Puheenaihe

Espoon kutsukyydit ovat vetäneet hyvin väkeä – yli tuhat matkaa viikossa

HSL:n ja ViaVanin kutsukyytipalvelun matkustajamäärät ovat kasvussa.

HSL

Matkustajamäärät ovat kasvussa Espoon kutsukyytikokeilussa, joka käynnistyi viime syksynä.

Kutsukyydillä on tehty yli 10 000 matkaa. Eniten matkoja on tehty Leppävaaran, Keilaniemen ja Otaniemen alueilla.

Matkojen yhdistelemiseen perustuva palvelu laajeni syksyn aikana myös Matinkylään ja Olariin.

Helsingin seudun liikenteen HSL:n ja ViaVanin kokeilu käynnistyi syyskuussa 2019. Sen tarkoituksena on selvittää, miten kutsuohjattu liikenne toimii perinteisemmän joukkoliikenteen täydentäjänä.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti, ja nyt kutsukyydillä tehdään yli 1 000 matkaa viikossa.

Keskimääräinen odotusaika on alle kymmenen minuuttia, ja käyttäjät antavat palvelulle arvosanaksi 4,8 viidestä. Kutsukyyti on palvellut niin työmatkaliikennettä kuin harrastusmatkojakin, HSL tiedottaa.

Uusia käyttäjiä on houkuteltu tarjoamalla mahdollisuutta kokeilla palvelua maksutta. Kahden euron tarjoushinta oli voimassa ensimmäisinä kuukausina.

Myös 13 vuotta täyttäneet voivat käyttää kutsukyytiä, jos ovat saaneet huoltajiltaan luvan yksin matkustamiseen.

Asiakaspalautteen perusteella yhä useampi matkustaja on korvannut yksityisautolla tehtäviä matkoja kutsukyydillä, mikä on ollut yksi palvelun tavoitteista, HSL tiedottaa.

ViaVanin kutsukyytipalvelu oli toinen voittajista HSL:n vuonna 2018 järjestämässä IdeaLab -kilpailussa, jonka palkintona oli puoli miljoonaa euroa palvelun toteuttamiseen ja kehittämiseen.

Nykyaikaiseen teknologiaan perustuvan kutsukyydin tarkoituksena on muun muassa kuljettaa ihmisiä Helsingin suuntaan kulkevien runkoyhteyksien äärelle. Tavoitteena on vähentää oman auton tarvetta Espoossa.

Matkustajilta saamamme palaute on Espoossa ollut hyvin positiivista, toteaa tiedotteessa ViaVanin toimitusjohtaja Chris Snyder.

– Yhdessä HSL:n kanssa olemme yhtä askelta lähempänä sitä, että omalle autolle on entistä vähemmän tarvetta.

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila puolestaan iloitsee, että matkojen määrän kasvaessa myös jaettuja kyytejä on yhä enemmän.

– Olemme tyytyväisiä myös siihen, että metro- ja juna-asemat ovat suosittuja matkojen lähtö- ja päätepisteitä, Anttila sanoo.

ViaVanilla on vastaavia projekteja myös muun muassa Oslossa, Lontoossa ja Berliinissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (2)

Kommentit

Ei silti paljon vaikka

Ei silti paljon vaikka kuulostaa siltä, Helsinki Taksi ajaa jopa 35000 kyytiä vuorokaudessa.

Onkohan tämä kyytipalvelu

Onkohan tämä kyytipalvelu huonosti esitelty koska asia on tuntematon monelle ja tietämättömyys on suurta. Miten ja missä ja ketä tämä palvelee ja mitä maksaa??

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu