Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ottaa tuoreessa blogikirjoituksessaan kantaa keskustatunnelista heränneeseen keskusteluun.
– Maanalaisen kokoojakadun ja kävelykeskustan ympärillä käytävä keskustelu on kilpistynyt juupas-eipäs-väittelyksi autoilun ideologisen vastustamisen ja kannattamisen välillä. Keskusta ansaitsisi osakseen syvällisempää analyysia. Kyse on niin paljon muustakin kuin autoilusta. Kyse on siitä, miten rakennamme viihtyisämpää, hauskempaa, maailman toimivimman modernin metropolin ydinkeskustaa pitkälle tulevaisuuteen. Keskustelu Helsingin ydinkeskustan kehittämisestä pitäisi olla keskustelua siitä, millainen Suomen pääkaupunki on 100 vuoden kuluttua, Vapaavuori kirjoittaa.
Vapaavuoren mukaan sopiva sekoitus asumista, työpaikkoja ja liiketilaa pitää kaupungin keskustan houkuttelevana ja elävänä. Mikäli keskustan saavutettavuudesta ei huolehdita, urbaanit keskittymät siirtyvät muualle.
– Osittain näin on jo nykyisillä liikennemäärillä käynyt. Hätkähdyttävää kyllä Helsingin keskustassa on tänä päivänä 15 000 työpaikkaa vähemmän kuin 2000-luvun alussa. Samassa ajassa naapuripääkaupunkimme Tukholma on onnistunut kasvattamaan keskustatyöpaikkojaan yhtä paljon kuin Helsingistä on niitä hävinnyt, Vapaavuori vertailee.
– Helsingissä keskustasta puuttuu kokonaan pääväylä uusien kasvavien asuinalueiden liikenteen ohjaamiseksi pois pienemmiltä kaduilta. Jos autot ohjattaisiin laajemmin maan alle, vapautuisi katutilaa kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle. Samalla joukkoliikenne saisi lisää tilaa, nopeutuisi ja muuttuisi houkuttelevammaksi. Unelmani on, että vapautuva katutila täyttyy ihmisten myötä kahviloilla, ravintoloilla, terasseilla ja erilaisilla tapahtumilla.
– Varmasti helpoin tapa välttää ottamasta vastuuta tulevaisuuden skenaarioiden pohdinnasta, on vain todeta maanalaisen kokoojakadun ja kävelykeskustan olevan investointina liian kallis. Itse en ainakaan vielä kykene vastaamaan siihen, minkä hinnan olisin valmis maksamaan toimivammasta ja elävämmästä keskustasta, siitä että kaupunki varautuu asianmukaisesti kasvuunsa pidemmällä aikavälillä.
Vapaavuoren mielestä kokonaisuutta pitääkin tarkastella riittävän pitkälle tulevaisuuteen. Tunnelia ei tehdä kymmeneksi, 20 tai edes 50 vuodeksi, vaan ratkaisun on oltava toimiva vielä 2100-luvullakin.
– Nyt käsillä olevassa päätöksenteon vaiheessa ei vielä ratkaista, tarvitaanko keskustan kasvavan liikenteen ratkaisemiseen ja elinvoiman säilyttämiseen maanalaista kokoojakatua ja käveltävämpää keskustaa. Tässä vaiheessa ratkaistaan, ansaitsevatko helsinkiläiset perusteellisen selvityksen asiasta, Vapaavuori kirjoittaa.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.
Kommentit
Niin. Miks kaikki sitten
Vapaavuori haluaisi kuljettaa
Tuo isossa kaupungissa
Nimimerkki ei tainnut huomata
Triplan jälkeen keskustaan ei
Sata vuotta on turhan pitkä
Sata vuotta on
Eikö Vapaavuori voi tehdä
Niin, millainen Helsinki on
Helsinki sadan vuoden päästä?
Keskustan kadut eivät ole
Jos on kokoojakatu maan
Voihan olla että