Mielipide: Nopeusrajoitukset ovat liian alhaisia

Vilkkaasti liikennöidylle Turunväylälle asennetaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit. Arkistokuva. Arkisto/ Klaus Nurmi

toimitus

Ajonopeuksien kameravalvonta on mennyt liiallisuuksiin. Riittäisi, että kameroita olisi puolet nykymäärästä ja ne sijoiteltaisiin vain todella vaarallisiin paikkoihin.

Poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin ei tule alentaa uuden tieliikennelain tullessa voimaan, vaan nostaa arvoon 10 km/t.

Useimmilla tieosuuksilla nopeusrajoitus on tiehen nähden liian alhainen. Tämän takia ajetaan etenkin pieniä ylinopeuksia, jotka eivät aiheuta vaaraa.

Moottoriteille sopii Euroopassa yleisin rajoitus eli 130 km/t, ohituskaistateille 110 ja mikä tärkeintä, useille nyt ylikireille 80:een rajoitetuille tieosuuksille 100 km/t. Talvirajoituksista tulee luopua kokonaan yksiajorataisilla maanteillä.

Kaupunkien sisääntulomoottoriteille ei pidä asettaa alle 100:n rajoituksia, tämä koskee myös Länsiväylää Kehä II:ta Kivenlahteen ja Tuusulanväylän osuutta Kehä III:ta pari kilometriä etelään.

Liian kireät rajoitukset lisäävät yhteiskuntataloudellisia kuluja pidentyneinä matka-aikoina vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla. Paras tapa parantaa liikenneturvallisuutta ja säästää ympäristöä on autoveron poisto.

Esa Sairio

Espoo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.