Puheenaihe

Kaleva: Pyöräteiden lisäkilvistä tulossa miljoonalasku kunnille – ”Ei paranna turvallisuutta”

Kuvituskuva.

Pertti Louhelainen

Pyöräteiden lisäkilvistä on tulossa kallis lasku kunnille, kirjoittaa Kaleva. Kyltteihin velvoittaa kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki. Sen mukaisesti kaikki pyörätiet pitää merkitä lisäkilvellä kaksisuuntaiseksi, mikäli ne ovat kaksisuuntaisia. Lain mukaan ilman lisäkilpeä pyörätie on yksisuuntainen.

Kuntaliiton liikenneasiantutija Johanna Vilkuna toteaa Kalevalle, etteivät lisämerkit tuo lisäinformaatiota.

– Pyörätiet ovat iät ajat olleet kaksisuuntaisia. Mutta kallis lasku tästä on kunnille tulossa.

Vilkuna epäilee, että turha lisäinformaatio vain rasittaa havaintoympäristöä, eikä siten paranna turvallisuutta.

Yhden lisäkilven hinta on Kuntaliiton kaupungeilta pyytämien arvioiden mukaan 100 – 120 euroa kappaleelta, kertoo Kaleva. Suurimmissa kaupungeissa pyörätiemerkkejä on paljon.

Kalevan artikkeli aiheesta on täällä. 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (10)

Kommentit

Tuo on erittäin hyvä

Tuo on erittäin hyvä lisäkilpi, josta autoilia varmasti huomaa, että edessä on pyörätie eikä vain jalkakäytävä tai suojatie. Suojatieen tapauksessa riittää, että tarkistaa, onko jalankulkija juuri astumassda suojatielle, mutta pyörätieen tapauksessa sieltä voi kauempaakin tulossa joku hurjapää 40 ikm/h vauhtia (yli 10 m/s). // Lisäksi autoilijalla on tapana ajaa mahdollisimman lähelle etuajo-oikeutetua väylää nähdäkseen paremmin risteävää autoliikennettä. Tällöin auto saattaa olla osittain pyörätiellä ja pyöräilijä voi jostakin ilmestyä ja osua auton kylkeen. // Tuo on todella hyvä lisäkilpi ja ihmetyttää, miten moisen lisäkilven asentaminen voi maksaa satasen.

Tuo merkki ei koske mitenkään

Tuo merkki ei koske mitenkään autoilijoita. Edelleen, jos autoilija ei ole kääntymässä tai sille ei ole kolmiota tai stop merkkia, niin PYÖRÄILIJÄ on väistämmisvelvollinen. Eli jos on suora tie ja sen ylittää suojatien, niin autoilija väistää vain jalankulkijoita suojatiellä, pyöräilijoita EI tarvitse väistää. Mitä harvaa pyöräilija tietää, vaan luulee, että jos on suojatie, niin autot väistää.

Minä en ole ikinä nähnyt

Minä en ole ikinä nähnyt tuota lisäkilpeä muualla kuin kärkikolmiossa (tai STOP- merkissä), joka on sijoitettuna _ennen_ pyörätietä (kuten artikkelin kuvituskuvassa). Tuossa tilanteessa autoilija on selkeästi väistämisvelvollinen.

Turha kilpi. Kuvan

Turha kilpi. Kuvan tilanteessa autoilija kyllä katsoo molempiin suuntiin, kun on selkeästi väistämisvelvollinen kärkikolmion vuoksi. Mikään 40 km/h nopeudella suojatielle tulo ei täytä tieliikennelain 3 § määrättyä velvollisuutta huolellisuuteen ja varovaisuuteen. Se on vastuuntunnotonta kaahaamista. Risteävän tien käyttäjien väistämisvelvollisuus ei poista tätä velvoitetta eikä anna oikeutta yllättää muita tienkäyttäjiä. Minusta on kovin kummallista, että tuollaista kukaan edes ääneen esittää. Osoittaa vaan sen, miten huonosti ymmärretään niin liikennesäännöt kuin liikenteen kokonaisuus. Henkilöautoissa on nykyisin hyvin paksut A-pilarit, jotka rajoittavat tehokkaasti näkyvyyttä etuviistoon ja vaikka miten tarkkaan katsoo, niin pilarin taakse jäävä on katveessa, joka poistuu vasta auton käännyttyä sopivaan kulmaan. Silloin voi olla myöhäistä, jos pyöräilijä tulee niin kovaa vauhtia, ettei pysty itse mitään tekemään. Näitä ylläreitä sattuu aina silloin tällöin Helsingissä ja molempien osapuolien on oltava varovaisia, oli väistämisvelvollisuus kummalla tahansa. Pyöräilijään siinä kuitenkin enemmän sattuu...

Puuttuu pyöräilijoitä koskeva

Puuttuu pyöräilijoitä koskeva varoitus autojen liikkumisesta ajotiellä. Useimpa käännytään katua ylittämään ilman minkäälaista merkinantoa ja lainkaan vilkuilematta, onko liikennettä lähietäisyydellä.

Aina on parempi yllättää muut

Aina on parempi yllättää muut kuin kertoa etukäteen mitä aikoo tehdä. Koskee jossakin määrin myös autoilijoita, mutta pyörissä ei ole edes suuntavilkkuja, jotka voisi jättää käyttämättä.

MooXi.net - loistava projekti

MooXi.net - loistava projekti aikuisille, jotka haluavat löytää sukupuolen

Merkit maksa paljon koska

Merkit maksa paljon koska niitä asenntavat tekevät vain mutaman kyltin asemnuksen päivässä ja kuitenkin vähintään 2 henken työ porukka . Kuntien pitäisi kilpailuttaa sekä kyltit että asennukset ja kylmästi otta vain se halvin vaihtoehto joka täytä lain kirjaimen. Vaikka ei siltä teikijältä siten mitään etua kelekään tulisikaan. Ylensähän näissä urokoissa aina joku vetä välistä jotakin.

Ennen kyltin asennusta

Ennen kyltin asennusta käydään sota virka penttien kabineteissa ja tarkastetaan sata asiaa, ettei kyltti vaan loukkaa mitään erityis kansanryhmää, sukupuolta tai sukupuoletonta, romaanit ja samelaiset ml. Tulee hintaa. Selustan varmennus, vaikka menee pieleen antaa vapauden vastuusta jonka tämä porukka osaa.

nimenomaan, koska tulee

nimenomaan, koska tulee valitus siitä että kaikki henkilöt liikennemerkeissä ovat mustia

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu