mutta liikennemelua voidaan vähentää asettamalla keskustan läheisyydessä moottoritien suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 60 km/h tai 70 km/h. Esim. Tuusulanväylän eteläpäässä noin 3 kilometrin matkalla tuollainen nopeusrajoitus ei paljoa ajoaikaa lisää, varsinkin kun Mäkelänkadulle ajoittain syntyvät ruuhkat automaattisesti vähentävät ajonopeuksia. Melun, CO2-päästöjen ja hiukkaspäästöjen kannalta on edullista pitää ajonopeudet suhteellisen tasaisina. Siihen ei päästä kaupunkibulevardeilla, joilla liikenne vähän väliä pysäytetään liikennevaloilla, jotta poikittainen ja kääntyvä liikenne toimisi. Niiden nykivästä liikenteestä seuraa, että ajoneuvojen liike-energiaa haaskataasn lämpöenergiaksi ajoneuvojen jarruissa. Mutta nyt jo olemassaolevat eritasoristeykset mm. Tuusulanväylällä mahdollistavat suhteellisen tasaisen liikenteen. Erityisesti jalankulkijat ja polkupyöräilijät hyötyvät moottoritien säilyttämisestä, koska kevyt liikenne on erotettu ajoneuvoliikenteestä - näinhän ei ole kaupunkibulevardien suojateillä. Tässä nopeusrajoitettu moottoritie voittaa kaupunkibulevardin 5 - 0 (5 pistettä moottoriten paremmasta liikenneturvallisuudesta, tasaisesta melusta, pienemmistä päästöistä ja nopeammasta liikenteen nopeudesta = kapasiteetista sekä mitättömän pienistä kustannuksista - moottoritiehän on jo valmis; tarvitaan vain muutama liikennemerkki ja peltipoliisi), 2. Moottoriteiden ja kaupunkibulevardien meluvyöhykkeet eivät ole ideaalisia paikkoja asunnoille, mutta jos poliitikot haluavat ne väkisin asuttaa, keinoja löytyy. Meluaitoja ja -valleja voidaan lisätä (mutta valitettavasti ei kaupunkibulevardeille). Koska eritasoristeyksien välejä ei voida pienentää nykyisistä, kulku moottoritien viereisille asuinalueille tulee järjestää nykyisen katuverkon kautta. Moottoriteiden tuntumassa olevia kaupunginosia siis voidaan hieman laajentaa nopeusrajoitetun moottoritien suuntaan - melutasohan saadaan pienemmäksi nopeusrajoituksilla. Tuusulanväylän eteläpään tapauksessa se tarkoittaa, että Käpylän, Metsälän, Oulunkylän ja Maunulan kaupunginosat laajenisivat moottoritien suuntaan (keskimäärin yhden talorivin verran, mutta eivät aivan joka kohdasta). Aivan moottoritien viereen ei korkeatasoisia ja terveellisiä asuntoja voida rakentaa - ja jos ollaan rehellisiä, ei kaupunkibulevardinkaan viereen. Noille kapeille Tuusulasnväylän viereen rakennettaville uusille alueille johtavia katuja voisivat olla seuraavat: Ilmattarentie, Krämertintie, Kivipadontie ja Risupadontie, ehkä myös Palstakuja tai Suurpellonkaari. Tuo rakentaminen tietenkin hieman laskee asumisviihtyisyyttä noiden katujen varsilla jo nyt olevissa taloissa ja saattaa lohkaista puistojen reunoilta pieniä alueita muutaman rakennuksen tontiksi, mutta ei niin pahasti kuin kaupunkibulevardeja rakentamalla. Tasapeli: 1 - 1 (tai nopeusrajoitetulle moottoritielle 1 piste ja kaupunkibulevardille 2 pistettä, jos kaupunkibulevardien tarjoama suurempaa rakennusoikeutta arvostetaan enemmän kuin asumisviihtyisyyttä). 3. Koska tonttimaata tarvitaan asuntojen lisäksi myös liikehuoneistoille, kannattaa harkita eräänlaista vaihtokauppaa: sijoitetasan kauppaliikkeet ja ostoskeskukset sekä toimistot ja muut työpaikat nopeusrajoitettujen moottoriteiden viereen ja asunnot niistä kauemmaksi. Mallia voi ottaa Vantaalta, jossa Jumboa vastapäätä on Kehä III:n ja Äyritien väliin rakennettu yritysten käyttöön runsaasti toimistorakennuksia ja parkkipaikkoja. Myös Espoosta löytyy hyödyllisiä referenssejä Kehä III:n eteläpäästä mm. Innopolin kohdalla. Rakentamalla työpaikkoja nopeusrajoitetun moottoritien viereen voidaan moottoritien melualuetta hyödyntää parhaiten: siihen voidaan tehdä parkkialueita ja parkkitaloja. Moottoritien viereen rakennetut ostoskeskukset ym. liikehuonestot palvelevat myös vieressä olevia asuinalueita, koska ne olisivat kävelyetäisyydellä Maunulan ja Metsälän itäosista sekä Oulunkylän ja Käpylän länsiosista, Muutamin paikoin voidaan nopeusrajoitteinen moottoritie peittää betonikannella, jonka päälle voidaan tehdä paikoitusalue ja joka mahdollistaa rakentamisen aivan liikenneväylän viereen, kuten Espoon Karhusaarentiellä. Näillä järjestelyillä nopeusrajoitettu moottoritie voittaa kaupunkibulevardin 2 - 1 (2 pistettä ideaalisesta moottoritien melualueen käytöstä ja olemassa olevan asuinalueen palvelutason nostamisesta, 1 piste tehokkaasta maankäytöstä kaupunkibulevardille). 4. Myös joukkoliikenne hyötyy suuresti, kun luovutaan kaupunkibulevardeista, joiden liikennevalot hidastavat suuresti bussien ja ratikoiden kulkua. Nythän bussit liikkuvat nopeasti mm. Tuusulanväylällä, jossa bussipysäkit ovat eritasoristeyksissä. Ratikasta saadaan pikaratikka rakentamalla ratikkalinja alittamaan moottoritien rampit. Helsingin kaupungin johto ei ole vielä oivaltanut, etteivät moottoritiet ja raideliikenne ole toistensa vaihtoehtoja, vaan ne täydentävät toisiaan - sehän on opittu "kantapään kautta" Länsimetron ongelmien ensiavussa. Tasapeli 1 - 1 (moottoritien vieressä olevalle pikaratikalle 1 piste paremmasta turvallisuudesta ja nopeudesta, kaupunkibulevardin ratikalle 1 piste siitä, että pysäkit voivat olla tiheämmässä ja lähempänä asuntoja). Lopputulos on selvä: hylätään kaupunkibulevardit kokonaan ja säilytetään suurinpiirtein ennallaan nykyiset tuloväylät, mm. Tuusulantie ja Itäväylä. Moottoriteiden säilyttäminen ei poissulje niiden viereen rakentamista. Mutta mm. kohtuullisen hyvän asumisviihtyvyyden ja terveellisen assumisen saavuttamiseksi ei ole järkevää rakentaa asuinkerrostalojen muodostamaa muuria tuloväylään kiinni. Vihdintie on eri tapaus, mutta ehkä sielläkin voidaan liikenteen sujuvuutta parantaa eritasoristeyksillä ja siitä huolimatta rakentaa Vihdintien viereen lisää liikerakennuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu