Puheenaihe

Länsimetron liityntäparkeissa on satoja vapaita paikkoja joka päivä – vain reilu puolet paikoista käytössä arkisin

Kirjoittaja kritisoi alkuperäistä suunnitelmaa pienempien liityntäparkkialueiden rakentamista asemien yhteyteen.

Arkisto / Sirkku Aalto

Espoon metroasemien liityntäpysäköintipaikoissa on päivittäin satoja vapaita paikkoja. Reilut kaksi vuotta toiminnassa olleiden liityntäpysäköintien käyttöaste on jäänyt vähän yli 50 prosenttiin.

Matinkylän, Niittykummun, Urheilupuiston ja Tapiolan liityntäpysäköinneissä on yhteensä noin 1 000 pysäköintipaikkaa, jotka sijaitsevat pysäköintihalleissa.

Paikat on tarkoitettu autoilijoille, jotka jatkavat matkaansa metrolla tai bussilla. Pysäköinti maksaa yhteensä 2 euroa 10 tunnilta, lisäksi on oltava voimassa oleva HSL:n matkalippu.

 

– Käyttöasteessa on ollut pientä, tasaista kasvua ja nyt se on vakiintunut vähän yli 50 prosenttiin arkisin. Tilaa on reilusti ja kaikkiin liityntäpysäköinteihin mahtuu joka päivä, toteaa Espoon kaupungin kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg.

Nybergin mukaan liityntäparkkien käyttöaste on odotusten mukainen.

– Tilaa on myös tulevaisuuden tarpeisiin. Seuraamme koko ajan, miten esimerkiksi vyöhykeuudistus on vaikuttanut liityntäpysäköintiin. Tällä hetkellä näyttää, että sen vaikutus on vähäinen. Myös mahdolliset tulevaisuuden ruuhkamaksut voivat vaikuttaa kysyntään, Nyberg huomauttaa.

 

Jos liityntäpysäköintien käyttöastetta haluttaisiin nostaa, keino siihen olisi vuoropysäköinti. Tällöin liityntäpaikat voisivat olla iltaisin ja viikonloppuisin esimerkiksi urheiluhallin tai kauppakeskuksen käytössä.

– Tätä on pohdittu ja varsinkin urheiluhallin yhtey-dessä vuoropysäköinti toimisi hyvin, kun pysäköinnin tarve sijoittuu eri kellonaikaan. Myös kauppakeskuksen kanssa siitä voisi sopia.

Länsimetron jatkeen liityntäpysäköinneissä nykyiset kokemukset käyttöasteesta otetaan huomioon. Nyberg arvioi, että liityntäpysäköintipaikkojen määrä ei välttämättä muutu oleellisesti, mutta vuoropysäköinti otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

 

Metroasemien yhteyteen on rakennettu liityntäparkkeja myös pyörille. Niiden suosio on Nybergin mukaan ollut iloinen yllätys.

– Käyttöaste on vilkkaimmalla pyöräilykaudella ollut liki sata, Nyberg sanoo.

Liityntäpysäköinti

Auto parkkihalliin ja metroon

Länsimetron liityntäpysäköintipaikat sijaitsevat parkkihalleissa metroasemien yhteydessä Tapiolassa, Urheilupuistossa, Niittykummussa ja Matinkylässä.

Tapiolassa on 370, Urheilupuistossa 200, Niittykummussa 80 ja Matinkylässä 350 liityntäpysäköintipaikkaa.

Tapiolassa ja Matinkylässä liityntäparkeille on varattu omat kerroksensa Ainoan ja Ison Omenan yhteydessä olevista parkkihalleista. Urheilupuistossa ja Niittykummussa liityntäpaikat ovat hallissa muiden pysäköintipaikkojen seassa.

Otaniemessä on liityntäpysäköinti vain pyörille. Keilaniemeen on suunnitteilla liityntäpysäköinti autoille.

Liityntäpysäköinteihin ajaessa on oltava voimassa oleva HSL:n matkalippu, joka voi olla kerta-, kausi- tai arvolippu.

Puomeille on hiljattain asennettu laitteet, jotka pystyvät lukemaan myös mobiililipun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Uudet lukijalaitteet ensimmäiseksi Leppävaaraan – myös mobiililipulla pääsee pian liityntäpysäköintiin10.9.2019 09.29
Normiautoilijalle 60 euroa, metromatkaajalle parkkimaksu vain 2 euroa päivä: "Oheispalvelu, jolla ihmisiä ohjataan käyttämään joukkoliikennettä"27.9.2017 06.45
Maksullista pysäköintiä Espoon kaduilla ja parkkipaikoilla esitetään – aloitus kolmessa kaupunkikeskuksessa1.11.2019 11.56

Kommentit (10)

Kommentit

Tilanne on siis hyvä ja hinta

Tilanne on siis hyvä ja hinta kohdallaan.

Kuin voi ajaa perille asti.

Kuin voi ajaa perille asti.

Tottakai noilla hinnoilla on

Tottakai noilla hinnoilla on tilaa, menkää katsomaan Hanasaaren liityntä pysäköinti paikkaa se on arkisin tupaten täynnä vaikka joutuu kävelemään monta sataa metriä metroasemalle useimmat viellä oikoen polkua pitkin moottoritien vierellä.. Jos pysäköinti kuuluisi lipun hintaan niin asia olisi toisin.

Liityntäpysäköinti tulisi

Liityntäpysäköinti tulisi olla ilmainen. Autoilija maksaa veroillaan jo puolet muiden julkisen liikenteen käyttäjien matkoista.

Näiden puoleksi tyhjänä

Näiden puoleksi tyhjänä seisovien autopaikkojen hinnalla oltaisiin voitu rakentaa yksi metroasema lisää ja saada tuhansia espoolaisia raideliikenteen varteen, ilman tarvetta liityntäliikenteeseen.

Pysäköintihallit eivät ole

Pysäköintihallit eivät ole HSL:n omaisuutta.

Ison Omenan liityntäparkista

Ison Omenan liityntäparkista (P3-kerros) on nykytilanteessa liian pitkä kävelymatka metroasemalle. Ensiksi joudutaan menemään 3 kerrosta ylöspäin rappusia tai hissillä, sen jälkeen 3-5 kerrosta alas liukuportaita (tai hissillä). Itse en sinne autoani pysäköisi jos käyttäisin auton liityntäpysäköintiä, vaan veisin autoni esim. Tapiolaan, jonka liityntäpysäköinnistä (P3) on rakennettu suora ja lyhyt kulkuväylä metroasemalle, joka on lähes samalla syvyydellä. Isossa Omenassa suoraa kulkuväylää ei ole, eikä sellaista ole rakenteilla eikä edes suunnitteilla.

Miksi en enää uskalla käyttää

Miksi en enää uskalla käyttää liityntäpysäköintiä? Siksi että viime perjantaina Europark veloitti minulta kahden euron sijasta 24 € Ruoholahden parkkihallissa. Kun ajoin halliin klo 6:30, siellä oli lisäkseni vain muutama auto. Olisi siis luullut, että liityntäpysäköintipaikkoja oli vielä runsaasti jäljellä. Näyttäessäni matkakorttia lukijalle, se ei reagoinut mitenkään. Jouduin siis painamaan puomin nappulaa ajaakseni halliin. Lähtiessäni automaatti veloitti minua 24 euroa, kahden euron sijasta. Enää en voi siis luottaa siihen että saan pysäköidä autoni edullisesti liityntäpysäköintipaikalla. Europark hinnoittelee pysäköinnin täysin oman mielensä mukaan. Tämän vuoksi jatkossa käytän aina Hanasaaren ilmaista parkkipaikkaa. Näitä yleisiä parkkipaikkoja kaipaan runsaasti lisää.

Omenassa on liian pitkä

Omenassa on liian pitkä ajomatka ensin maan alle monta kerrosta, automaatilla odottelua ja sitten hissillä ylös ensiksi metron aulaan ja sieltä taas liukuportaita alas laiturille. Metromatka kestää tuhottoman pitkään Helsinkiin. Ja tämä kaikki pitäisi sitten tehdä takaisin päin myös ja ehtiä olla ainakin 8h työpaikalla. Toisin sanoen: 10h-liityntäpysäköinti on liian lyhyt aika toimihenkilölle. Ongelma on se, että pysäköintihallit eivät ole HSL:n eivätkä edes tässä tapauksessa kauppakeskuksen hallinassa. Olisi kaikille paras vaihtoehto, että pysäköinti olisi ainakin 12h (kuten Ruoholahdessa ja ylipäänsä ei-Espoossa). Silloin myös paluumatkalla ehtisi käyttää kauppakeskuksen palveluita.

En tiedä mistä johtuu, mutta

En tiedä mistä johtuu, mutta voisitteko tehdä enemmän liityntäparkkeja junaradan varteen? Espoossa asuu paljon ihmisiä muuallakin kun sen yhden väylän varrella.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu