Metron kuljetuskapasiteettia täytyy lisätä tihentämällä vuorovälejä 2020-luvun loppuun mennessä, kertoo Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos tiedotteessaan.
Syyskuun lopulla Helsingin Uutiset kertoi, että Helsinkiin on tulossa viisi uutta metrojunaa. Ne eivät kuitenkaan yksin riitä turvaamaan metron kapasiteettiä matkustajamäärien kasvaessa tulevan vuosikymmenen lopulla.
Metron kapasiteetin kasvattamista koskevassa esiselvityksessä todetaan, että vuorovälien tihentäminen vaatisi osittaista kulunvalvonnan automatisointia. Kuljettajat pysyisivät toistaiseksi edelleen junissa, mutta junien nopeutta valvottaisiin ja ohjattaisiin järjestelmällä keskitetysti.
– Selvitys yhteistyössä HKL:n, HSL:n ja Länsimetro Oy:n kesken käynnistettiin, jotta voimme turvata metroliikenteen riittävyyden, luotettavuuden ja häiriöttömyyden myös matkustajamäärien kasvaessa kaupunkikehityksen myötä, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sanoo tiedotteessa.
Hänen mukaansa valmistelu on syytä aloittaa ajoissa, koska kulunvalvonnan uusiminen tarkoittaa isoja muutoksia infrastruktuuriin, metrojuniin ja liikennöintikäytäntöihin.
– Se on kestoltaan noin vuosikymmenen kestävä hanke.
Selvityksessä todetaan edelleen, että myöhemmin tulee arvioida, onko 2030-luvulla tarkoituksenmukaista siirtyä vielä jatkuvasta kulunvalvonnasta täysautomaattimetroon, kun metrojunakalusto on täysin uusittu tukemaan automaattiliikennettä.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.
Kommentit
Voisi tietysti harkita myös