Mielipide: Rantarata on nyt pattitilanteessa

Rantarata ulottuu Helsingistä Turkuun. Kuva radan varrelta Leppävaarasta. Arkisto/Päivi Tuovinen

Pekka Suuronen Espoo

Korona on nyt tapetilla, mutta se on (toivottavasti) ohimenevä vitsaus. Rantaradan varikko on noin 50 vuoden päätös ja investointi.

Ymmärtääkseni on yleisesti hyväksytty seuraavia asioita:

Rantaradan kapasiteetti on täydessä käytössä päiväsaikaan. Kaukojunien sekaan ei voida lisätä enempää lähiliikennettä Helsinki–Kirkkonummi-välillä. Eikä kaukoliikenteen (Helsinki–Karjaa–Salo–Turku) vuorovälejä haluta harventaa.

Leppävaara–Kauklahti tai Leppävaara–Kirkkonummi-välille tarvitaan lisäraiteita yksi tai kaksi paria, jotta lähijunavuoroja voidaan lisätä näille väleille.Lisätyt lähijunavuorot puolestaan tarvitsevat lisää junia.

Junille taas täytyy olla varikko huoltoa, pesua ja siivousta varten. Loogisesti junavarikon pitää sijaita siellä, missä junia käytetään eli akselilla Helsinki–Siuntio. Ei ole järkevää sijoittaa varikkoa ”nuppulinnaan” tai ”palopuroon” tai ”haarajoelle”, missä näitä junia ei käytetä.

HSL ei halua eikä voi ostaa lisää junia, ellei ole paikkaa minne junat pannaan.

Espoolaiset, kirkkonummelaiset ja siuntiolaiset eivät halua junavarikkoa. Mutta nämä käyttäjät haluavat kuitenkin lisää junia ja tiheämmät junavuorot, esimerkiksi 10 minuutin välein.

Käsillä on pattitilanne. Pitääkö jonkun antaa periksi? Tai pitääkö lopettaa rantaradan varren asukasmäärän kasvattaminen?

Pitääkö resurssit keskittää potentiaalisen junavarikon ympäristöhaittojen minimoinnin tutkimiseen? Entä pitäisikö esimerkiksi ”valosaaste” hyväksyä?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Asunnon osto etänä yleistynyt – korona kiihdytti asuntojen verkko-ostamista pääkaupunkiseudulla
  2. Lämpö toi ryntäyksen ja roskaa – Bodominjärven murhapaikalla on telttailtu ja poltettu nuotiota, vaikka se on kielletty
  3. Polkupyörävarkauksien sesonki kuumenee – Vuorokauden saldo Länsi-Uudellamaalla 22
  4. Gräsan uurnalehdon kunnostus alkoi – muistoesineet kehotetaan hakemaan perusparannuksen ajaksi pois
  5. Tapiolan pihoilta Espoon johtajaksi – 60 vuotta täyttävä Jukka Mäkelä on varttunut yhdessä kasvavan Espoon kanssa
  6. Länsirannan puisto kuntoilualueineen kunnostetaan – lisää roskiksia ja penkkejä
  7. Tiede: Sotahistoriaan erikoistunut arkeologi Jan Fast, 58, yrittää antaa nimen tuntemattomille sotilaille – "Hienointa olisi ollut vaikka nimi linkkuveitsessä, mutta missään ei ollut mitään viitettä"
  8. Tiede: Tapa, jonka mukaan isä saattaa tyttärensä alttarille, voi tuntua romanttiselta, mutta alkuperäinen ajatus ei sitä ole – "Ei ole perinteitä, joita olisi pakko noudattaa"
  9. Ruoka: Martina, 35, on vieraillut jäätelöyliopistossa Bolognassa ja syönyt alligaattoria Miamissa – "Onnistunut ruokamatka alkaa jo kotoa"
  10. Raidejokerin työt aiheuttavat muutoksia kevyen liikenteen reitteihin Linnoitustiellä Leppävaarassa
  11. Hammashoidon arkipäivystys muuttaa Espoon sairaalaan
  12. Enkelinsiipinen hanhi jouduttiin lopettamaan – Korkeasaaren asiantuntija: Ei pullaa eikä leipää vesilinnuille
  13. Poliisi otti kiinni miehen, jota epäilee usean alaikäisen tytön seksuaalisesta ahdistelusta Kannelmäessä – Uhrit satunnaisia vastaantulijoita
  14. Poliisi pidätti Helsingin Veräjämäessä kiertäneen varkaan, joka murtautui koteihin asukkaiden ollessa kotona – Yksi asukas kaadettiin kumoon
  15. Koronakevät rojautti uusien henkilöautojen rekisteröinnitkin ennätyksellisen alas – sähköautojen ja hybridien suosio kasvaa edelleen

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.