LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Mielipide: Länsi-Uudellamaalla on tuhannen taalan paikka saada kaksi rataa – mahdollisuutta ei saa tärvellä

Julkinen liikenne on tulevaisuutta ainakin, mikäli tarkastelemme nykyhallituksen ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa. Ihmisiä kannustetaan vaihtamaan yksityisautonsa kumipyöriin ja kiskovaunuihin tiemaksujen avulla.

Länsi-Uusimaa on rivitalo- sekä omakotiasujien mansikkapaikka ja on selkeää, että he kaikki eivät pysty käyttämään julkista liikennettä.

Länsi-Uudenmaan kunnilla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus tukea tätä kehitystä. Rajojemme läpi kulkisi potentiaalisesti kaksi junalinjaa sekä pohjoisessa että etelässä, joiden avulla voisimme mahdollistaa valtaosalle uusmaalaisista ympäristöystävällisemmän ja sujuvamman työmatkan. Olemme nyt kuitenkin menettämässä tämän tuhannen taalan paikan.

Useat uusmaalaiset valtakunnanpoliitikot ovat tällä viikolla esittäneet populistisia väitteitä, joiden mukaan tunnin juna on liian hidas, eikä palvele sen vaikutusalueen asukkaita. Nämä väitteet eivät kuitenkaan vastaa totuutta.

Suurin ongelma nykyisellä rantaradalla on kapasiteetti. Turun suuntaan kulkevat pikajunat syövät kapasiteettia, joka voitaisiin niiden sijaan luovuttaa lähijunille. Tunnin junan seurauksena nämä pikajunat voitaisiin siirtää pohjoisemmalle oikoradalle, jolloin rantaradalle vapautuisi huomattavasti tilaa lähi- ja taajamaliikenteelle.

Yhtä lailla, mikäli rantaradan liikenne haluttaisiin vastaamaan tunnin junan nykyistä suunniteltua nopeutta, tulisi se rakentaa käytännössä kokonaan uudelleen sen mutkaisuuden takia. Tämä tarkoittaisi luonnollisesti merkittäviä pakkolunastuksia, joissa vuosisadan aikana syntynyt kulttuurimaisema tuhoutuisi. Samaan aikaan toinen puoli uusmaalaisista joutuisi edelleen turvautumaan yksityisautoon ja maksamaan kiltisti ruuhkamaksunsa.

On tekopyhää tehdä politiikkaa, joka pakottaa ihmiset auton rattiin samaan aikaan, kun valtio aktiivisesti rankaisee sen käytöstä. Maailmaa ei pelasteta siltarumpupolitiikalla, vaan vastuullisella päätöksenteolla, josta hyötyvät kaikki Länsi-Uudenmaan asukkaat.

Markus Myllyniemi

valtuustoryhmän puheenjohtaja

ja kunnanvaltuutettu (sd.)

Kirkkonummi

Lukijalta

Kommentit (2)

Kommentit

Aina autolla koska edulliset

Aina autolla koska edulliset parkkihallit löytyy.

Tekopyhää on tulla tänne

Tekopyhää on tulla tänne vaatimaan kaikenmaailman tunninjunia. Koko hankkeen takana on halu mm. rakentaa Histaan kymmeniä tuhansia asuntoja, jonka edellytyksenä on raiteet. Onhan tietty demarit tekopyhälistauksen kärkipaikoilla, että sen puoleen tietty ihan oikealla asialla. Että oikein pakotetaan auton rattiin, voi elämän kevät, mieluummin ajan omalla autolla, kuin tungen julkisiin. Tokihan Länsi-uudellemaalle vielä omakotitalojakin mahtuu, kunhan tämä pientalo idylli siirretään muutama kymmenen kilometriä länteen. Ja taas on sama yksityisautoiludilemma edessä. Tunninjuna hankehan on Mäkelän väkisin tunkema unelma ja sitä puolustavat muut poliitikot vaan nuolee M:n hanuria, kuka mistäkin syystä. Ja jos rakentamaan päästään, niin Espoon kaupungin virkamiesten paras kaveri YIT, on tietysti mukana pääsuharina

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet