Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Raidejokeri kolkuttelisi Otaniemessä reilun parinkymmenen metrin päässä kerrostalon seinästä – asukkaat vaativat muutosta

OTANIEMI Asukkaat pelkäävät raidejokerin aiheuttavan tärinää ja melua. He siirtäisivät kiskot tien toiselle puolelle.

Laura Paunila Otaniementien varrella, johon raidejokeria ollaan linjaamassa. Se haukkaisi osan kerrostaloja suojaavasta viheralueesta.

Seppo Korkman

Tulevan raidejokerin linjaus huolettaa kerrostaloasukkaita Otaniemessä.

Kuusi taloyhtiötä Otaniementien varrella sekä Otaniemi-seura katsovat, että raiteet ovat tulossa liian lähelle asuintaloja. Asukkaat ovat huolissaan raitiovaunujen melu- ja tärinähaitoista.

– Lähimmän raiteen keskilinjalta on vain reilut parikymmentä metriä kerrostalon seinään, sanoo asunto-osakeyhtiö Otanotkon puheenjohtaja Laura Paunila.

Paunila huomauttaa, että rata kulkisi lähes puolet lähempänä asuintaloja kuin meluselvityksen mukainen etäisyys on Laajalahdessa, Vermossa ja Leppävaarassa.

– Melu on terveydelle vahingollista.

Asukkaat siirtäisivät raitiolinjan talojensa edestä Otaniementien toiselle puolelle eli länsipuolelle. Siellä se oli hankesuunnitelmassa vuonna 2016, mutta raidejokerin tiedotustilaisuudessa viime lokakuussa linjaus kulkikin yllättäen tien itäpuolella.

Liian lähellä kulkeva raideliikenne heikentää vakavasti asumisviihtyvyyttä, taloyhtiöt toteavat kannanotossaan.

– Korttelissa on noin 450 asukasta. Otaniementien suuntaisista asunnoista kaksi kolmasosa on sellaisia, että ainoat ikkunat ovat tielle päin, Paunila selvittää.

Hän vetoaa laissa asetettuihin melutasoihin, joita ei saa ylittää. Raideliikenteen aiheuttaman tärinän vaikutuksia 1950-luvulla rakennettuihin taloihin ei myöskään ole selvitetty tarpeeksi.

Katualueen leventyminen uhkaa lisäksi kaventaa talojen suojana olevaa viheraluetta.

– Kadun reuna pitää säilyttää nykyisellä paikallaan ja raitiolinja siirtää tien toiselle puolelle, jossa ei ole asutusta, kiteyttää Paunila taloyhtiöiden vaatimukset.

Raidejokerin 25 kilometrin matkalla on Otaniementien lisäksi muitakin kohtia, joissa linjausta on muutettu hankesuunnitelmassa esitetystä, toteaa katuinsinööri Pauliina Kuronen Espoon kaupunkitekniikan keskuksesta.

Hän tähdentää, että hankesuunnitelma on vain viitteellinen suunnitelma.

– Raiteiden nykyisellä linjauksella liikenne sujuu parhaiten Otaniementien ja Karhusaarentien liittymässä ja siitä eteenpäin.

Linjaus myös säästää kunnallistekniikan siirtokustannuksissa ja lisäksi siinä on huomioitu Lehtisaaren suunnasta tuleva Tiederatikka, joka kulkisi osan matkaa samaa rataa kuin raidejokerikin.

Otaniementiellä otetaan käyttöön koko asemakaavan mukainen katualue.

– Siihen mahdutetaan ratikka, autot, pyöräilijät ja kävelijät. Katualueen puut pääosin poistetaan, mutta talojen tonteista ei lohkaista mitään, Kuronen sanoo.

Tehdyn selvityksen mukaan alueen maaperä on sellaista, että tärinän ei pitäisi vaikuttaa taloihin. Raidejokeri ei Kurosen mukaan myöskään lisää melua.

– Suurin melun aiheuttaja on ajoneuvoliikenne. Mallinnusten perusteella melutaso pysyy samana raidejokerinkin aikana.

Keväällä esille

Raidejokeriin liittyvä Otaniementien katusuunnitelma on työn alla ja tulee nähtäville alkukevään aikana. Sen hyväksyy tekninen lautakunta.

Espoossa on tehty yhdeksän raidejokerin vaatimaa asemakaavan muutosta. Seitsemän on lainvoimaisia, yksi palautettu valmisteluun ja yhden valituskäsittely on kesken.

Raidejokeri kulkee keskimäärin 25 kilometrin tuntivauhtia. Vuoroväli ruuhka-aikoina on viisi minuuttia.

Lisää aiheesta

Raidejokerin kustannukset pomppasivat 100 miljoonaa euroa6.11.2018 10.39
Raidejokerin työt alkoivat puiden kaadolla Laajalahdessa3.10.2018 19.05
Raidejokerin kustannusarvio pieneni hieman – edelleen 80 miljoonaa yli tavoitteen20.6.2018 13.35

Kommentit (3)

Kommentit

Kyllä Suomen velkaisimmalla

Kyllä Suomen velkaisimmalla kunnalla rahhaa riittää. Metroa ja muuta raidetta sinne tänne. Onko raiteet tätä päivää ? Ainakin ne ovat kallein ja agressiivisin tapa repiä ymräristöä ja tässä yhden ratikkalinjan takia ! Jos joku kustannusarvio on esitetty niin jokainen espoolainen tietää että tuplaksi menee.

Palveluja ja

Palveluja ja liikenneyhteyksiä toki halutaan mutta sitten kun niitä tuodaan ne eivät kelpaa. Ainakin minulle tänne nykyisen 550:n reitin varteen Tapiolantielle kiskot kelpaisivat, vaikka suoraan ikkunamme alle. Tuokaa ne tänne jos otaniemeläisille ei kelpaa. Pysäkki toki tietysti kans.

On suuri virhe rakentaa

On suuri virhe rakentaa Raidejokeri päättymään Keilaniemeen. Tämä juna/spora (mikä ikinä onkaan) pitäisi viedä tapiolan keskustaan asti. Tapiolantiellä on mainiosti tilaa raiteille nappaamalla metrin tai pari pientareelta, toisin kuin Espoon kaupunki väittää.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu