Mielipide: Ottakaa metroon oppia Tokiosta – busseja kulkee metrosta huolimatta ja automatisointikin on onnistunut

Lukijalta

Tokiossa käydessäni syntyi hieman perspektiiviä metrojärjestelmään.

Käyttäjä- ja linjamäärät ovat toki eri mittakaavassa kuin pääkaupunkiseutumme metrossa. Tämän vuoksi asemalaiturit ja junat ovat pitkiä. Junat kulkivat tiheästi käytännössä kaikkina aikoina.

Eri metrolinjat (9 kpl) sekä käytettävä kalusto ovat eri aikakausilta (vanhimmat rataosat 1920-luvulta), mutta siitä huolimatta on pystytty toteuttamaan automaattiset laituriportit lähes kaikille asemille. Sekään ei ole ollut ongelma, että joillakin asemilla portteja ei edelleenkään ole käytössä.

Aluksi oli hieman hämmentävää, kun metrolinjoja operoi kaksi eri yhtiötä (ja muita kaupunkialueen eri junayhteyksiä ainakin 3 eri yhtiötä). Ehkä juuri tämän vuoksi matkojen hinnoittelu perustuu pelkästään kuljettuun etäisyyteen, mitään vyöhykkeitä ei ole käytössä. Matka rekisteröidään älykorttia näyttämällä sisäänmenoportilla ja hinta muodostuu, kun korttia näyttää ulosmenoportilla. Maksat siitä mitä käytät eikä tarvita mitään poliittista vääntöä vyöhykerajoista ja homma toimii useiden yhtiöiden verkostossa.

Kyseinen älykortti on itse asiassa yleinen rahan latauskortti, jolla matkoja voi maksaa niin metrossa, busseissa kuin junissakin (riippumatta operaattorista). Älykortin vaihtoehtona on ostaa automaatista matkan pituuden mukaisia kertalippuja.

Vaikka metro onkin tärkein liikkumisväline, se ei silti ole korvannut täysin bussiliikennettä. Käytössä on edelleen paljon bussilinjoja, joilla pääsee myös liikkumaan metron ”vaikutusalueella”. Bussimatka keskustan alueella oli kiinteän hintainen (matkan pituudesta riippumaton).

Eli oppina tästä: metrojen automatisointia (laituriportit) on mahdollista tehdä, vaikka kalusto ja radat ovat eri aikakausilta, matkojen hinnoittelu kuljetun etäisyyden mukaan on toteutettavissa älykortilla ja bussiliikenne täydentää metroa.

Jarkko Lahtinen

Espoo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Yksi kuoli raskaan ajoneuvon ja henkilöauton nokkakolarissa Kirkkonummella – onnettomuuspaikalla kantatie 51:llä käytössä kiertotie
  2. Espooseen aukeaa ensi viikolla uusi koronatestien drive in -kaista – sijoituspaikkana Tapiola
  3. Poliisilta lisätietoa Kirkkonummen kuolonkolarista – kuorma-auto törmäsi ajoneuvoyhdistelmän keulaan kolaroineeseen henkilöautoon
  4. Espoossa todettu 981 koronatartuntaa – viikon aikana 30 uutta tapausta
  5. Leppävaaran uimahallissa ja maauimalassa viikonloppuna olleella henkilöllä todettu koronavirustartunta
  6. Kirkkonummi aloittaa maanantaina kangasmaskien jaon – jokainen hakija saa kolme
  7. Moottoripyöräilijä kuoli Espoossa kolarissa henkilöauton kanssa
  8. Kertakäyttömaskien määrä kasvaa vauhdilla – miten ne pitäisi käytön jälkeen hävittää? Ainakaan yhteen paikkaan niitä ei saa laittaa, varoittaa asiantuntija
  9. Espoolaisen Markuksen, 26, elämäntarina kosketti – saa elämänsä ensimmäisen työpaikan lakutehtaalla ja omistusasunnon
  10. Kauniainen aloitti jo kasvomaskien jakamisen vähävaraisille
  11. Maskisuositus tuli: Espoo pohtii nyt, missä ja milloin kasvomaskeja aletaan jakaa vähävaraisille
  12. Perhejuhlat koronasta huolimatta – mitä jos vierailijat porrastaa eri aikoihin, entä saako kukkia ojentaa? Asiantuntijalääkäri vastaa
  13. Tapiolan kahluualtaan kausi vetelee viimeisiään – allasta aletaan tyhjentää jo maanantaina
  14. Kiekko-Espooseen myös kanadalaisväriä – konkarisentteri on tuttu liigasta ja KHL:stä
  15. Odotettu maskisuositus tuli – HSL toivoo matkustajien käyttävän suojaa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.