Puheenaihe

Hypermarkettien päästävä Lommilaan, kauppakamari vaatii – "Lisättäisiin alueen vetovoimaa ja vähennettäisiin päästöjä aiheuttavaa autoliikennettä"

Jari Söderena/Uudenmaan ilmakuvaus

Vähittäiskauppojen sijoittumisen tiukasta säätelystä pitää luopua, vaatii Helsingin seudun kauppakamari. Tiukka ohjaus rajoittaa kilpailua ja aiheuttaa kauppakamarin mielestä tulkintaongelmia. Vaatimuksen se esittää valmisteilla olevasta Uudenmaan maakuntakaavasta antamassaan lausunnossa.

Kaupan laatuun perustuvia kaavoitusratkaisuja se pitää vanhanaikaisina. Tilaa vaativaa kauppaa ei pitäisi enää käsitellä erillisenä ilmiönä. Sen sijaan keskustojen ulkopuolisia kaupan alueita tulisi käsitellä yhdenmukaisesti ja kaupan sijoittumisen ohjausta yksinkertaistaa, lausunnossa sanotaan.

Esimerkkinä huonosta nykytilasta kauppakamari käyttää Espoota. Kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri toteaa, että Espoon keskuksen alueelta puuttuvat nyt päivittäistavarakaupan suuryksiköt. Näitä palveluja haetaan kaukaa.

– Sallimalla suurten päivittäistavarakauppojen sijoittaminen Lommilaan parannettaisiin alueen palveluja, lisättäisiin alueen vetovoimaa ja vähennettäisiin päästöjä aiheuttavaa autoliikennettä, Pasuri sanoo.

Kauppakamari muistuttaa, että hallitusohjelman keskeinen tavoite on sääntelyn purkaminen. Uudenmaan liittoa se moittii hallituksen linjausten ja lainmuutosten sivuuttamisesta kauppaa koskevissa kaavaratkaisuissaan.

– Keskusten ulkopuolella sijaitsevien kaupan alueiden ohjaus perustuu edelleen kaupan laatuun eli kauppa on jaettu keskustahakuiseen kauppaan, kuten päivittäistavara ja muu erikoistavara, ja tilaa vaativaan kauppaan. Lisäksi kaavaratkaisun ymmärtämistä vaikeuttaa se, että erilliset kaupan alueet on jaettu kahteen luokkaan, joista toisissa laatua on rajoitettu ja toisissa ei, Pasuri sanoo tiedotteessa.

Lisää aiheesta

Espoon keskukseen kaavaillaan nyt kahta kauppakeskusta – Lommilassa haaveillaan edelleen hypermarketeista27.5.2018 07.00
Kysely: Lähikaupan säilyminen huolettaa ihmisiä ilmastonmuutosta enemmän13.9.2018 13.59
Helsinki ei pidä KHO:n kaavapäätöstä merkittävänä – näitä jättihankkeita jatketaan8.11.2018 12.59
Asukkaat riemuitsevat – KHO torppasi useat kiistellyt rakentamishankkeet Helsingissä, sen sijaan Malmin kentän puolustajille pettymys8.11.2018 11.00

Kommentit (7)

Kommentit

Jos kauppakamari olisi ihan

Jos kauppakamari olisi ihan aikuisten oikeasti huolissaan kaupan aiheuttamista liikenteen päästöistä niin se pyrkisi kaikin keinoin estämään suuret ostoshelvetit ja pyrkisi suosimaan pieniä kivijalkakauppoja joissa myytäisi lähellä tuotettua. // Silloin logistiikka valmistajilta koteihin hoidettaisi mahdollisimman pitkälle kauppiaiden ja valmistajien kuorma-autoilla ja pitemmät matkat kiskoilla. Eikä niinkuin nyt asiakkaiden yksityisautoilla kaukana olevista ostoshelveteistä jotka näyttävät suurelta osin korvanneen tukkukauppojen varastot. // Kauppakamarin perustelut olisivat siis uskottavampia jos he eivät perustelisi valtavia peltihallejaan peltilehmälaitumineen ja -talleineen liikenteen päästöillä. Niilllä perusteillahan he huomaisivat, ettei asiakkaiden tarvitse raahautua Espoon keskuksesta Lommilaan jos siellä keskuksessa olisi riittävä määrä kauppoja. Mutta sehän ei Kauppakamarille passaa sillä ei heille Lommilassa riitä Espoonkeskuksen asiakkaat vaan heitä on haalittava myös pitkin Tarvontietä ja Kehä III:sta kauempaa. // Toisaalta ostoshelvetit rahantekokoneina alkanevat jo yskiä, ainakin Kalasatamassa. Olisikohan aika ajamassa jo niistä ohi tai ne ohi asiakkaiden rahoista?

Kauppakamari on tuossa täysin

Kauppakamari on tuossa täysin oikeassa. Ne autoilijat ovat tuossa kohdassa kuitenkin liikenteessä ja poikkeama normaalilta ajoreitiltä on pieni, mistä seuraa ympäristöystävällisyys. Jos joku ajaa varta vasten tuonne, hän olisi ajanut ennen muualle. Samalla perusteella Sukarin olisi pitänyt antaa rakentaa Vihdin Ideaparkinsa, mutta hankkeeseen ryhtyvä oli väärä. K- tai S-vetoisena se olisi mennyt läpi. Olet oikeassa, että kilpailu keskusten välillä on koventunut. Redi on huono vertailukohta. Hesan viherkommarit kiusaa autoilijaa niin paljon, että sillä ei viitsi mennä, kun muualle pääsee helposti ja liikenteen solmukohta siitä tulee vasta, kun siitä sellainen tehdään väkisin pysäyttämällä Vantaan bussit sinne ja Laajasalon spora valmistuu.

näihin kivijalkakauppoihin ei

näihin kivijalkakauppoihin ei sitä tavaraa juurikaan mahdu sen paremmin kuin suuria asiakasmääriäkään,jokaiseen pikkupuljuun pitää myös kuljettaa tuotteet. kyllä tämä vanha espookin ansaitsisi kunnon kauppakeskuksen yli 40 000lle asukkaalleen.(Silloin logistiikka valmistajilta koteihin hoidettaisi mahdollisimman pitkälle kauppiaiden ja valmistajien kuorma-autoilla ja pitemmät matkat kiskoilla)???

Yksi kivijalkakauppa palvelee

Yksi kivijalkakauppa palvelee pientä joukkoa asiakkaita ja eri alojen tavarat ovat eri kaupoissa. Tilaa ei siis tarvita niin paljon verrattuna ostoskeskusten käytäväverkostoihin ja parkkitiloihin verrattuna. // Joka tapauksessa valmistajien ja tukkukauppojen liikenne tavaraa kauppoihin viedessä on pienempää kuin jokaisen asiakkaan jokainen kauppamatka ostoshelvettiin ja sieltä takaisin yhteenlaskettuna. Lähikauppaanhan pääsisi oikeín rakennetuissa yhdyskunnissa kävellen. Optimitilannehan on, että tuottaja, valmistaja vie tavaran lähikauppaan josta asiakas käy sen omin lihasvoimin hakemassa. Eikä tukkukaupan välissäolo juurikaan tilannetta pahenna ellei tavaraa rahdata lentokoneilla toiselta puolen maailmaa. noinniinkuin saastuttamisen kannalta.

Lommilalla ei ole

Lommilalla ei ole edellytyksiä kauppakeskukseksi. Sieltä puuttuvat kunnan palvelut (mm. kirjasto, terveyskeskus ym.). Sinne on myös mahdotonta houkutella autotonta nuorisoa, joka on kauppakeskusten tärkeä asiakasryhmä. Ja tuskinpa Entressen Alko sinne siirtyy. Entressessä on jo Lidl ja toinen on tulossa Bemböleen. Tuskin siis kolmatta tulee aivan viereen.// Raideliikennettä Lommilaan emme tule näkemään omana einaikana.// Redi on osoittanut, että kiristyneessä kilpailutilanteessa kauppakeskuksessa pitäisi olla jokin erityishoukutin. Parhaimmillaankin Lommila olisi vain automarket.

terveyskeskus?niin kuin

terveyskeskus?niin kuin sellossa vai,Sinne on myös mahdotonta houkutella autotonta nuorisoa,hyvä vai paaha? kaskun bembööleen tulee lidl kun muuralassa jo on niin miksei lommilassakin ja alkoa ei tarvitse siirtä vaan perustaa uusi.Automarket kuulostaa hyvältä

Otsikko on laadittu kuin

Otsikko on laadittu kuin kauppakamari olisi puolustamassa hypermarkettien hypermarkettioikeuksia. En kuitenkaan usko hypermarkettien olevan itse menemässä mihinkään vaan niiden omistajien olevan pystyttämässä niitä rahapyydyksiksi kaikkiin niihin paikkoihin jossa kuvittelevat saavansa ihmiset houkuteltua heille rahansa kantamaan. Kyse on siis hypermarkettien omistajien oikeuksista. Niitä Kauppakamari on ajamassa, äänitorvenaan näköjään myös Länsiväylä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu