Puheenaihe

Lommila saa edelleen odottaa kauppakeskustaan – Nykyiset neliömäärät eivät riitä Keskolle ja HOK-Elannolle

Havainnekuva Lommilaan kaavaillusta kauppakeskuksesta on vuodelta 2014. Pitkään kiistelty hanke ei ole edennyt.

Arkisto/Arkkitehdit Tommila Oy

– Hanke on kehitysvaiheessa, Keskon aluejohtaja Timo Heikkilä vastaa, kun kysytään Lommilan kauppakeskushankkeen kuulumisia.

– Paitsi että kaupallinen kehitystyö etenee eri muodoissa, myös uusi maakuntauudistus on tarkastelukohteena, hän jatkaa.

Hän viittaa Uusimaa-kaavaan, jonka ehdotus on nähtävillä ja kommentoitavana 8. marraskuuta saakka. Ehdotuksessa Turunväylän ja Kehä III:n risteyksekseen on sijoitettu ympyrä, joka merkitsee kauppaa, joka vaatii paljon tilaa, mutta ei kilpaile keskustaan sijoittuvan kaupan kanssa ja jonka tyypillinen asiointitiheys on pieni.

– Päivittäistavarakauppa aiheuttaa yleensä paljon asiakasvirtaa. Kärjistäen kaavaehdotuksen voisi tulkita niin, että siellä kävisi mahdollisimman vähän väkeä. Meidän päivittäistavarakaupassa käy paljon väkeä, hän sanoo.

 

110 000 neliön kauppakeskus on Keskon ja HOK-Elannon yhdessä ajama hanke. Yritykset omistavat jo kauppapaikan maat Turunväylän ja Kehä III:n risteyksessä. Tosin maakauppojen aikaan kaavoituksessa sallittiin 10 000 neliötä päivittäistavarakaupoille.

Valtuusto hyväksyi pitkään pyöritellyn asemakaavan vuonna 2015. Vuonna 2017 korkein hallinto-oikeus ei antanut Uudenmaan ely-keskukselle enää jatkovalituslupaa Helsingin hallinto-oikeuden vuosi sitten antamaan päätökseen, jossa Lommilan kaavasta tehdyt valitukset hylättiin.

Näin ollen rakentaminen olisi voinut alkaa jo ajat sitten. Asemakaavaan sisällytetyt neliömäärät eivät kuitenkaan riittäneet HOK-Elannolle ja Keskolle.

 

Asemakaavassa päivittäistavarakaupalle annettiin 4 000 neliötä. Kauppakeskukseen tulevien Prisman ja Citymarketin täytyisi olla noin puolet pienempiä kuin normaalisti.

– Lommila on vaikea toteuttaa tuollaisella rajoituksella. Selvitämme edelleen vaihtoehtoja, miten voisimme edetä, HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen sanoo.

– Lommilan kokoista kauppakeskusta ei voi rakentaa, jos se ei ole vahvasti ankkuroitu, hän sanoo.

Vahvalla ankkuroimisella hän tarkoittaa päivittäistavarakaupan tarjontaa. Lommilan on Karjalaisen mukaan tarkoitus olla seudullinen kauppakeskus, jolloin sen vaikutusalue on laaja. Sen vuoksi pieni tai keskikokoinen päivittäistavarakauppa ei riitä.

On vaikeampaa saada muuta toimintaa kauppakeskuksen ympärille, jos päivittäistavarakaupan vetovoima ei ole tarpeeksi suuri.

On myös käyty keskusteluja Espoon kaupungin kanssa, että vaarantaako kauppakeskushanke Espoon keskuksen vetovoiman.

– Meidän näkemyksemme mukaan Lommila ja Espoon keskus ovat yhteenkasvavaa aluetta, ne eivät kilpaile keskenään, Heikkilä kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Hypermarkettien päästävä Lommilaan, kauppakamari vaatii – "Lisättäisiin alueen vetovoimaa ja vähennettäisiin päästöjä aiheuttavaa autoliikennettä"5.12.2018 20.30
Hypermarkettien päästävä Lommilaan, kauppakamari vaatii – "Lisättäisiin alueen vetovoimaa ja vähennettäisiin päästöjä aiheuttavaa autoliikennettä"5.12.2018 20.30
Vääntö Lommilan kauppakeskuskaavasta jatkuu11.1.2017 11.33
Hallinto-oikeus hylkäsi Lommilan kauppakeskusvalitukset Espoossa30.11.2016 11.13
Kauppajättien usko Lommilan ostosparatiisiin ei horju – raiteiden varsilla Espoossa pian jo 300 000 kauppakeskusneliötä9.10.2016 07.00
Asiantuntija: Metrovarsi kerää kauppakeskukset –  "En usko, että Lommilaan lähdetään tässä taloustilanteessa sijoittamaan"12.8.2016 07.00
Lommilan kauppakeskuksen ideat uusiksi – ”Mietittävä niin, että hanke kannattaa”13.10.2015 12.00
Espoo sanoi taas ”kyllä” Lommilan hypermarketille – valtuusto äänesti esteellisyyksistä12.10.2015 22.49
Vihreät tykittävät yhä Lommilan kaavaa nurin9.10.2015 19.32
Joko vihdoin Lommilaan kauppakeskus? – Kaava etenee valtuustoon1.10.2015 08.00
Lommilan kaava uusiksi, Markku Sistonen esteellinen29.6.2015 11.08
Lommilan kauppakeskuskaavasta valitus7.5.2014 09.00
Viilattu Lommilan kaava läpi valtuustossa28.1.2014 08.52
Espoo myy Lommilasta maata hypermarketin pohjaksi17.12.2013 12.49
Ely-keskus ei vaadi Lommilasta ympäristöselvitystä7.12.2012 10.25

Kommentit (14)

Kommentit

Naurettavin projekti ikinä.

Naurettavin projekti ikinä.

Olisiko jo nyt aika kääntää

Olisiko jo nyt aika kääntää kehitys suurista ostoskeskuksista kohti sitä, että keskusliikkeet huolehtisivat kaupan logistiikasta kivijalkoihin asti, sinne missä ihmiset asuvat? // Ei ole ilmastonmuutoksenkaan kannalta kestävää, että keskusliikkeet toimittavat isoilla kuljetuksilla tavarat entistä harvempiin keskuksiin joihin ihmiset joutuvat kulkemaan omilla autoillaan kuljettaakseen ne loppumatkan koteihinsa. // Parempi olisi jos isommat ja harvemmat kuljetukset vietäisi harvemmin mahdollisimman lähelle ihmisten asumis- ja kulutuspaikkoja jolloin useammat ja ja useamman tekemät matkat kauppaan voisi tehdä kävellen. Olettaen siis, että joku jossakin välittäisi edes yrittää tehdä ilmastonmuutokselle jotain.

Niinhän tässä on pikkuhiljaa

Niinhän tässä on pikkuhiljaa käymässä kun eriskoisliikkeetkin sisältävä lähin ostoskeskus löytyy aina korkeintaa muutaman kilometrin päästä ja usein työmatkan varrella. Enään ei tarvitse lähteä keskustoja ruuhkauttamaan ostosten takia ja useassa kaupassa voi vierailla näppärästi jalkaisin kehnollakin kelillä. Suuri ostoskeskusten määrä on tuskin vähentänyt lähikauppojen määrää ainakaan pk seudulla.

Nimimerkki on siis

Nimimerkki on siis sijoittamassa 'kivijalkoihin' ostoshelvettejä? Saahan sitä haaveilla mutta epäilen rupisen kapitalismin iskevän takaisin ja nykyisen megaostoskeskustrendin kääntyvät alan 'toimialarationalisoimiseen' ja 'kilpailukykyisen verkoston' hakemiseen (lue: aletaan poistaa vanhimpia ja pienempiä keskuksia). Silloin edelleenkin kauppamatkat joudutaan tekemään entistä isompiin ja edelleen hajallaan oleviin ostoskeskuksiin joiden paikalla ennen oli tukkukauppojen varastot. // Suuntana kun pitäisi olla mahdollisimman lähellä tuotetut ja käsitellyt elintarvikkeet mahdollisimman lähelle yhteisinä kyyteinä ostettavaksi tuotuina. Oma lukunsa on tietenkin uudet mallit joissa vaihdanta voikin siirtyä eri paikkaan ketjua ja eritavoin tehtynä kuten esimerkiksi ruokapiirit ja niiden verkostuminen. Niiden pohjalta voisi ehkä mahdollisesti kehittyä uusia malleja myös alan enthusiasteja laajemman yleisön käyttöön.

Kehä3 sisällä asuvalla

Kehä3 sisällä asuvalla espoolaisella lienee lähin kauppa keskimäärin alle kilometrin päässä. Kuinka lähellä niitä pitäisi olla, jos se ei ole riittävä tiheys? Tulisiko niitä merkittävästi lisää, mikäli ostoskeskuksia ei olisi? Mitä lisäarvoa siitä saisi jos kaikki espoossa olevat erikoisliikkeet ripoteltaisiin kivijalkoihin ympäri espoota? Minä en ainakaan kaipaa taloyhtiömme kivijalkaan erikoisliikettäkään, missä sitten pyörisi kaikenlaista porukkaa ruuhkauttamassa pihoja ja katuja. Enkä kyllä itsekkään vastaavissa paikoissa tykkäisi asioida. Minne espoossa ne kivijalkamyymälät sijoitettaisiin? Lommilan, Entressen ja Espoon torin myymälät Suvelan vuokratalojen ja Espoon keskuksen virastojen kivijalkoihin? Kyllä kauppa kävisi. Jos hakusessa mahdollisimman lähellä tuotettuja elintarvikkeita ja sen takia kehäteiden ostoskeskukset pitäisi kieltää, niin tuolla ajatuksella keskustojen pikkuliikkeet pitäisi kieltää, siellähän on varsin vähän tuotantoa. Muutoin jos haluaa mahdollisimman nopeasti pellolta pöytään, niin kannattaa ennemmin suosia suurimpia marketteja kuin lähikauppoja. Noihin suurimpiin marketteihin kun sama tuote monesti matkaa suorempaa reittiä tuottajalta kun erilaisten tukkujen, jakelukeskusten ja rahtivarastojen kautta pikkukauppoihin.

onhan siellä kivijaloissa jo

onhan siellä kivijaloissa jo nytkin pitzeria ja parturi liikkeitä ja verottaja hymyilee,vähän kuin se vanha katsastusmies biisi

Nimimerkillä menee nyt tarun

Nimimerkillä menee nyt tarun puolelle. Ensinnäkin pitää erottaa 'erikoisliikkeet' ja 'päivättäistavarakauppa' toisistaan. Ne eivät ole sama asia. Sitten jokaiselle kilometrin päähän ei mahdu Lommilan, Ison omenan, Sellon t.m.s. kaltaisia ja kokoisia ostoskeskuksia. Kiistämätön tosiasia on päivittäistavarakauppojen vähentyminen ja niiden siirtyminen monille vain autoilla tavoitettaviksi. Pienimmät 'nukkumalähiöt' ovat parhaillaan menettämässä ainoita kauppojaan. // Lisäksi olen vakuuttunut, että alalla alkaa piankin 'toimialarationalaisointi' jolloin ne jotka eivät houkuttele tarpeeksi euroja alkavat kuihtua ja väistyvät entistä massiivisempien tieltä. Kuinka kauan ilmaiset ämpärit mahtavat houkutella ihmissiä ajamaan ostoskeskuksesta toiseen? // Toisaalta en ole huolissani noihin ostoskeskuksiin sijoittavien yritysten puolesta vaan mitä tuosta niiden kilpailusta seuraa toisaalta ihmisille ja toisaalta ympäristölle.

Ennenkin tämä rakennushanke

Ennenkin tämä rakennushanke on saatettu päätökseen kaikista jarrutuksista huolimatta joka alkaa muistuttaa enemmän hölmöläisten touhulta kuin tuon seutukunnan asukkaiden tarpeita ajatellen että olisi jo tuo pyytinki pystyssä. Onnetonta tunarointia päättäjien osalta koko hanke.

Heikkilä sanoo: ”Lommila ja

Heikkilä sanoo: ”Lommila ja Espoon keskus ovat yhteenkasvavaa aluetta” Miten Lommila ja Espoon keskuksen asutuksen pääosa voi kasvaa yhteen, kun välissä on: - rautatie - suojeltu jokilaakso - Tuomiokirkko - hautausmaa - suojeltu kartanomiljöö - moottoritie

eli matkat selloon omalla

eli matkat selloon omalla autolla jatkuvat

Jos jossain ostoskeskuksessa

Jos jossain ostoskeskuksessa on järkeä, niin tässä. Ongelma espoon päättäjille taitaa olla se, että kehitystä tapahtuu muuallakin kun metron varrella missä omat tontit sijaitsevat. Kunnon Espoolaista suhmurointia.

kun lähdet keskustasta

kun lähdet keskustasta (helsinkin)turuntietä pitkin mökille /maille niin mikä olis helpoin etappi tehdä ostoksia .oma lehmä ojassa?

kun lähdet keskustasta

kun lähdet keskustasta (helsinkin)turuntietä pitkin mökille /maille niin mikä olis helpoin etappi tehdä ostoksia .

Kiitos uutisen

Kiitos uutisen kirjoittamisesta. Seuraan mielellään tämän hankkeen etenemistä, kun asun käytännössä kehä III:n ja Turunväylän risteyksessä enkä haluaisi käyttää nuhjuisen Espoonkeskuksen palveluita.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu