Puheenaihe

Espoolla on kovat odotukset raidejokerista: Jopa 22 000 uutta asuntoa ja 20 000 työpaikkaa

Matkan Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen arvioidaan kestävän raidejokerilla noin tunnin.

Raide-Jokeri

Jopa 22 000 uutta asuntoa ja 20 000 uutta työpaikkaa. Tällaiset odotukset Espoolla on siitä, mitä raidejokeri voi tuoda tullessaan.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman kohonneine kustannusarvioineen viime maanantaina. Helsinki hyväksyi sen jo aiemmin.

Helsingin osuus raidejokerin 386 miljoonaan euroon nousseesta kustannusarviosta on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa.

Valtion osuuden jälkeen Espoon maksettavaksi jää 92,5 miljoonaa euroa. Helsingin Roihupeltoon tulevan varikon infran kustannuksista Espoon osuus on 7,1 miljoonaa euroa.

Espoon kaupunginvaltuuston päätös tarkoittaa, että Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan 25 kilometriä pitkän pikaraitiolinjan rakentaminen voi alkaa kesäkuussa.

Raidejokerista noin 16 kilometriä sijoittuu Helsinkiin ja 9 Espooseen.

 

Espoon puolella raidejokeri mutkittelee Leppävaarasta Keilaniemeen.

Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo kertoo, että eniten asuntoja on tulossa Perkkaan suuntaan. Sinne on rakentumassa muun muassa Vermonniityn asuinalue.

– Vermonniityn alueelle kaavaillaan noin 6 000 asukasta, Isotalo sanoo.

Uusia asuntoja on tulossa raidejokerin läheisyyteen myös Otaniemessä. Kivimiehen alueelle on Isotalon mukaan suunnitteilla asuntoja noin 3 000 asukkaalle.

– Nämä ovat merkittävimmät paikat, joihin asuinrakentamista saadaan lisää, Isotalo sanoo.

Asuntoja on suunnitteilla raidejokerin läheisyyteen myös esimerkiksi Etelä-Leppävaarassa ja Keilaniemessä.

 

Raidejokerin rakentamisen on määrä alkaa kesäkuun alussa useasta paikasta sekä Espoossa että Helsingissä.

Espoossa rakennustöiden on tarkoitus alkaa kesäkuun aikana Ravitieltä, Maarintieltä ja Impilahdensillalta, kertoo Raidejokeri-projektin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.

Helsingissä rakentaminen alkaa muun muassa Takkatieltä, Pitäjänmäentieltä ja Pirkkolantieltä.

Ensimmäisiä työvaiheita ovat työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentaminen, maaleikkaukset ja johtosiirrot.

Pikaraitiolinjan liikennöinti alkaa tämänhetkisen aikataulun mukaan kesäkuussa 2024.

 

Raidejokeri korvaa bussilinjan 550. Bussilinja kulkee myös raidejokerin rakennustöiden aikana, mutta työt muuttavat paikoin linjan kulkua.

Raidejokeri-projektin ja Helsingin seudun liikenteen HSL:n on määrä tiedottaa muutoksista lähempänä rakentamisen aloittamista.

Pikaraitiolinjan keskinopeus on noin 25 kilometriä tunnissa. Matka Itäkeskuksesta Keilaniemeen kestää raidejokerilla siis noin tunnin.

– Matka-aika ei lyhene verrattuna nykyiseen jokerilinjaan, mutta kyytiin mahtuu 2–3 kertaa enemmän matkustajia, eikä ratikka jää bussien tapaan ruuhkaan, koska se liikkuu omalla kaistallaan, Raidejokerin verkkosivuilla todetaan.

Raidejokeri toteutetaan allianssimallilla. Mallissa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat muodostavat yhden organisaation. Osapuolet jakavat hankkeen riskit ja hyödyt.

Jos hyväksytty kustannusarvio ylittyy, tilaajan eli Espoon ja Helsingin lisäksi myös urakoitsijat ja suunnittelijat maksavat siitä. Jos arvio alittuu, tilaaja maksaa osan alituksesta bonuksina urakoitsijoille ja suunnittelijoille.

 

Ennusteen mukaan vuonna 2030 raidejokerilla olisi 92 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Espoon valtuusto hyväksyi roimasti kallistuneen raidejokerin – päätöstä edelsi pitkä keskustelu29.4.2019 19.56
Espoolaiset saamassa katokset pysäkeilleen – kaupunginhallitus hyväksyi raidejokerin ilman säästöjä15.4.2019 17.34
Kilometrin lyhyempi rata, pysäkeiltä katokset pois ja enemmän sepeliä – Espoon kaupunginhallitus saa eteensä raidejokerin säästösuunnitelman12.4.2019 13.30

Kommentit (8)

Kommentit

Odotuksia voi olla mutta

Odotuksia voi olla mutta tässäkin raideinvestoinnissa Espoon johto valehtelee suoraan: 92 000 matkustajaa tarkoittaa vuorokauden 18 aktiivisella tunnilla että jokaisessa ratikassa on aina keskimäärin 92 matkustajaa ja vuorot lähtevät minuutin välein. Herätkää veronmaksajat !

Siis tarkoittaa työpaikkoja

Siis tarkoittaa työpaikkoja rakennusvaiheessa ulkomaalaisille ei suomalaisille.Yleisesti työpaikat laskusuunnassa.

Olisikohan jo aika alkaa

Olisikohan jo aika alkaa miettiä Espooseen myös muita linjoja. Esimerkiksi jostakin Otaniemen pohjoispuolelta Pohjois-Tapiolaan ja edelleen länteen länteen. Samaa linjaa voisi jatkaa Lehti- ja Kuusisaaren kautta Munkkiniemeen ja sieltä itään kohti Pasilaa. Samaten esimerkiksi Leppävaarasta pohjoiseen ja ehkä luoteeseen. Ja myös poikittaisia linjoja ... ja toteuttamaan heti kun Jokeri valmistuu.

Eiköhän nuo alueet olisi

Eiköhän nuo alueet olisi rakennettu joka tapauksessa, joten kytkeminen tuohon on lähinnä huono vitsi. Ratikka ei juutu ruuhkaan - no ei juuttuisi bussikaan ihan omalla kaistallaan, mutta yksi hajonnut bussi on huomattavasti helpompi ohittaa kuin hajonnut raitiovaunu.

Eikös Otaniemestä pääse

Eikös Otaniemestä pääse metrolla nyt jo Itäkeskukseen ja nopeammin kuin tunnin kestävällä raidejokerilla. Espoossa eletään tässä metron sekoittamassa liikenne sumussa, eikä nähdä metsää puilta ja sitä todellista tarvetta sekä kokonaiskuvaa missä ne liikenne ongelmat oikeasti on. Näin hajallaan oleva Espoo tarvitsee ihan erinäköisen ratkaisun kuin Raidejokerin, jolla palvellaan myöskin muitakin Espoolaisia eikä vain Länsiväylän lähialueita. Kallis hanke 92,5 miljoonaa maksava Raide-Jokeri kuitenkin on ja ketä se palvelee.

Ei kai keskiverto

Ei kai keskiverto jokerilinjan matkustaja kuljekaan Otaniemestä Itäkeskukseen tai päinvastoin vaan välttää kiertämästä Helsingin keskustan kautta siirtyessään sinne vievältä yhdeltä säteittäiseltä linjalta toiselle. // Toivottavasti kiskot myös ohjaavat maankäyttöä ja yhdyskuntasuunnittelua siten, että jatkossa Espoo ei olisi sellainen läjä gryndereiden hätäisesti pystyttämiä lähiöitä kuin se on tähän asti ollut.

Ei se ole nyt olennaista,

Ei se ole nyt olennaista, kulkeeko päästä päähän. Olennaista on se, että tuosta "pika"raitiotiestä on saatu jotenkin aivan järkyttävän hidas.

Melko kallis ja tehoton

Melko kallis ja tehoton tapahan tämä on hoitaa Otaniemen ja Leppävaaran välinen yhteys. Näistä "päätepisteistä" itään ja länteen pääsee nopeammin metrolla/junalla. Tällainen maanpäällinen uusin linja joudutaan rakentamaan paljoltin puistojen reunoja yms pitkin, minkä varrella rajallinen määrä asuntoja/työpaikkoja. Linjan nopeuskin kun on vaatimaton niin jatkossakin moni valitsee ennemmin saastuttavan bussin jos se sattuu kulkemaan paremmin ovelta-ovelle. Esim. Leppävaarasta Oulunkylään tai Huopalahteen pääsee jatkossakin vähintään yhtä nopeasti junalla ja keilaniemestä nopeammin itähelsinkiin metrolla. Toivottavasti tämäkin rahoitetaan niin pitkällä lainalla, ettemme me nykyiset espoolaiset veronmaksajat joudu tästä kovin suurta osaa maksamaan.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu