Mielipide: Koulujen ja opettajien digivalmiudet vaihtelevat

Lukijalta

Kirjoitin aikoinaan Länsiväylään otsikolla ”Tervetuloa digiajan kouluun” (LV 18.8.2018). Tarkoitukseni oli herätellä Espoon kaupunki ja espoolaiset digiajan koulutuksen vaatimuksiin.

Koronakriisin myötä olemme nyt totuuden edessä. Onko etäkouluun siirtymisessä onnistuttu? Toimiiko sähköinen opetus? Kriisi on tullut nopeasti, mutta aikaa valmistautumiseen on kyllä ollut.

Etäopetuksessa olevien kakkos- ja nelosluokkalaisten lasten isänä ja Espoon opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsenenä totean, että kyllä ja ei.

Joissain kouluissa ja joidenkin digivalmiiden opettajien osalta on onnistuttu hienostikin. Sähköiset oppimisympäristöt ja opetustavat ovat suhteellisen tehokkaassa käytössä.

Toisaalla opetus on taas jämähtänyt lähinnä Wilma-viestien vaihtoon. Vanhemmat lukevat viestit aamuisin ja ottavat käytännön opetusvastuun.

”Etäopetuksesta” onkin monessa kodissa tullut päivittäistä monen tunnin kotiopetusta ainakin pienempien koululaisten osalta.

Samaan aikaan vanhempien tulee kuitenkin tehdä myös omat työnsä työntekijä- tai yrittäjävelvoitteidensa mukaisesti. Paineet kasvavat, kun koronakriisi on nopeasti muuttumassa myös laajaksi taloudelliseksi kriisiksi.

Tilanne on pidemmän päälle kestämätön niin opetuksellisen yhdenvertaisuuden kuin vanhempiin kohdistuvien opetuksellisten vaatimusten vinkkelistä. Erityistä huolta tulee kantaa perheistä, joissa tuen tarve on suurin.

Espoo ja Suomi tarvitsevatkin nykyoloissa etäkoulustrategian, joka huomioi käytännön olosuhteet ja priorisoi opetuksellisia tavoitteita.

Minimivaatimus on, että tekniset ympäristöt ja yhteydet toimivat.

Tämän päälle etäkoulussa tarvitaan kuitenkin myös opettajan opetuksellista läsnäoloa, jossa oppilas kuulee ja näkee opettajansa päivittäin etäyhteyksin, ja jossa oppilaalla on myös tosiasiallinen mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea.

On opetuksellisen digiloikan aika. Nyt viimeistään.

Kai Lintunen

opetus- ja varhais-

kasvatuslautakunnan jäsen

kaupunginvaltuutettu (kok.)

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.